DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

VNG

Budesca exposa a la Sala dels Trinitaris de Vilafranca


Redacció

15-11-2011 20:56

L’exposició compta amb una quarantena d’obres d’aquest artista de llarga trajectòria

VD. Budesca

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 2€ al mes sense permanència.

Nascut a Vilanova i la Geltrú el 8 de novembre de l’any 1930, Joaquim Budesca va fer la seva primera exposició l’any 1967 a la Sala Maricel de Sitges i d’aleshores ençà més de vint-i-sis exposicions individuals i col•lectives tant a Catalunya com fora del país avalen el seu traç i el seu camí pictòric. L’any 1976 va ser guardonat amb el Premi Nacional d’aquarel•la de Valladolid. Vilafranca serà la segona vegada que acull una mostra d’aquest artista. Les anteriors van ser l’any 1989 i l’any 1996, ambdues realitzades al Fòrum Berger-Balaguer.

En paraules de la prestigiosa crítica d’art Pilar Parcerisas “la pintura de Joaquim Budesca és instintiva, directa i alhora preciosista, inspirada en l’aigua com font de vida i en el mar com a espai de lluita i serenitat, feta d’oposició de contraris i ritmes infinits i contraposats, un laberit de vida líquida que s’expressa en meandres i serpentines de colors que adés expressen la violència enfurismada del mar, adés la calma d’una vida subaquàtica que retroba el ritme originari de l’univers”.

La seva obra respira abstracció, infinitud, simplificació i aprofundiment en aquest laberint vivent de les aigües marines en moviment. Tot aquest moviment de cintes de colors, de meandres arrissats i desplegats a ritme d’onada o de corrents marines impulsades per la força de l’univers, on és un referent extern, sinó intern, que respon a l’espai/temps de cadascú a les aigües interiors que guien i mouen l’esperit vital de l’artista.

Budesca ha estat un gran il•lustrador i dibuixant d’historietes que en un moment donat abandonà la narrativa del còmic per abordar el paisatge des de la soledat i l’entotsolament. Paisatges absents de figures, que afrontà primer com un espectador extern i després com a part emocional de la vida d’aquest mateix paisatge. Per entrar en aquest nou domini, se serví de l’aquarel•la com a tècnica que vehiculà l’energia del gest i l’empremta del color, deixant a l’atzar de l’aigua la conducció dels meandres de la vida.

En l’obra de Budesca no hi ha un referent directe a la realitat tangible, sinó la memòria d’aquesta realitat, una memòria de la naturalesa i el paisatge que és record, interioritat. El fet que el seu punt de partença ja no és la realitat, sinó la memòria d’aquella realitat, queda molt palès quan a partir del 2004 comença a emprar el blanc i negre. De nou, llisca l’aigua de l’aquarel•la per damunt del paper, o fins i tot amb l’esprai, amb la voluntat de qui no vol reproduir una realitat visuals, sinó precisament allunyar-se’n.

La seva pintura recent destil•la abstracció, síntesi. Transmet la saviesa de qui expandeix coneixement plàstic i, per això, l’obra apareix menys convulsa i, potser més reposada. Els fons són més llisos, les aigües de colors més perfilades, la superfície més texturada, el blanc de fons respira amplitud i cada moviment dóna moviment a les formes.

Amb aquesta exposició la Sala dels Trinitaris acomiada tot un any dedicada a la promoció i difusió de l’Art Contemporani amb la programació d’artistes i col•lectius professionals de gran prestigi. L’exposició es podrà visitar de dimecres a diumenge de 6 a 8 del vespre. Els dies 24, 25 i 26 de desembre, la Sala dels Trinitaris romandrà tancada al públic.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.