PUBLICITAT
DES DE HANOI
12-05-2005 18:22
Potser és per la nostra tradició judeo-cristiana sobretot la medieval i barroca, punitives, apocalíptiques i martirològiques, però els catòlics de la Mediterrània no hi podem fer més: amaguem els nostres morts. No els oblidem pas, però hi llencem al damunt un vel de Maia que molt escadusserament descobrim. Els nostres cementiris no són com els del nord, els de lEuropa i Nord-amèrica protestants: els que volten la terra antiga i sagrada de lesglésia de la congregació petita o els que sestenen pels pujolars suaus de parcs i boscos dins els límits de les ciutats. Els nostres cementiris, verticals, multicel·lulars, generalment adotzenats, salcen en canvi castigats contra unes parets que ja no pertanyen a ningú, sempre als afores, al capdamunt dun pujol o al revolt dun camí que la ciutat o la vila amb prou feines visiten. Per a nosaltres, sembla que la mort no sigui pas reunió, unió amb, ni tan sol una major naixença, com va dir el poeta, sinó la pols que tots esdevindrem i que cal amagar, com més aviat millor, sota la catifa de loblit.
Recordo que una vegada, tornant de laeroport de Noi Bai, a Hanoi, vaig veure, emergent de la crinera ondulant dels arrossars dun verd elèctric, el grup solemne de quatre o cinc tombes, disposades amb irregularitat, però aplegades les unes amb les altres, com fent una petita i anàrquica rotllana. Vaig advertir al taxista, conegut meu, la meva descoberta: Sí, passa sovint al Vietnam., minformà, Abans, quan tothom era tan pobre, senterraven els morts pràcticament allà on queien. Per això és tan fàcil veure tombes pertot arreu. Ara que els diners comencen a rajar una mica, tendim al cementiri organitzat pel municipi.
El Japó també participa daquesta integració total del cementiri amb la ciutat, per bé que no duna manera tan rudimentària com sesdevé al Vietnam. Les tombes no apareixen com bolets als llocs més impensats, sinó que sorganitzen ordenadament dins els límits que clouen tanques de fusta o murs de pedra. Per general, el cementiri és de dimensions molt menudes i apareix una mica arbitràriament al cap duna qualsevol cantonada de carrer. Cal tenir en compte que el funeral japonès com el vietnamita és de tradició
budista: els cossos dels finats, doncs, es cremen, amb el consegüent i profitós estalvi despai que això provoca.
Totes aquestes reflexions les ha provocat el fet que ahir mateix, mentre feia una passejada pel meu barri de Hanoi, em vaig veure tot duna envoltat per un mar, que en principi podria semblar sinistre, de tombes i esteles que van aparèixer pràcticament del no-res.
La primera de les tombes estava situada just al marge del carrer per on voltava. Lestela, un rectangle amb els angles superiors escapçats, emergia clavada del terra i sinclinava un bon xic cap a la dreta. Era de pedra picada, dun granit erosionat pel pas del temps. A la seva superfície hi havia gravats uns caràcters xinesos, totalment inintel·ligibles per a mi. Fins i tots les dates, que segur que hi eren, no eren pas escrites en les nostres xifres dorigen àrab. Una mica més endavant, una altra tomba, aquesta amb cúmul i estela. El cúmul no deuria arribar al mig metre de llargària i salçava uns vint, potser trenta centímetres. A lestela vertical hi havia barrejat el xinès i el vietnamita, i el text lencapçalava una fotografia gravada en ceràmica del finat, un jove que havia mort el 1970 a ledat de 18 anys. Tot i el mal estat de la fotografia en blanc i negre vaig poder advertir que el jove duia uns galons de militar a cada espatlla.
A mida que avançava anaven emergent del terra, colltorçades, inclinades, més grans o menudes, els caps i capcirons duna munió inacabable desteles verticals. Semblava com si algú, enfollit per la trampa de la mort, hagués tingut la voluntat darrencar amb la força de les mans totes aquestes làpides de les entranyes de la terra i que hagués abandonat la impossible tasca a mig fer. El conjunt podria haver recordat perfectament una daquelles pel·lícules de terror de sèrie B que sinicien en un cementiri escabrós, nocturn i ple dànimes en pena. En canvi jo em trobava a ple dia i, en aixecar el cap, vaig poder constatar que, en resseguir el curs incoherent que feien les tombes, havia acabat al bell mig dun hort, envoltat darbres fruiters, verdures i dun senyor vietnamita, possiblement lamo del terròs, que mobservava una mica embadalit i recolzant els braços en el mànec duna aixada. Vaig mirar de fer-li entendre, com vaig poder, que no era pas la meva intenció molestar-lo, sinó que era allà tan sols per poder observar de prop les tombes. Va deixar anar un gest de paternal indiferència i tornà a la seva feina, la de cavar, sembrar i veure créixer.
Potser és aquest el quid de la qüestió. Els nostres cementiris són una estesa vertical de cossos en un procés imparable de putrefacció total. A lÀsia, per contra, i de resultes del ritual budista de cremar els cossos, els cementiris són parcel·les de terra sulfurosa i rica, perfecte adob que, en conjunció amb la primavera, fa que els camps esclatin i verdegin amb el mateix ímpetu amb què la mort ho arreplega tot.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT