ORDENANCES MUNICIPALS 2014
03-12-2013 10:02
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
La Plataforma Ciutadana Impostos i Serveis Justos de Sitges, amb les 4.000 signatures de suport dels ciutadans de Sitges, ha presentat nou al•legacions a l’aprovació inicial de les Ordenances Fiscals i el Pressupost Municipal per a 2014, fent constar les anomalies i inexactituds que es reflecteixen en diferents partides d’un pressupost de 40,7 milions d’euros i que augmenta un 6 per cent en relació a l’any anterior.
La primera de les al•legacions qüestiona els càlculs erronis de l’Ajuntament en la recaptació de l’IBI urbà. En el pressupost 2014 es pressuposa que recaptarà 16.760.000 euros (apartat B 335-11300). Però si fem els mateixos càlculs amb les pautes que dóna la Direcció General del Cadastre, resulta que els diners que s’ingressaran són 17.810.815, és a dir, 1.050.815 euros més. Aquest ball de xifres fa pensar que pot ser que l’Ajuntament no tingui actualitzades les dades del cadastre i per això no coincideixen o que es tracti d’un càlcul equivocat. Per tant, demanem un aclariment.
En segon lloc, pel que fa al tipus impositiu de l’IBI del 0.98 per cent el 2014, que han pactat Govern i PSC, la PCISJ al•leguem que ens sembla encara excessiu i proposem el 0,85 per cent, per compensar l’abús del 1,213 en el 2013. Aquesta rebaixa seria perfectament suportable tenint en compte que l’informe de l’interventor municipal que acompanya el pressupost presentat pel 2014 diu que hi haurà un superàvit de 5,4 milions d’euros en la recaptació de l’IBI.
En tercer lloc, manifestem que a la memòria del contracte de serveis amb CESPA per a la recollida de residus, hi ha una partida que certifica que l’Ajuntament de Sitges té uns ingressos de 250.000 euros per recollida selectiva d’electrodomèstics, paper cartró, envasos i vidre, etc. però. en cap cas, la veiem contemplada com a ingressos dins del pressupost municipal 2014.
No entenem tampoc –ho expliquem en la quarta al•legació- que el contracte del bus urbà no tingui una rebaixa de 41.814 euros, tal com està fixat en l’acta del ple municipal del 28 de gener de 2013 en relació als anys de funcionament que té aquest servei.
Tanmateix, demanem una explicació financera pel que fa al nivell de deute que té l’Ajuntament de Sitges en relació amb els ingressos corrents. Aquest nivell supera de forma substancial els límits fixats per el Real Decreto Legislativo 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Ley Reguladora de las Haciendas Locales (TRLRHL) i per la Ley Orgánica 2/2012, de 27 de abril, de Estabilidad Presupuestaria y Sostenibilidad Financiera (LOEPSF). Tot fa pensar que si en el 2012, segons va publicar el propi Ajuntament, es van produir 4 milions d’euros de superàvit i, a més, el 2103 hi ha una partida destinada a amortització del deute de 3.800.000€, s’han acumulat un total de 7.800.000 euros que haurien de reduir l’amortització del 2014. Llavors, com es pot entendre que l’amortització en el pressupost 2014 augmenti en 700.000 euros més en relació al 2013?
Les places vacants de personal en el Capítol 1 són una altre incògnita, com diem en la sisena de les al•legacions. Resulta que, de 384 empleats municipals que té l’Ajuntament, hi ha 35 places per cobrir, 22 de les quals (310.722,63 euros) són places sense adscripció des de fa tres anys i les 13 restants estan reservades amb noms i cognoms. El cost total d’aquestes places – que suposen el 10 per cent del personal- es quantifica dins del pressupost en 511.052 euros. Què se’n fa, doncs, d’aquest diners quan les places no es cobreixen?
Partides no tipificades
En setè lloc, veiem que en el pressupost 2014 hi ha una sèrie de partides que pugen un total de 3.002.841,61 euros sobre les quals no existeix tipificació concreta, simplement es detallen com a “altres remuneracions”, “altre material ordinari”, “altres despeses diverses”, “altres despeses financeres”, etc. La Llei Reguladora de les Hisendes Locals exigeix que les despeses vagin acompanyades de la seva deguda especificació. Llavors, que signifiquen tots aquests “altres”?
La octava al•legació palesa que les valoracions cadastrals que s’han utilitzat corresponen a l’edificació existent i no sobre l’edificabilitat permesa i el coeficient de propietat comú escripturat, segons estableix la sentència de l’1 de maig de 2013.
I en novè lloc, la PCISJ ha constatat, d’acord amb la Llei Reguladora de les Hisendes Locals i La Llei del Cadastre Immobiliari, a més d’una ordre ministerial del 14 d’octubre del 1998, que els valors cadastrals de les vivendes no poden superar en cap cas el 50 per cent del valor de mercat. Donada l‘actual crisi econòmica, actualment s’estan escripturant cases al nostre municipi per sota d’aquest límit. Això fa necessari que l’Ajuntament de Sitges sol•liciti ara ja una nova revisió dels valors cadastrals per ajustar-los a la realitat.
Tot plegat fa pensar que el 2014 les xifres del nostre Ajuntament continuaran ballant. El pacte entre el Govern i el principal grup de l’oposició (PSC) no veiem que les posi al seu lloc. Malauradament, sembla que el desgavell torna estar un any més servit per esquitxar-nos a tots els ciutadans.
PUBLICITAT
PUBLICITAT