CATALANS WANT TO VOTE
11-06-2014 17:20
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Els Bordegassos de Vilanova són la primera colla castellera que mai ha alçat castells a a Roma. Un total de 136 castellers vilanovins van ser aquest cap de setmana a la capital italiana per reivindicar el dret a decidir de Catalunya. La campanya “Catalans want to vote”, impulsada per Òmnium Cultural, va coordinar actuacions castelleres a vuit capitals europees amb l'objectiu de reclamar que els catalans puguin decidir a les urnes quin ha de ser el seu futur. A Roma, entre d'altres construccions, els Bordegassos hi van descarregar dos castells de set i el vano de cinc.
Prop de 20 hores d'autocar del viatge d'anada, 19 per tornar (tot això entre divendres a la tarda i dilluns a les nou del matí), o que cada casteller hagués de pagar de la seva butxaca el viatge no van ser impediment perquè els Bordegassos protagonitzessin un cap de setmana històric en què van refermar un cop més el seu compromís històric amb els valors democràtics.
L'expedició vilanovina va sortir de la capital del Garraf a quarts de sis de divendres en direcció a Roma, on van arribar poc abans de la una del migdia de l'endemà. Just arribar, van dirigir-se a la plaça de Sant Pere del Vaticà, on van alçar-hi dos pilars de quatre simultanis que van sorprendre la multitud que omplia la plaça. A la tarda, gràcies a la col•laboració del Casal català de Roma, gairebé tota la colla va sumar-se a una ruta turística amb guia pels indrets més emblemàtics de la ciutat. I els groc terrós no van desaprofitar l'oportunitat d'alçar pilars davant d'espais tan emblemàtics i amb tanta història com el Panteó, la Fontana di Trevi, la piazza Navona, el Colosseu o el Fòrum, entre d'altres. Paral•lelament, els castellers vilanovins repartien díptics que explicaven en italià els detalls del procés sobiranista català i què són els castells.
El gran dia era diumenge 8 de juny a les 12 del migdia. Cadascuna de les colles que actuaven a una capital europea havia de començar a alçar un castell al punt del migdia. Els Bordegassos ho van fer a Gianicolo, el turó que ofereix les millors vistes panoràmiques de Roma. El castell escollit va ser el quatre de set. Un castell plenament dominat pels vilanovins, però calia dominar el nerviosisme de l'emissió en directe del castell, el cansament del viatge, els 32 graus i la responsabilitat d'estar representant molt més que una colla castellera, sinó la voluntat majoritària de tot un país. El quatre es va carregar i descarregat amb moltíssima comoditat; molt quadrat de mides, afrontat amb molta tranquil•litat i amb una canalla de luxe. Un cop descarregat el castell, emoció, aplaudiments, càntics reivindicatius i molta satisfacció per la feina feta.
Per a aquesta diada es demanava un castell, que ja estava fet, però naturalment els de Pau Ortiz de Urbina van aprofitar l'ocasió per segellar una actuació complerta amb tres castells i pilars. A segona ronda, ja sense la pressió de les càmeres en directe, els Bordegassos van descarregar el tres de set, que va arribar a la segona, després d'un intent desmuntat. A tercera ronda els groc terrós van descarregar un cinc de sis va servir perquè ningú es quedés amb les ganes de descalçar-se.
Van seguir descarregant el vano de cinc, amb un pilar de cinc flanquejat per dos pilars de quatre. En un d'ells l'enxaneta va desplegar una pancarta que deia “9N, votar és normal” i en l'altre l'enxaneta va desplegar una bandera catalana estelada. Tot seguit, mitja dotzena més de pilars de quatre, repartits en dues tongades.
Els castellers vilanovins van dinar al mateix lloc de l'actuació, tot seguit, a quarts de tres de la tarda, van emprendre el camí de tornada cap a Vilanova.
Diversos diaris i mitjans de comunicació italians, com ara La Repubblica o Il Messagero, s'han fet ressò de l'actuació dels Bordegassos i, de retruc, de la causa que reivindicaven.
PUBLICITAT
PUBLICITAT