Vegueria del Penedès

EUROPA

Tenim 800.000 milions d’euros! En què els invertim?


Ton Dalmau Vilanova i la Geltrú

09-03-2025 8:38

Fa pocs dies, la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha proposat mobilitzar 800.000 milions d’euros per reforçar la indústria de defensa a Europa

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, durant la roda de premsa posterior a la cimera extraordinària. ACN / Lucía Llargués

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Aquesta xifra impressionant planteja una qüestió fonamental: si disposem d’aquests diners, per què només es contemplen per a l’àmbit militar?

Si aquests fons existeixen, significa que Europa té la capacitat de fer una inversió sense precedents. Però, en un moment en què la societat s’enfronta a grans reptes com la crisi climàtica, la precarietat laboral, la manca d’habitatge i el deteriorament dels serveis públics, no hauríem de preguntar-nos si hi ha alternatives més útils i justes per a aquests recursos?

Què podríem fer amb 800.000 milions d’euros?

Es podrien impulsar transformacions profundes per millorar la vida de milions de persones.

Quin futur volem per Europa?

Una Europa que aposta per la guerra sempre estarà en risc de conflictes. En canvi, una Europa que aposta per la justícia social, la innovació i la sostenibilitat esdevindrà un referent de pau i estabilitat.

Les conseqüències de destinar aquests 800.000 milions a la indústria bèl·lica:

En resum, destinar aquests diners a la indústria militar ens pot portar a un món més insegur, més militaritzat i més dependent de la guerra. Per contra, invertir-los en benestar, educació i transició ecològica faria d’Europa un referent de pau i progrés real.

Quina de les dues opcions generaríen més llocs de treball?

Creació de llocs de treball en la indústria d’armament

Creació de llocs de treball en sectors civils

Segons estudis, per cada milió d’euros invertit, el nombre de llocs de treball generats és:

Això significa que si aquests 800.000 milions es destinessin a sectors com la transició ecològica, la construcció d’habitatge social, l’educació o la sanitat, es podrien crear fins a tres vegades més llocs de treball que si es destinen a la indústria militar.

Més estabilitat i sostenibilitat laboral

Conclusió: Destinar aquests diners a la indústria d’armament crea ocupació limitada, especialitzada i fràgil. En canvi, invertir-los en sectors socials i ecològics no només genera més feina, sinó que també millora directament la qualitat de vida de la gent.  Volem feina construint armes o construint un futur millor?

Es diu que les guerres interessen perquè som massa persones al Planeta

És cert que les guerres causen milions de morts i destrucció, però afirmar que existeixen perquè serveixen com a mecanisme de control de la població no té una base real ni justificació lògica.

Les guerres com a mecanisme de reducció de població?

Qui guanya amb les guerres?

Les guerres no es fan per controlar la població, sinó per interessos econòmics, polítics i estratègics:

Hi ha altres maneres de gestionar la població?

Si la preocupació fos el creixement demogràfic, hi ha solucions molt més efectives i ètiques que la guerra:

Conclusió: Les guerres no es fan per reduir la població, sinó perquè generen poder i diners per a determinats sectors. Si realment volguéssim controlar la població mundial de manera racional i ètica, la solució passaria per millorar les condicions de vida, l’educació i la distribució de recursos, no per promoure conflictes.

Pensem i actuem… TOTHOM!!!

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.