Vegueria del Penedès

TONY KEELER: STARTING POINT 1965

Enric de Santos: "l’era digital ha canviat la conducta de treball"


Redacció Sitges

31-08-2015 22:17

L’arquitecte i fotògraf, especialista en Tecnologia, Paisatge i Laboratori Químic, Enric De Santos, reflexiona a Sitges sobre l’evolució tecnològica en la fotografia

L’arquitecte i fotògraf, especialista en Tecnologia, Paisatge i Laboratori Químic, Enric De Santos, reflexiona a Sitges sobre l’evolució tecnològica.

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Enric de Santos, president de l'Associació Nacional de Fotografia Analògica (ANFA), ha reflexionat sobre Què ha suposat l'evolució tècnica en la nostra fotografia?, en la conferència celebrada dissabte, a l'Auditori de l'Edifici Miramar, en el marc de l’exposició Tony Keeler: Starting Point 1965.

De Santos, després de repassar la història i els noms més rellevants de la fotografia, va posar sobre la taula la seva visió sobre què ha representat la intrusió digital en el món de la fotografia. El president de l’ANFA va enumerar els moments que han estat claus en aquesta evolució com la creació de la primera càmera per al gran públic, l’aparició del color o de llenguatges nous com el gra que ofereix textura a les imatges. Relacionant la seva xerrada amb l’exposició, De Santos va afirmar que precisament aquest va ser un dels aspectes que més el va captivar “la textura de les imatges de Keeler, amb un gra que quan més t’apropes més nítid és, a més de la seva forma despreocupada per allò que no l’interessa, en una obra que és una veritable meravella”.  Però un dels punts d’inflexió és l’aparició de l’electrònica i amb ella els automatismes. En aquest sentit De Santos va assegurar “que el procés evolutiu ens juga una mala passada, perquè ens fa mal si no som capaços d’entendre què te de bo i de dolent”. Segons el president de l’ANFA, “l’era digital ha canviat la conducta de treball” i ara es disparen fotografies sense pensar el que provoca que la postproducció es converteixi en el moment per solucionar tots els errors comesos en la pressa de la instantània. “Tot el que es guanya en temps amb la tecnologia digital es perd en qualitat”, assegura el fotògraf. 

De Santos, que no està en contra de la tecnologia sinó en l’ús que les persones en fan, va explicar que aquestes reflexions són les que van motivar la necessitat de constituir l’ANFA, on s’ofereixen cursos, tallers i exposicions basades en el sistema analògic. De Santos va anunciar també la seva voluntat per crear el moviment “no ficció”, amb imatges sense retoc i que mostrin les capacitats del fotògraf en el moment de controlar els valors de la càmera.

El president de l’ANFA va comparar el procés fotogràfic amb la cuina, “quan prepares un plat has de posar els ingredients necessaris per aconseguir el sabor que busques i amb la fotografia has de saber previsualitzar”. El ponent va assegurar que “els fotògrafs tenim el privilegi de detenir el temps. Per molt temps que passi quan veus una de les teves fotografies, mentalment pots reproduir el moment que vas viure o com anaves vestit. No ho oblides mai”.

Arquitecte i fotògraf, especialista en Tecnologia, Paisatge i Laboratori Químic, De Santos compagina la seva tasca de president de l'ANFA amb la producció de llibres i articles tècnics sobre fotografia, a més de la docència com a professor de l’Institut Superior d’Imatge i Disseny (IDEP). Ponent en certàmens nacionals i internacionals, De Santos ha participat en més de cent exposicions individuals i col·lectives tant a Europa com a Àsia i Amèrica llatina. Especialitzat en l’obra de Gaudí i especialista de paisatge, és un ferm defensor de les virtuts de la fotografia analògica i la potència del blanc i negre per comunicar.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.