TERRITORI
26-12-2024 10:08
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Amb aquesta frase ens va rebre a la delegació de Pro Vegueria Penedès el Secretari de Mobilitat, de la Generalitat, el veterà Manel Nadal, per parlar de com enfocar el sistema ferroviari a Catalunya. Amb aquesta frase volia dir que ara s’han de posar mesures “pal·liatives”, és a dir Provisionals, per que puguin passar tot tipus de trens per les vies actuals (el famós “tercer fil”), però que s’ha de planificar com ha de ser el sistema ferroviari català d’aquí uns anys. Coincidim en que cal fer una nova línia, que és l’Eix Transversal Ferroviari, i de manera prioritària la fase 1, Lleida / Igualada / Martorell. I per això cal que es faci ja el Projecte Constructiu de l’Eix, que es preveu que es pugui començar l’any 2025.
Això és important per que hi ha entitats que, de bona fe, creuen que es pot millorar substancialment la línia R4 que travessa el Baix i l’Alt Penedès, simultàniament a que hi comencin a passar els Mercaderies d’ample europeu i 750 metres de llargària. I això no dona; no hi cap un increment de trens de passatgers i el transport de mercaderies que ha d’anar creixent per treure camions de les autopistes. I la nova línia no pot passar al costat de la R4, obrint un nou esvoranc, sinó que ha de donar joc al conjunt de Catalunya, especialment a Tarragona, evitant que es col·lapsi amb tots els Mercaderies de la Península, i donant joc a Lleida que està quedant en un cul de sac.
Però també hi ha entitats, o Lobbys, que amb menys bona fe intenten que les mesures “provisionals” siguin definitives per fer negocis logístics o simplement “salvar els mobles” en el territori més proper, sense tenir en compte el conjunt del país. Aquests Lobbys logístics ja s’han començat a veure al Congrés de Diputats, amb mocions per consolidar les mesures Provisionals i es tornen a veure en el Pla Territorial del Penedès, on intenten consolidar els seus negocis, posant línies paral·leles a les actuals, en comptes de mirar pel conjunt de Catalunya. Per això és indispensable que el Pla Territorial deixi clar que només hi ha una opció, que beneficia el conjunt del país, i en concret les 4 comarques del Penedès, Tarragona, les Terres de Lleida i molt especialment l’Anoia.
Que el 2025 sigui un any en que treballem el present i planifiquem bé el futur!!
PUBLICITAT
PUBLICITAT