Vegueria del Penedès

CAP DE SETMANA INTENS

Torre de set a Sarrià i castells femenins dels Bordegassos a Bellprat


Marc Ortiz de Urbina Vilanova i la Geltrú

13-10-2014 13:59

Els Bordegassos compleixen en un cap de setmana carregat de diades

Maite Gomà. Grup de castells femenins de cap a peus a Bellprat

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Quarta torre de set consecutiva descarregada pels Bordegassos de Vilanova, que dissabte al matí van complir a la festa major de Sarrià, en la primera de les dues diades d'un cap de setmana que van culminar diumenge a Bellprat, a la quarta diada de castelleres, on van descarregar tres castells de la gamma alta de sis i el pilar de cinc, cent per cent femenins des de baixos fins a l'enxaneta, a més de tot el nucli de la pinya. A més, van arrodonir-ho amb cinc pilars de quatre femenins simultanis.

El cap de setmana començava dissabte a Barcelona, a la festa major de Sarrià. El canvi horari de darrera hora dificultava les coses als Bordegassos, ja que dissabte al matí és un horari molt poc habitual per a les actuacions castelleres. Tot i les baixes, els groc terrós van voler seguir donant rodatge a algun dels seus grans castells i a segona ronda van apostar per la torre de set. Una torre que ja és la quarta consecutiva en només 22 dies, els que van compresos entre la diada Salvany, Sant Miquel a Vilafranca, el Concurs de Tarragona i la d'aquest darrer cap de setmana a Barcelona. La torre aquest cop va quedar molt parada pels pisos inferiors i on va tocar treballar més durant la descarregada va ser de quarts en amunt. Tot i això, en tot moment va estar sota control.

La colla de Vilanova va entrar a plaça amb el pilar de quatre caminant i va començar amb el quatre de set. A tercera ronda van descarregar el tres de set i van tancar la jornada descarregant el pilar de cinc i un pilar de quatre. Les baixes forçades per l'horari van obligar a trobar diverses alternatives a posicions clau de la pinya, molt ben resoltes. D'altra banda, la diada també va servir per consolidar l'entrada a la colla de força castellers que han començat a ser bordegassos durant aquestes darreres diades.

Castells femenins, de cap a peus
L'endemà el protagonisme va ser exclusiu per a les Bordegasses, que van prendre part per segon any consecutiu de la diada Castellera de Bellprat, Memorial Natividad Yarza. La diada duu el nom de l'alcaldessa d'aquesta localitat de l'Anoia que l'any 1934 va passar a la història com a primera alcaldessa de Catalunya i l'Estat Espanyol.

Un cop més les Bordegasses, que excepcionalment estaven liderades per Montse Albà com a cap de colla, Anna Palou com a sotscap de colla i Marina Guivernau com a cap de pinyes, van tornar a ser l'única colla que va afrontar la diada amb la voluntat d'alçar castells íntegrament femenins, inclosos els baixos i el nucli de la pinya. Més que crèixer cap amunt, la colla vilanovina es proposava fer els castells tan femenins com fos possible i donar opoirtunitats de pujar a castelleres que habitualment ocupen altres posicions dels castells. Per exemple, molts segons i baixos van ser castelleres que habitualment ocupen la posició de crossa. I l'aposta els va sortir rodona, descarregant amb molta comoditat el quatre de sis amb l'agulla, el set de sis i el cinc de sis.

A ronda de pilars, les vilanovines van tornar a marcar la diferència descarregant un altre magnífic pilar de cinc femení. En les cinc edicions d'aquesta diada femenina, només s'hi han vist dos pilars de cinc i tots han anat a càrrec de les Bordegasses. Per postres, les tres colles participants van alçar una senyera de pilars de quatre. I als dos pilars de quatre de Xicots de Vilafranca i Minyons de l'Arboç s'hi van sumar cinc pilars de quatre femenins de les vilanovines. Les Bordegasses van emular el que la colla ja havia fet l'11 de setembre, però aquest cop només hi pujaven dones! Una diada de les que fa colla.

A la mateixa diada els Xicots de Vilafranca van completar el quatre de set, el set de sis i el cinc de sis. També van actuar a la diada els Minyons de l'Arboç, que van substituir a darrera hora els Nois de la Torre. Les arbocenques van descarregar el tres de sis, el tres de sis per sota i el quatre de sis amb l'agulla.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.