NOTA DE PREMSA
25-09-2003 22:37
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Sabadell, 17 de setembre de 2003.- Dins el programa ditinerància per diversos indrets de Catalunya, lexposició Jaume Pla, gravador, produïda per la Fundació Caixa Sabadell, ara es presenta a la Biblioteca-Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú, amb la col.laboració daquest centre. La mostra estarà a labast de tothom entre el 22 de setembre i el 8 de desembre de 2003, amb un horari de visites que comprèn de dimarts a dissabte de 10 a 13,30 h i de 16,30 a 19 h; els dijous a la tarda de 18 a 20,30 h, i els diumenges i festius de 10 a 13,30 h.
Lexposició recull una seixantena de gravats de lartista, que va ser un dels més destacats gravadors catalans del segle i que va teoritzar sobre la seva feina, tal com ho demostra el seu dietari De lart i de lartista, lobra que va ser guardonada amb el Premi Sant Joan Caixa de Sabadell 1995, pocs mesos abans de la seva mort.
Lobra dun artista i teòric del gravat
Jaume Pla, gravador, comissariada per Francesc Fontbona i Pilar Vélez, traça un recorregut cronològic per lobra gràfica de lartista, i inclou un exemple del procés complet de la tècnica del gravat, des del dibuix preparatori fins a lestampa final, passant per la planxa calcogràfica i les proves destat. Així, el visitant podrà seguir levolució des del primer gravat de lany 1929 fins al darrer de lany 1991, en un racó del delta de lEbre, com la millor manera de comprovar el domini tècnic i la sensibilitat de lautor de llibres com Técnicas del grabado calcográfico y su estampación (1956) i estudis sobre altres gravadors, com Xavier Nogués i Pau Roig, a més dimpulsar edicions de bibliòfil des de La Rosa Vera.
Malgrat els seus inicis com a pintor, Jaume Pla i Pallejà (Rubí 1914 Barcelona 1995) va evolucionar cap el gravat, degut a la seva relació amb leditorial Montaner y Simón, on Ramon de Capmany publicava edicions de bibliòfil il.lustrades amb gravats, i també per les dificultats que oferia la postguerra a lhome didees polítiques per obrir-se camí en la pintura. Tot i que va ser el propi Capmany qui li va ensenyar la tècnica del gravat, Jaume Pla de seguida es va allunyar de lestil afrancesat per crear el segell personal que sempre més el distingiria i que li va permetre fundar lempresa editorial La Rosa Vera, associat amb Víctor Maria dImbert. El 1945 hi va publicar el primer llibre Les coses benignes de Joaquim Ruyra, amb deu aiguaforts que iniciaren la seva etapa dil.lustració de llibres i de creació destampes autònomes.
Levolució tècnica i temàtic
Pel que fa a les seves temàtiques més representatives, primer es va dedicar a les figures humanes, amb un estil darrel noucentista, però levolució de la seva tècnica cap a la punta seca el va acostar al retrat, gènere amb el que va destacar per la seva línia neta i intensa. El gran cavall de batalla de Pla, però, hauria de ser el burí, estri menys àgil i alhora més incisiu amb el qual a partir de 1950 es convertiria en mestre i renovador. Era el seu instrument ideal, favorable als temes directes i realistes que volia tractar, però també el més adequat per al tipus de paisatge que dominà les seves creacions, des dels més àrids camps de Tarragona fins a les costes de Tossa o els racons urbans madrilenys. Va ser lèpoca de més esplendor, amb edicions com Castilla de Miguel Delibes, Lalbufera de Joan Fuster o Les comarques del Principat de Josep Maria Espinàs.
Sobre la Fundació Caixa Sabadell
La Fundació Caixa Sabadell es va constituir el 1991 com a organisme gestor de lObra Social de Caixa Sabadell. La seva missió és fomentar el benestar social i el desenvolupament sòcioeconomic i cultural dels ciutadans. El seu programa dactuacions, que comprèn tota la geografia catalana, es concreta en 5 àrees: Àrea Assistencial i Social, Àrea Cultural, Àrea dEducació, Formació i Investigació, Àrea Esportiva i Àrea Mediambiental. Com activitats més rellevants destaquen: el Premi Sant Joan Caixa Sabadell (Àrea Cultural), Premis Fundació Caixa Sabadell (Àrea Assistencial i Social) i leducació mediambiental al Bosc de Can Deu i al Museu dEines del Camp (Àrea Mediambiental). Al 2002, el 63% de les activitats van ser organitzades en col.laboració amb daltres entitats. Les activitats es realitzen a Sabadell i al 61% de les comarques catalanes. Lactual President és Lluís Brunet, a la vegada President de Caixa Sabadell, i el director-gerent de la Fundació és Fermí Pons-Pons.
PUBLICITAT
PUBLICITAT