PUBLICITAT
COMARCA
02-09-2010 22:32
Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 2€ al mes sense permanència.
El curs escolar començarà el 7 de setembre, una setmana abans del que ha estat habitual, en virtut de la reforma del calendari escolar aprovada aquest any. El curs finalitzarà el 22 de juny i hi ha prevista una aturada per vacances durant el segon trimestre. Cada servei territorial ha elegit, un cop escoltats els diferents consells escolars, una de les dues setmanes opcionals per fer l’aturada. A les comarques de Barcelona es farà entre el 7 i 11 de març..
Entre l’1 i el 29 d’octubre, les associacions de Mares i Pares dels centres escolars i els ajuntaments podran sol·licitar ajudes per organitzar activitats en durant la setmana de vacances del segon trimestre. El Departament d’Educació ha habilitat una partida pressupostària de 800.000 € ampliable si la demanda és més elevada.
L’avançament en un mes i mig dels nomenaments de plantilla dels centres educatius públics ha possibilitat millorar l’organització del curs en escoles i instituts. El 30 de juny es va publicar el nomenament de plantilles, la qual cosa ha fet que els nous docents de cada centre hagin pogut posar-se en contacte amb l’equip directiu de la nova destinació i en el cas que ho hagin volgut, visitar el centre el mes de juliol. Fins l’any passat els nomenaments no es registraven fins la primera setmana d’agost, la qual cosa feia que els nous docents no entressin en contacte amb la nova destinació fins la data de l’1 de setembre.
El dilluns dia 30, dimarts 31 i els dies 1, 3 i 6 de setembre, es produiran els nomenaments d’aquelles places vacants comunicades pels equips directius com a conseqüència de llicències, reduccions de jornada o baixes per malaltia.
Decret d’autonomia
El govern va aprovar el passat 3 d’agost el decret que regula l’exercici de l’autonomia en el marc del servei d’educació de Catalunya. El decret, el segon que s’aprova per desplegar la Llei d’Educació de Catalunya després del que regula el mapa escolar, permetrà als centres educatius definir un projecte educatiu amb caràcter propi i d’acord amb la realitat del seu entorn.
El projecte permetrà també definir perfils específics adaptats a fi i efecte d’aconseguir els objectius, una major capacitat d’organització de les matèries i horaris, i una millor gestió dels recursos econòmics.
En aquest sentit, els plans de millora que apliquen 645 centres educatius des de 2006 són una experiència que permetrà explotar les possibilitats del decret.
Durant aquest curs, els centres també hauran de redactar la carta de compromís educatiu prevista a la Llei d’Educació de Catalunya. La carta permetrà establir un compromís recíproc de drets i obligacions del centre educatiu, de l’alumnat i de les famílies.
eduCAT1x1
El curs 2010-2011 significa l’impuls decidit del programa eduCAT1x1 de digitalització de les aules. Un projecte que es va iniciar l’abril de 2009 i que en poc més d’un any arribarà a 616 instituts, la meitat dels centres de secundària del Servei d’Educació de Catalunya, amb una forta empenta especialment en els centres públics.
557 centres han fet les comandes de llicències digitals i substituiran els llibres de text convencionals a través dels continguts curriculars digitals. 322 centres han fet comandes per un valor de menys de 30€/alumne, la qual cosa significa la gratuïtat per a les famílies. Les famílies d’aquells centres que han preferit adquirir continguts per un valor superior podran sol·licitar beques individuals per a la compra de llibres de text, ordinadors i materials digitals en la convocatòria oberta durant aquest mes de setembre.
En total més de 98.813 alumnes participaran en el projecte que contempla no només que l’alumnat tingui ordinador portàtil, sinó també que el centre disposi de la infraestructura adequada (pissarres digitals), formació dels docents, una millora de la connectivitat (en la qual s’hi ha estat treballant aquest estiu per evitar incidències) i l’aparició d’un mercat de continguts digitals extens i de qualitat inexistent fins fa pràcticament dos anys.
En aquest sentit, el projecte eduCAT1x1 inicia un nou procés amb l’obertura de la plataforma web Àtria. Aquesta plataforma permetrà a les famílies i centres disposar d’un aparador on editorials i llibreries, i també el Departament d’Educació i el professorat, exposaran els seus continguts de pagament o gratuït. Àtria, que ha començat amb la participació de 39 editorials i 7 llibreries anirà ampliant aquesta implicació en el projecte.
Prova Avaluació general externa de 4t d’ESO
Com a novetat del curs escolar, per primer cop els estudiants de 4t d’Ensenyament Secundari Obligatori realitzaran el mes d’abril una prova de competències de llengua catalana, llengua castellana, matemàtiques i anglès. Aquesta avaluació estarà dissenyada pel Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu.
La prova, com la de 6è de primària que es realitza anualment des de fa dos anys, no tindrà efectes de promoció. Es tracta de donar informació a partir d’una avaluació externa a tots els centres educatius del servei d’educació de Catalunya, també dels privats que imparteixen el currículum català. Donar informació a les famílies que permeti decidir amb més coneixement el camí a seguir un cop finalitzada la ESO.
En suma seran 64.072 alumnes de 1.164 centres educatius.
Polítiques de cohesió
El Departament d’Educació ha destinat més de 180 milions d’euros en beques i ajuts d’equitat i cohesió social. Prop de 52 milions d’euros s’han vehiculat a través de la convocatòria única d’ajuts i subvencions a centres, entitats locals i famílies. Aquestes ajudes contemplen l’acollida matinal, la reutilització de llibres de text, el programa d’escoles obertes abans esmentat. Cal afegir-hi, doncs els 11 milions per a reduir la despesa familiar individual en llibres de text o les beques d’alt rendiment de nova creació per a l’alumnat d’ESO que obté notes superiors a 8 al final de l’etapa i vol continua estudiant. Algunes d’aquestes beques i ajuts, com les escoles obertes o les beques d’alt rendiment no existien el 2006.
Una política que s’ha reforçat amb l’increment en 15 milions d’euros més per a beques-menjador aquest curs passat, s’ha complementat els més de 117 milions d’euros en ajudes per a transport i menjador a través de la gestió que fan els consells comarcals i les beques individuals per a llibres de text.
Polítiques de modernització i excel·lència
Entre els aspectes més remarcables del nou curs, cal tenir en compte que aquest curs s’amplien les zones educatives previstes a la Llei d’Educació de Catalunya com un element de col·laboració entre ajuntaments i Generalitat en vistes a la planificació de l’oferta educativa global d’aquestes zones. Aquest curs seran ja 27 les zones educatives (veure dossier).
L’aposta per la Formació Professional es consolida amb 11 cicles formatius de nova creació arreu del país, amb especial incidència en el cicle d’emergències sanitàries. El creixement d’estudiants d’ensenyaments professionalitzadors a través del retorn als estudis amb procedència del món del treball i la compaginació estudis-feina està acreditant-se amb els més de 122.000 estudiants matriculats gràcies a l’increment de l’oferta. Especialment important és el creixement i consolidació de l’Institut Obert de Catalunya amb més de 40.000 matrícules previstes.
Des del punt de vista d’ensenyaments professionalitzadors és especialment remarcable l’augment de l’oferta del programa Qualifica’t. Més de 130 programes diferents impartits per 110 centres educatius i que arriben a la xifra de 8.000 alumnes.
L’aposta pel multilingüisme s’expressa en la fortalesa del programa d’impuls de les llengües estrangeres que arriba ja a 1.345 centres. Aquest programa preveu avançar l’ensenyament d’una tercera llengua a P4 del segon cicle d’educació infantil, i la impartició d’algunes matèries no lingüístiques en anglès. 468.595 alumnes estudien en aquests centres educatius.
És gràcies a aquest programa que en tres anys el Departament d’Educació pot comptar amb 8.810 docents amb un nivell acreditat de tercera llengua com per impartir la seva classe en un idioma estranger.
El desplegament de més unitats de suport a l’educació especial, avança el Pla d’educació inclusiva 2008-2015 que persegueix una major escolarització de l’alumnat amb més dificultats en centres ordinaris.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT