MOBILITAT
26-11-2020 12:18
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Amb la moció presentada per Vilafranca en Comú per declarar «Vilafranca Ciutat 30» al darrer Ple i aprovada per unanimitat, Vilafranca passarà a formar part del moviment «Ciutat 30», com Barcelona, Tarragona, Reus, Vic, Lleida i d'altres ciutats espanyoles i europees.
Aquest moviment comença amb una Iniciativa Ciutadana Europea, registrada el 2012 i anomenada «30 km/h: per uns carrers més habitables», amb l'objectiu d'assolir una mobilitat més sostenible, segura i saludable.
Limitar el trànsit a 30 km/h a les vies urbanes comporta una reducció del nombre i gravetat dels atropellaments, segons dades de l'Agència de Salut Pública de BCN i de l'OMS.
Aquesta limitació permet la convivència a la calçada de cotxes, bicicletes i patinets. Les voreres passen, així, a ser d'ús exclusiu per a vianants i vehicles de persones amb mobilitat reduïda.
Disminueix, també, el soroll ambiental i provoca un descens en picat de la contaminació en els nuclis urbans. Ambdós, efectes molt beneficiosos per a la salut.
Ciutat 30 combina, doncs, el desig de fer ciutats i viles més segures i saludables amb la necessitat d'avançar cap a una mobilitat sostenible en el sentit d'aturar l'emergència climàtica, en la qual les emissions dels cotxes hi juguen un paper important, tal i com s'assenyala en el Pla d'Acció per l'Energia Sostenible i el Clima de Vilafranca del Penedès (PAESC).
La pandèmia actual ha accentuat aquesta necessitat, perquè la mobilitat ciutadana s'ha hagut d'adaptar, per raons de seguretat sanitària, a espais el més ampli possibles. I també ha posat de manifest la necessitat de respirar aire net, atès que la contaminació augmenta les afeccions respiratòries i agreuja el pronòstic de la CoVID19.
La seva implementació no serà immediata. Cal modificar l'Ordenança Municipal de Circulació i augmentar el nombre d'aparcaments per a bicicletes i d'aparcaments perifèrics per a cotxes. Però aprovant aquesta mesura, Vilafranca ha fet un gran pas endavant i des de Vilafranca en Comú, que en vam promoure la declaració, ho celebrem.
Montse Romagosa
Vilafranca en Comú
PUBLICITAT
PUBLICITAT