PUBLICITAT
NOTA DE PREMSA
25-05-2005 22:11
El Pla director urbanístic del sistema costaner (PDUSC) és linstrument de planejament urbanístic supramunicipal, contemplat en la legislació urbanística catalana (Llei 2/2002 modificada per la llei 2/2004) adequat per ordenar el la costa catalana des dels principis que inspiren el desenvolupament urbanístic sostenible i en defensa de linterès general.
Així, el Pla aprovat avui protegeix definitivament la pràctica totalitat de sòl no urbanitzable i de sòl urbanitzable no delimitat situats bàsicament dins els 500 metres damplada de la línia de la costa, i estableix la condició de sòl no urbanitzable costaner. El Pla regula diversos tipus de protecció segons el valor ambiental dacord amb cada un dels àmbits considerats.
El Pla director té per objectius identificar, protegir i posar en valor els espais costaners lliures actualment docupació, amb la finalitat de contribuir al desenvolupament urbanístic harmònic de la costa catalana. Per això, els seus propòsits generals són de quatre tipus:
a) Urbanístics: evitar la consolidació dun continu edificat que podria arribar a cobrir la pràctica totalitat de la línia de la costa.
b) Patrimonials: preservar els espais costaners pels seus valors paisatgístics, culturals i simbòlics.
c) Ambientals: possibilitar la preservació dun medi particularment fràgil com és el costaner i la seva continuïtat amb el sistema despais oberts de linterior.
d) Econòmics: gestionar lespai com un recurs essencial per al desenvolupament econòmic, el turisme i la qualitat de vida.
El Pla no sha limitat només a la protecció del sòl que encara no ha sofert un procés de transformació urbanística en els primers 500 metres respecte la línia de la costa, sinó que en diversos àmbits, sestén més enllà , en sòls dinfluència de la costa. Això es fa així, per tal d assegurar la connexió despais naturals, preservar les planes fluvials i els entorns dels espais PEIN, garantir el compliment dels objectius del Pla i leficàcia de les seves determinacions.
En conjunt, el Pla preveu la protecció definitiva més de 23.500 hectàrees com a sòl no urbanitzable costaner. A aquestes shi podrien afegir unes 1.000 hectàrees més, cas que els ajuntaments així ho decideixin per tractar-se de sòls inclosos en làmbit del Pla director però que no necessàriament han de ser sòl no urbanitzable costaner (identificat amb el codi CE).
Del total, 7.050 hectàrees són espai PEIN i unes 16.500 són sòl no urbanitzable costaner amb diferents nivells de protecció segons les seves característiques (que sidentifiquen amb els codis C1, C2, C3).
Procés daprovació
El procés daprovació, que es va iniciar el 28 de maig del 2004, ha comportat un període de converses i contactes amb els ajuntaments i les entitats concernides a través del qual shan concretat les decisions adoptades. Daltra banda, durant el període dinformació pública, shan recollit uns 670 escrits i allegacions presentats per part de particulars i dels ens locals compresos dins de làmbit territorial del Pla, a més dels informes emesos pels departaments interessats i els organismes afectats, per raó de llurs competències sectorials.
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques, ha estudiat i avaluat el conjunt de qüestions allegades que ha estimat en els casos que així sha considerat enriquint i perfeccionant aquest Pla, sense modificar però, els seus continguts i objectius essencials.
Les allegacions presentades, bàsicament, es poden diferenciar en els següents tipus:
De caràcter jurídic i general: Relatives als principis dautoritat, de jerarquia normativa i dautonomia municipal, en la resposta de les quals sha clarificat i establert les plenes competències del DPTOP per tal de formular el Pla.
De concurrència de competències: Shan compatibilitzat les regulacions del pla amb daltres normatives sectorials concurrents (PEIN, Costes, etc.) daltres administracions que són competents en làmbit de desenvolupament del Pla.
De perspectiva de creixements urbanístics futurs: Són essencialment la major part dallegacions que han aportat alguns dels ajuntaments concernits pel Pla. Aquests creixements poden estar ja previstos en el Pla dordenació urbanística municipal com a sòl urbanitzable no delimitat o ser previsions dels ajuntaments en sòl no urbanitzable. En alguns casos sha optat per assignar-los la categoria de sòl costaner especial (CE) i donar-los la classificació per la qual el mateix ajuntament decidirà si passa a ser sòl no urbanitzable costaner o determina el seu règim urbanístic segons el model desitjat pel respectiu ajuntament.
De desenvolupaments agrícoles, ramaders o forestals. Aquest tipus dallegacions que han estat majoritàriament estimades, cercaven lobtenció de garanties respecte la continuïtat de les activitats agràries en els espais protegits. Així, en aquest sòl sadmetrà, la construcció de nova planta, millora o manteniment dinstallacions o edificacions directament vinculades als usos i activitats agrícoles, ramaderes i forestals, inclòs lhabitatge familiar. A més, es permetrà ladequació de masies i cases rurals per convertir-les en establiments de turisme rural.
De desenvolupament o ampliació de càmpings: Allegacions que han demanat noves implantacions de càmpings a la costa o ampliacions dels existents. Sha acceptat que en el sòl de més alta protecció (C-1) es puguin fer ampliacions de càmpings existents només quan ja estiguin previstes en els Plans urbanístics vigents. Es permetran noves implantacions en els altres dos nivells de protecció (codis C2 i C3).
De detall: Aquelles que han fet precisions o proposat correccions de detall en les delimitacions del Pla.
Dampliació: Diversos ajuntaments i entitats han demanat ampliar les àrees de protecció a nous àmbits. Aquestes peticions en alguns casos es podrien incloure en un futur mitjançant modificacions puntuals del Pla director, amb independència dels majors nivells de protecció que els ajuntaments poden introduir a través dels seus plans municipals.
Una vegada ja sha aprovat definitivament, les determinacions del PDUSC són executives i vigents des del moment de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. Els ajuntaments disposen dun termini de 6 mesos per aprovar inicialment ladaptació dels seus plans municipals i un màxim de 2 anys perquè saprovin definitivament.
Per tal dassegurar lassoliment dels objectius del Pla, PTOP ha creat un fons, finançat a través dels pressupostos de la Generalitat. Lobjecte daquests ajuts és el finançament dintervencions paisatgístiques en sòl no urbanitzable del sistema costaner, com la construcció i manteniment de camins de ronda, millora daccessos per vianants, reconstrucció de terrasses i marges o lenderroc dinstallacions o edificacions obsoletes o illegals.
Durant lelaboració del Pla shan realitzat ja dues convocatòries dajuts, corresponents als anys 2004 i 2005, amb una quantitat total d1,8 MEUR i 1,6 MEUR respectivament.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT