Vegueria del Penedès

MOBILITAT

Vilafranca, ‘Ciutat 30’: Salut, seguretat i sostenibilitat


Montse Romagosa Vilafranca del Penedès

26-11-2020 12:18

Ciutat 30 combina, doncs, el desig de fer ciutats i viles més segures i saludables amb la necessitat d'avançar cap a una mobilitat sostenible en el sentit d'aturar l'emergència climàtica

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Amb la moció presentada per Vilafranca en Comú per declarar «Vilafranca Ciutat 30» al darrer Ple i aprovada per unanimitat, Vilafranca passarà a formar part del moviment «Ciutat 30», com Barcelona, Tarragona, Reus, Vic, Lleida i d'altres ciutats espanyoles i europees.

Aquest moviment comença amb una Iniciativa Ciutadana Europea, registrada el 2012 i anomenada «30 km/h: per uns carrers més habitables», amb l'objectiu d'assolir una mobilitat més sostenible, segura i saludable.

Limitar el trànsit a 30 km/h a les vies urbanes comporta una reducció del nombre i gravetat dels atropellaments, segons dades de l'Agència de Salut Pública de BCN  i de l'OMS.

Aquesta limitació permet la convivència a la calçada de cotxes, bicicletes i patinets. Les voreres passen, així, a ser d'ús exclusiu per a vianants i vehicles de persones amb mobilitat reduïda.

Disminueix, també, el soroll ambiental i provoca un descens en picat de la contaminació en els nuclis urbans. Ambdós, efectes molt beneficiosos per a la salut.

Ciutat 30 combina, doncs, el desig de fer ciutats i viles més segures i saludables amb la necessitat d'avançar cap a una mobilitat sostenible en el sentit d'aturar l'emergència climàtica, en la qual les emissions dels cotxes hi juguen un paper important, tal i com s'assenyala en el Pla d'Acció per l'Energia Sostenible i el Clima de Vilafranca del Penedès (PAESC).

La pandèmia actual ha accentuat aquesta necessitat, perquè la mobilitat ciutadana s'ha hagut d'adaptar, per raons de seguretat sanitària, a espais el més ampli possibles. I també ha posat de manifest la necessitat de respirar aire net, atès que la contaminació augmenta les afeccions respiratòries i agreuja el pronòstic de la CoVID19.

La seva implementació no serà immediata. Cal modificar l'Ordenança Municipal de Circulació i augmentar el nombre d'aparcaments per a bicicletes i d'aparcaments perifèrics per a cotxes. Però aprovant aquesta mesura, Vilafranca ha fet un gran pas endavant i des de Vilafranca en Comú, que en vam promoure la declaració, ho celebrem.


Montse Romagosa
Vilafranca en Comú

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.