NOVA ETAPA
05-06-2025 9:50
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Albert Rodríguez ha estat escollit nou secretari general de CCOO a les comarques de l’Anoia, Alt Penedès, Garraf i Baix Llobregat, una organització que es va fusionar l’any 2014 i que, segons explica, “ja està plenament consolidada”. En una entrevista amb aquest mitjà, Rodríguez ha valorat positivament el llegat dels seus predecessors, Toni Mora i Josep Maria Romero, i ha expressat la seva voluntat de “situar Comissions Obreres com a primera força sindical” després de gairebé mig segle de lideratge en eleccions sindicals.
Rodríguez planteja quatre grans eixos d’actuació per al seu mandat: en primer lloc, garantir que l'organització sigui el reflex de la realitat de les empreses i la societat, reforçant l’afiliació i la representació sindical; en segon lloc, combatre les desigualtats laborals i socials, especialment les que afecten dones, joves i persones migrants; en tercer lloc, consolidar la presència del sindicat en espais de participació institucional i diàleg social, i finalment, millorar els serveis i la formació de delegats i quadres sindicals.
“Cal conèixer què diu el contracte de treball, però també saber per què paguem impostos”, afirma el nou dirigent, que es defineix com una persona “amb experiència i maduresa” després de més de 30 anys vinculat a CCOO i d’haver viscut en primera persona el tancament d’una empresa amb més de 300 treballadors.
Realitats diferents al Garraf i a l'Alt Penedès
Rodríguez subratlla les diferències entre el Garraf i l’Alt Penedès. “El Garraf és una comarca petita, sense gaire sòl industrial, molt abocada als serveis, però que ha sabut treure profit d’aquesta diversitat”, diu. En destaca el potencial en àmbits com el turisme, la indústria innovadora o el sector residencial. Pel que fa al Penedès, remarca les bones dades d’ocupació, “fins i tot fregant la plena ocupació”, però alerta que encara hi ha problemes estructurals com les jornades parcials no desitjades, les hores extres no declarades o l’ús abusiu dels contractes fixos discontinus, especialment en el sector turístic.
El cas Freixenet: una amenaça al model del cava català
Sobre l’expedient presentat per Freixenet, Rodríguez és contundent: “L’empresa diu que és per la sequera, però no és cert. El que volen és canviar el model productiu per passar del cava —que requereix un any de producció i una plantilla estable— a un vi escumós que es pot fer en quatre mesos i amb menys personal.” El sindicalista alerta que aquest canvi posa en risc l’estructura productiva de tot el Penedès: “Si Freixenet deixa de fer cava, què farem amb el raïm català? I amb la cultura del cava que ens identifica?”
L’ocupació i la formació, claus de futur
Rodríguez defensa la necessitat de crear ocupació de qualitat a les comarques, i lamenta que moltes persones joves amb talent hagin de marxar a treballar fora, cap a Barcelona o el Baix Llobregat. “El repte és la formació professional, que ha de ser clau per al futur”, assenyala. També aposta per trencar rols de gènere al mercat laboral: “Cal desfeminitzar alguns sectors i desmasculinitzar-ne d’altres.”
Un sindicalisme modern, amb voluntat de sumar
El nou secretari general reivindica un sindicalisme “modern i integrador”, que combina la lluita i la protesta amb la negociació i el pacte. “Estem orgullosos del nostre model, de guanyar eleccions sindicals des de fa 47 anys, i de ser una organització que reflecteix la realitat del país”, diu. Celebra el creixement de l’afiliació femenina, però reconeix que encara cal millorar en la incorporació de persones migrades i joves.
Amb 51 anys i una llarga trajectòria militant, Albert Rodríguez afronta el repte amb il·lusió i responsabilitat. “Tenim una organització gran, un equip potent, i el compromís ferm de continuar defensant els drets de la classe treballadora a tot el territori.”
PUBLICITAT
PUBLICITAT