PUBLICITAT
TEATRE, DANSA I ARTS ESCÈNIQUES
PUBLICITAT
La temporada passada el Teatre Nacional de Catalunya va dedicar part de la seva programació a Frederic Soler “Serafí Pitarra”, considerat el pare del teatre català modern. Ho va fer amb diverses produccions teatrals dels seus textos i organitzant la “Mostra de teatre amateur entorn de Pitarra”. El Teatre Cal Bolet ha volgut afegir-se a aquest reconeixement proposant-vos dues de les obres que s’hi van poder veure: d’una banda, El boig de les campanilles, produïda pel grup vilafranquí Taller d’Assaig Teatre, i de l’altra L’esquella de la torratxa de la companyia Egos Teatre.
L’obra ens situa al teatre Odeon, on els actors de La Gata es troben, convocats per Frederic Soler, un vespre de gener de 1865 per assajar i preparar en quatre dies l’estrena d’una nova paròdia, un nou Singlot Poètic. Frederic Soler està indignat llavors, per les crítiques injustes dels seus detractors. En aquesta paròdia, Pitarra es compara explícitament amb Miguel de Cervantes. Pitarra és el Cervantes del teatre català modern! A l’escenari, els llums modifiquen l’espai que, poc a poc, s’omple d’actors. Hi ha pressa per estrenar!
Pitarra i la seva època
La GATA va ser la secció teatral que es va crear a l’Odeon de Barcelona amb un famós actor de l’època al seu davant, “don” Lleó Fontova, per representar els famosos Singlots Poètics de Frederic Soler, conegut en aquells moments com a Serafí Pitarra, sobrenom escollit per firmar la majoria de les seves sàtires, les paròdies del propi gènere teatral i dels esdeveniments de l’època. Les seves gatades, irreverents i picants, escrites en un català sense normativa, van connectar amb el públic. Pitarra va crear un públic popular que va capgirar la situació lamentable que existia llavors; es va passar d’un aclaparador domini del teatre en castellà a la normalització del català com a llengua digna i demanada per la gent que omplia els teatres i que a la fi, va coronar Serafí Pitarra com a pare del teatre català modern, juntament -cal dir-ho- amb molts dels seus amics i companys de generació com el vilafranquí Vidal i Valenciano, Conrad Roure, Valentí Almirall, Anselm Clavé i d’altres. Frederic Soler i Hubert, Pitarra (Barcelona, 1839-1895) fou poeta, dramaturg i empresari teatral. Va guanyar en tres ocasions els Jocs Florals. El 1907 es va inaugurar un monument en honor seu a la Rambla de Barcelona.
Valeri Laguna
FITXA ARTÍSTICA
Autor Frederic Soler “Pitarra”
Adaptació i direcció Valeri Laguna
Intèrprets Marta Masana, Jordi Solé, Florenci Aymerich, Jordi Romagosa, Fina Ferrer, Àngels Cunill, Alba Gabarró, Manel Cabrera, Gemma Grau, Antonio Becerro i Ramon Grau
Vestuari, attrezzo i escenografia Ana Vega, Rosa Gonzales i TAT
Il·luminació, so i realització tècnica Antonio Rabal, Santi Pujol i Esteve Faura
Perruqueria i maquillatge Sílvia Sellarès, Fina Olivella, Silli Grau, Carme Leiva i Concepció Lluch
Producció Taller d’Assaig Teatre -TAT - de Vilafranca del Penedès amb la generosa col·laboració d’actors i especialistes d’altres grups del Penedès.
Durada: 1h 20 min
Després de la funció de les 21h, tertúlia amb els actors i les actrius. Anirà acompanyada d’una copa de vi gentilesa de La Taverna de Vinseum i Finca Viladellops.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
Sant Sadurní d'Anoia | 05-09-2025 fins 28-09-2025
PUBLICITAT