Vegueria del Penedès

HISTÒRIA DE L'ART

El Museu Víctor Balaguer se suma al centenari de la mort de Modest Urgell


Redacció Vilanova i la Geltrú

01-05-2019 20:59

Una conferència sobre l'artista i una senyalització especial de les seves obres exposades, accions destacades

"Ermita", de Modest Urgell, exposada al Museu Balaguer. EIX

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

La Biblioteca Museu Víctor Balaguer inclourà al llarg del 2019 una senyalització especial a les obres de Modest Urgell i organitza el 23 de maig la conferència "Modest Urgell, l'últim dels pintors romàntics", a càrrec d'Esther Alsina, doctora en Història de l'Art. Aquestes són les dues activitats destacades organitzades pel museu vilanoví coincidint amb el centenari de la mort del pintor.

El 3 d'abril es van complir cent anys de la mort de la mort de Modest Urgell (1839-1919), considerat un dels pintors cabdals de la segona meitat del segle XIX a Catalunya. Urgell estava vinculat amb Vilanova i la Geltrú i la biblioteca Balaguer, i per això les seves obres que formen part de la col·lecció disposen d'una senyalització especial, acompanyada d'una breu biografia per tal que els visitants puguin conèixer més sobre l'autor i la seva obra.

El dijous 23 de maig, a les 19.30 h, la historiadora Esther Alsina farà una conferència sobre la vida i l'obra del pintor. L'activitat serà gratuïta i es recomana fer reserva prèvia (al 938154202 o bé a través del correu informacio@victorbalaguer.cat).

Modest Urgell va néixer a Barcelona l'any 1839, però la seva mare, Antònia Inglada, era nascuda a Vilanova i la Geltrú. A més, i molt probablement per aquestes arrels familiars, l'any 1874 va néixer també en aquesta ciutat el seu fill Ricard, fruit del matrimoni amb la pintora Elionor Carreras.

A més de la vinculació familiar, l'obra de Modest Urgell està també estretament lligada a la història i a la col·lecció de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer. La seva pintura "Barques a la platja" va ingressar al museu l'any 1888 com a part de la donació realitzada per Eduard Aulés, tal com recull el Butlletí de la Biblioteca Museu del 26 d'abril del mateix any. Posteriorment, tres paisatges d'Urgell van arribar al museu com a part del Llegat 1956. Totes quatre peces es troben exposades de manera permanent. La institució mostra també tres pintures de petit format del seu fill Ricard Urgell, pertanyents a l'esmentat Llegat 1956.

Modest Urgell va estudiar a l'Escola de Llotja, on fou deixeble de Ramon Martí i Alsina. El francès Gustav Courbet, a qui va conèixer en la seva estada a París, va ser l'altra gran influència de la seva obra. El 1870, animat pel seu amic Joaquim Vayreda, va marxar de la seva Barcelona natal cap a Olot, fugint de l'epidèmia de febre groga que assetjava la ciutat comtal. És en aquest indret on va aprofundir en la seva peculiar visió de la naturalesa, on realitzà una barreja de realisme i romanticisme molt particular i única.

També conegut amb el pseudònim de Katufol, va exposar en diverses ocasions a la Sala Parés, on va promoure l'art a través de la Societat Artística i Literària de Barcelona, fundada l'any 1900 juntament amb Enric Galwey i Lluís Graner. A la dècada dels vuitanta i noranta, obtingué diferents èxits en les exposicions Nacionals de Belles Arts de Madrid (1876 i 1895) i en les exposicions d'Art de Barcelona (1894,1896 i 1898). L'any 1894 va ser nomenat professor interí de perspectiva i paisatge a l'Escola de Llotja de Barcelona. Entre els seus deixebles es troben Joan Miró, Pablo Picasso, Hermen Anglada Camarasa, Joaquim Mir o el seu propi fill, Ricard Urgell. Considerat un dels grans noms de l'art català, la mirada malenconiosa reflectida en els seus paisatges i marines és inconfusible.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.