Vegueria del Penedès

MEDI AMBIENT

Ampliar l’aeroport? Una quimera negacionista


La Foixarda Vilanovina Vilanova i la Geltrú

16-06-2025 13:01

Ampliar un aeroport en un moment en què cal reduir dràsticament les emissions, si no volem precipitar escenaris catastròfics, no té cap mena de sentit. És d’una irresponsabilitat política absoluta

Un avió a punt d'aterrar a l'aeroport del Prat . ACN / Àlex Recolons

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Fa pocs dies el govern de la Generalitat feia pública una nova proposta d’ampliació de l’aeroport. Proposta que, a més d’afectar la llacuna de La Ricarda, com l’anterior, afecta també l’Espai natural Remolar-Filipines.

Una absurditat negacionista, obstinada a generar beneficis econòmics per a un pocs a canvi de la salut i el futur de totes.

Per què no escolten la comunitat científica? Com pot ser que la classe política no entengui la situació d’emergència ecosistèmica que estem vivint? Què no veuen que ja a principis del mes de juny tenim temperatures pròpies de la canícula estival i que la biodiversitat s’extingeix davant dels nostres ulls a ritme de vertigen?

Ampliar un aeroport en un moment en què cal reduir dràsticament les emissions, si no volem precipitar escenaris catastròfics, no té cap mena de sentit. És d’una irresponsabilitat política absoluta.

El Comitè d’Experts sobre el Canvi Climàtic (CECC), òrgan científic expert que assessora el govern català sobre aquesta qüestió, proposa que l’any 2035 Catalunya emeti un 69% menys de gasos d’efecte hivernacle (GEH) que el 2022. Segons aquest ens, perquè això sigui possible, les emissions han de reduir-se un 8% de mitjana cada any, des del 2021 i fins al 2035. Les últimes dades disponibles indiquen que el 2022 només es van reduir un 0,2%. També proposa que el transport (32% de les emissions actuals) emeti un 72% menys de GEH d’aquí a 10 anys, apostant per l’electrificació del vehicle privat, l’augment del transport públic i afavorint l’ús del tren.

Segons la pròpia Generalitat, les emissions de GEH a Catalunya l’any 2022 van ser de 40,40 milions de tones de CO2 equivalent, de les quals aproximadament un 7-8% corresponen a l’aviació comercial, uns 3-3,5 milions de tones, majoritàriament al trànsit de l’Aeroport de Barcelona-El Prat (que concentra més del 90% dels vols comercials a Catalunya), una quantitat que es preveu augmenti aproximadament un 33% amb l’ampliació, fet que ens portaria a un escenari en que aquesta infraestructura seria responsable d’almenys el 10% de les emissions totals del nostre país.

I en benefici de qui? De la nostra economia ens diuen. Potser caldria preguntar quin concepte de “nostra” maneguen exactament. Perquè si entenen com a benefici econòmic per a la població incrementar fins a l’absurd l’arribada de turistes a Catalunya, potser ignoren o no volen veure els evidents i negatius impactes socials que està tenint aquesta turistificació massiva: expulsió de la població local, emergència habitacional amb preus de l’habitatge inassolibles, precarització laboral associada a les condicions del sector turístic, increment dels preus dels aliments, de l’aigua, un bé com sabem cada cop més escàs a la nostra terra, i l’energia, pel consum desbocat associat a ella, increment del cost de la gestió dels residus i dels impactes mediambientals que genera, etc.

Segurament sí beneficiarà econòmicament a grans empreses i fons d’inversió, propietaris d’una cadena hotelera o d’una bona quantitat de pisos turístics, però no a la majoria de la població. La turistificació massiva combinada amb l’especulació immobiliària és segurament un dels mecanismes de transvasament de renda més eficients, de les classes populars a les minories ultra riques, que promouen aquest model insostenible i depredador. Robar-li als més pobres per donar-li als més rics.

I si no els preocupa gaire arrossegar a la misèria i l’exclusió milers de persones, molt menys els preocuparà segurament destruir alguns dels ecosistemes més fràgils i valuosos que encara conservem al nostre malmès litoral. A qui li importen quatre ocells. Però hem de tenir ben clar que disposem de multitud d’evidències científiques que ens diuen que seguir destruint els ecosistemes que habitem i la seva biodiversitat ens està portant irremediablement a escenaris de pèrdua de salut mental i física irreversible per part de la majoria de la població, i a una retroalimentació de l’increment de les temperatures atmosfèrica i oceànica, la pujada del nivell del mar, que per cert podria arribar a engolir el propi aeroport en poques dècades, i la cada cop més freqüent manifestació de fenòmens meteorològics extremadament violents, i molts altres impactes derivats de l’emergència climàtica.

Potser invertir els 3.200 milions d’euros anunciats per l’ampliació de l’aeroport en millorar la xarxa de ferrocarril, implementar sistemes de gestió i revalorització de residus més eficients que els actuals, garantir el dret a l’habitatge, potenciar l’economia i la indústria circulars, millorar la resiliència climàtica de les nostres ciutats, fomentar l’agricultura regenerativa o ampliar el nostre col·lapsat sistema de salut i educatiu, entre d’altres, sí seria un benefici per a la majoria de la població.

També, encara que a les classes dominants els espanti, caldrà sense dubte en algun moment posar sobre la taula la necessitat de parlar de decreixement i qüestionar el dogma d’un sistema capitalista basat en un absurd i impossible creixement il·limitat, destructiu i depredador de les bases de la vida i de la pròpia existència humana.

Per tot plegat, la Foixarda vilanovina volem manifestar públicament la nostra total oposició al projecte d’ampliació de l’aeroport, fem nostres les reivindicacions de la plataforma Zeroport, i fem una crida a mobilitzar-se fins a aconseguir que mai arribi a ser una realitat. Ens hi juguem molt.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.