VULNERABILITAT
22-12-2022 19:32
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
En fa especial emoció que avui obtingui llum verda des del Parlament la Nova Llei de Barris Verds a proposta d’En Comú Podem. Vaig tenir l’oportunitat, ara farà més d’un any, de participar en l’equip de companyes i companys del grup que vam treballar en la redacció del text de la Proposició de la llei, que des de la ponència parlamentària, s’ha ampliat i concretat per a que avui finalment pugui ser aprovada.
Crec que és bo i convenient recordar i fer memòria del origen de la llei, així com assenyalar la rellevància, l’interès i els objectius que pot tenir per a transformar i millorar la vida dels nostres barris, viles i pobles.
S'aprovava el 4 de juny de 2004, impulsada pel govern tripartit del PSC, ERC i ICV, la Llei de millora de barris, àrees urbanes i viles que requerien d'atenció especial continua, més coneguda com a Llei de Barris. Tenia per objecte promoure la rehabilitació integral de barris i viles per evitar-ne la degradació, millorar les condicions de les persones residents en aquestes àrees, i afavorir la cohesió social. Per aconseguir-ho, establia la creació d'un fons econòmic a disposició dels ajuntaments que presentaven projectes d'intervenció integral amb l'objectiu de la millora urbanística, social i econòmica dels barris. El pla de barris va dur a terme 143 actuacions amb un pressupost de quasi 1.000 milions d'euros, fins a la seva interrupció el 2010.
A Vilanova i la Geltrú, la vam conèixer ben de prop. El govern municipal d’aleshores, del que vaig formar part com a regidora, va promoure i redactar el Projecte d'Intervenció Integral del Nucli Antic - 20 hectàrees de la Vilanova Vella, el Palmerar i els carrers pròxims a l'Hospital - el validava el Ple Municipal i es presentava a la convocatòria de 2006. Una dotació de 14,4 milions d'euros cofinançats per la Generalitat i l'Ajuntament, la més gran intervenció de millora i de recuperació urbanes realitzades fins al moment-
Divuit anys d’aquella Llei de Barris, que va ser suposar un punt d’inflexió en la forma d’intervenció pública, com actuació innovadora, inclusiva i sensible pels nostres barris, es feia més de necessari que mai recuperar la essència i objectius per a poder actuar de nou millorant la qualitat de vida dels veïns i veïnes dels barris, de les nostres viles, pobles i ciutats.
La crisi sanitària generada per la pandèmia de la Covid-19 ha posat més en evidència que hi ha més desigualtats als barris vulnerables. Les zones més empobrides de les ciutats, amb més densitat i amb més atur coincideixen gairebé exactament amb les zones amb més afectació de la Covid-19.
La crisi climàtica ens ha demostrat, una vegada més, que els sectors socials més vulnerables reben un impacte negatiu major i els seus efectes són majors.
En aquesta conjuntura era urgent un canvi de paradigma: una nova manera d’actuar des d’un urbanisme ecològic, en la rehabilitació residencial i en la renovació urbana i rural. Els barris i viles amb baix nivell de renda no poden quedar fora de la transició ecològica. Aquest procés de transformació econòmica i ambiental ha de ser socialment just, amb unes polítiques públiques perquè els barris i viles més empobrits participin de la gran transformació que suposa el repte de la crisi climàtica.
Per a aquest motiu, des d’En Comú Podem hem treballat per a que avui pugui ser una realitat, en forma i contingut. A més, tenint en compte el moment i context de la seva aprovació amb el desplegament del programa de fons europeus Next Generation, pot suposar una important oportunitat per a poder finançar els seus programes.
La llei contempla quatre objectius fonamentals:
1. Millorar les condicions de vida en els barris amb major vulnerabilitat urbana, social i ambiental, amb especial atenció a les necessitats de les dones i dels col·lectius més vulnerables, així com mitigar el canvi climàtic i adaptar-se als seus efectes.
2. Afrontar els dèficits urbanístics, ja sigui la degradació de l’espai públic, la falta d’accessibilitat o de zones verdes, la baixa qualitat dels habitatges, la falta d’equipaments, l’accés a l’energia i la dotació de serveis ambientals.
3. Recuperar i promocionar l’activitat econòmica dels barris, tot enfortint l’ocupació comunitària, l’economia social i solidària i el cooperativisme, així com el comerç de proximitat o l’activitat industrial local.
4. Afavorir que els veïns i veïnes s’auto-organitzin per a la reivindicació dels seus drets i la satisfacció de les seves necessitats col·lectives, promovent pràctiques socialment innovadores i esdevenint agents actius en la formulació.
Així doncs, estem proposant aprofitar la transició ecològica com una oportunitat per dur els nostres barris i ciutats al segle XXI: amb més espais verds, millorant l’eficiència energètica del parc d’habitatges, amb més connexió entre barris, garantint l’acció comunitària, amb més equipaments culturals i esportius i amb una economia de proximitat i de sobirania alimentària.
Avui podem estar de celebració si finalment, el Parlament dona llum verda a la llei, si en breu el govern en minoria d’ERC es posa a fer els deures per a dotar-la pròpiament i amb el finançament europeu provinent dels Fons Next Generation, dels 1.500 M d'€ en 5 anys, necessaris – segons els nostres càlculs- per a garantir el conjunt de les intervencions.
A Vilanova i la Geltrú, hauríem de tenir part dels deures ja fets o a mig fer. Era i és imprescindible - ho explicava a l’article publicat 04-03-2021, just a l’inici de la tramitació- que des de l’ajuntament de Vilanova, política i tècnicament, s’havia de ser proactiu reactivant, recuperant i redactant els projectes necessari per a ser dels municipis a presentar-se a les primeres convocatòries. I concretament demanava, desempolsar i actualitzar el Projecte d’Intervenció Integral del barri de la Marina-Baix-a-Mar, presentat al 2010 a la darrera de les convocatòries de la llei de barris de 2004, on es recull propostes per a la millora, la rehabilitació energètica i d’habitabilitat de una bona part del conjunt d’habitatges, la millora urbana i dels espais i la pacificació dels carrers que conformen la Marina-Baix-a-Mar. A partir d’avui, caldrà treballar i saber gestionar bé el procés per a que no perdem aquesta nova oportunitat, seria una irresponsabilitat.
Iolanda Sánchez
Cap de llista de Vilanova En Comú Podem
PUBLICITAT
PUBLICITAT