DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

MÚSICA, CONCERTS, BALLS

Magister Joan Pujol


A càrrec de Musica Reservata de Barcelona i Jaime González-Sierra a l’orgue, amb l’entrada de taquilla inversa. El grup Musica Reservata de Barcelona seran: Belén Barnaus i Isabel Juaneda, cantus, Jordi Abelló i Marta Rodrigo, altus, Oriol Guimerà i Antonio Trigueros, tenors i Jordi Blanco i Tomàs Maxé, bassus.

Informació de l'acte

A continuació els citem unes paraules que ens han fet arribar els mateixos artistes en què expliquen que podrem escoltar al concert:

La recuperació del repertori antic és sempre un repte per a musicòlegs, intèrprets i programadors: les fonts existents, criteris d'edició, qualitat de la música, desconeixement del so original...

Molts dubtes que només desapareixen quan tot sona alhora i ens mirem els músics amb cara de satisfacció. Aquest és el cas de Joan Pau Pujol, autor molt prolífic i mestre respectat que fou de la catedral de Tarragona, Saragossa i Barcelona.
La seva obra només es conserva manuscrita i no aconseguí, pels motius que fos, publicar-la enlloc, fet que, potser, li hagués donat una projecció i difusió molt més acurades, qui sap... Trobem música de Pujol en més de 40 fonts diferents d'arreu de Catalunya, però també a les Balears, València, Madrid o Segòvia, per esmentar-ne algunes.

Tanmateix, no tenim encara cap estudi detallat de les seves obres, en gran part religioses i en llatí, des que Higini Anglès va recuperar algunes de les seves obres de la Biblioteca de Catalunya, ara fa gairebé 100 anys. La missa que presentem aquí és, creiem, el primer cop que sonarà en més de 200 anys. També presentem un Salm, Laudate Dominum, que obre el concert, i dos motets per a la Setmana Santa.

L'estil de Pujol, a mig camí entre el Renaixement i l'incipient estil barroc importat d'Itàlia, és exquisit, refinat i, molt sovint, extravertit, com sentirem a la missa de vuitè to, composada per a vuit veus, en dos cors iguals, i acompanyada per l'orgue positiu. La música flueix d'un cor a l'altre en forma de respostes a l'estil dels cori spezzati venecians, però alhora trobem moment de recolliment i contrapunt amb clara influència de l'obra de Palestrina, que fou un compositor molt copiat a casa nostra, i present en molts arxius catalans.

Hem volgut completar el concert amb algunes obres d'altres compositors, ara sí, molt més coneguts, com T. L. de Victoria o el mateixi Palestrina, tot veient com aquests tractaven els mateixos textos que Pujol d'una manera completament diferent.

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.


Subscriu-te ara!


Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:


WhatsApp! Telegram!

Avui al Penedès

Vilanova i la Geltrú | 05-11-2025 fins 15-11-2025

Setmana DNegre VNG

Sitges | 30-10-2025 fins 09-11-2025

Festival de Cinema LGTBIQ+ Endimaris Sitges 2025

Igualada | 23-10-2025 fins 22-11-2025

Conegudes i reconegudes

Vilanova i la Geltrú | 16-10-2025 fins 27-11-2025

II Cicle de Xerrades Ferroviàries al Museu del Ferrocarril

Vilafranca del Penedès | 04-10-2025 fins 09-11-2025

Colors que vibren, formes que xisclen

Olivella | 02-10-2025 fins 29-11-2025

Olivella Vila cuidadora

Vilanova i la Geltrú | 27-09-2025 fins 30-12-2025

Els anys 70
Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.