Vegueria del Penedès

TRANSPORT PÚBLIC

ERC proposa implementar el transport a demanda a la comarca per millorar i vertebrar la mobilitat entre pobles


ERC Vilafranca Vilafranca del Penedès

27-02-2024 11:56

Els republicans proposen que el Consell Comarcal treballi juntament amb el govern per establir prioritats i s’avanci en un nou model un cop finalitzin les actuals concessions

Roda de premsa d'ERC Vilafranca. Eix

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

La mobilitat al Penedès es troba en una situació de necessitat de millora urgent. I el grup republicà al Consell Comarcal proposa avançar en el transport a demanda per millorar i vertebrar la comarca.

És per aquest motiu que presentaran una moció al proper ple del Consell Comarcal per iniciar un treball que porti a tenir un mapa de les necessitats i del que li cal a la comarca a nivell de mobilitat.

Per Pere Sàbat, portaveu republicà, és evident que “l’Alt Penedès té unes mancances molt importants a nivell de transport i cal que tots remem en la mateixa direcció per aportar solucions”. I és que els republicans apunten que les millores cal abordar-les tan a nivell intern de comarca com també extern, és a dir com es connecta el Penedès amb altres regions del país.

El mal servei de Renfe

En aquest sentit la mobilitat externa representa un dels reptes més importants dels que ha de fer front la comarca i les institucions, ja que és totalment deficitària i no aporta cap tipus de garantia en el servei. El servei de Renfe és un servei fallit que ni garanteix fiabilitat, ni puntualitat ni comoditat. La Renfe representa una amenaça pel futur de la comarca, sobretot pel pas de trens de mercaderies en un futur immediat i per l’estat del servei que és catatònic, i si no es duen a terme actuacions valentes com l’Eix Transversal Ferroviari, que permetria descongestionar la línia R4, apunten els republicans, la població del Penedès està condemnada a patir un servei de segona fruit de la planificació duta a terme per Adif i Renfe.

El mal servei de Renfe ha impactat de forma clara amb el bus, provocant que una gran quantitat de persones abandonessin el servei fallit de la Renfe i optessin pel bus, augmentant fins a més d’un 30% la demanda d’aquest servei. Aquest fet va provocar grans incidències que van generar cues i que les freqüències de bus quedessin totalment desvorades. Una situació que s’ha mitigat amb l’augment de sis franges noves i busos de reforç que ha desplegat el govern de la Generalitat. 

Oportunitat: Les concessions acaben al 2028

La mobilitat interna també és molt deficient fruit d’anys on no s’hi ha actuat. El context actual en les línies de bus és que durant dècades els responsables del departament de Territori s’han dedicat a prorrogar les concessions de les línies de bus sense oferir millores substancials en el servei, i que han desembocat en la situació actual que no donen resposta a les necessitats ni als reptes que planteja la mobilitat al segle XXI en un territori com és el Penedès. Les actuals concessions acaben al 2028 i pels republicans cal aprofitar aquesta situació per replantejar els models i la xarxa de línies per arribar a més població i donar un millor servei.

En aquest sentit actualment a la comarca compta amb 2 línies de bus a demanda, que funciona telefònicament. Pels republicans és imprescindible que s’ampliï aquest servei i s’adapti, també, a les noves tecnologies.

Així per Sàbat “cal no perdre el temps i posar fil a l’agulla. Cal que les noves concessions de bus responguin a les necessitats de vertebració en mobilitat que té l’Alt Penedès i per tant no perdre l’oportunitat per millorar i ampliar un servei clau per la cohesió de la comarca”. Afegeix que el transport a demanda és una de les eines que poden ajudar a fer aquesta tasca de vertebració sent més eficaces, efectives i ràpides que el transport tradicional i ha de ser un dels reptes que s’afrontin amb celeritat.

Per això al ple es proposa fer la demanda al departament de Territori de la Generalitat perquè les línies actuals passin al sistema click.cat i per fer un estudi conjunt entre el Consell Comarcal i la Generalitat sobre la demanda de noves línies per poder vertebrar la comarca amb transport públic.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.