PUBLICITAT
ACCIDENT DE TRÀNSIT
01-09-2025 18:08
El Servei Català de Trànsit (SCT) ha fet públic el balanç de sinistralitat viària a la xarxa interurbana de Catalunya fins al 31 d’agost. En els primers vuit mesos del 2025, 97 persones han perdut la vida en 90 accidents mortals, una xifra lleugerament superior a la del mateix període de l’any passat, quan van morir 94 persones en 86 sinistres.
A les comarques del Penedès, la xifra és especialment preocupant: 10 persones han mort en accidents de trànsit. Aquestes dades situen el territori com un dels més castigats per la sinistralitat en aquest període.
Evolució de la sinistralitat
Tot i l’increment del 3,2% respecte al 2024, el balanç confirma que es manté la reducció de víctimes mortals en comparació amb l’any 2019, pres com a any de referència. Aleshores, en el mateix període, van perdre la vida 121 persones en 114 accidents, de manera que enguany la mortalitat s’ha reduït prop d’un 20%.
Pel que fa als ferits greus, s’han comptabilitzat 570 víctimes, per sobre dels 554 registrats fins a l’agost de 2024.
El mes d’agost, més lleu que altres anys
L’agost ha tancat amb 10 víctimes mortals, dues menys que l’agost del 2024. La reducció ha estat especialment significativa a la demarcació de Lleida, que ha passat de 10 morts al juliol a només un a l’agost.
Perfil de les víctimes
De les 97 víctimes mortals d’aquest 2025, 77 eren homes i 20 dones. Les dades confirmen també la vulnerabilitat dels col·lectius de motoristes, ciclistes i vianants, que representen el 42,3% del total. En concret:
30 eren motoristes (el col·lectiu més afectat).
7 eren vianants.
4 eren ciclistes.
La resta de víctimes eren ocupants de turismes (42), camions (7) i furgonetes (6).
Quant a l’edat, la franja amb més mortalitat és la de 55 a 64 anys (19 víctimes). Tot i així, destaca que 36 persones menors de 35 anys han perdut la vida, fet que representa més d’un terç del total.
Tipologia d’accidents i vies més perilloses
Del total de 90 accidents mortals:
32 han estat accidents simples.
21 han estat xocs frontals.
14, col·lisions laterals.
9, encalços.
7, atropellaments.
Pel que fa a les carreteres, l’AP-7 és la via amb més mortalitat (11 víctimes), seguida de l’A-2 (7) i la C-58 (6). També destaquen la C-12 i la N-II amb 4 víctimes cadascuna.
Diferències territorials
Barcelona concentra la major part de les víctimes (43), especialment al Vallès Occidental (8), el Baix Llobregat (7) i Osona (6).
Tarragona registra 24 morts, dues més que el 2024. El Baix Camp (5) és la comarca més afectada.
Lleida suma 20 morts, dos més que l’any passat, tot i la forta reducció aquest agost.
Girona redueix la mortalitat amb 10 víctimes (4 menys que el 2024), quatre d’elles a la Selva.
Una crida a la prudència
El SCT insisteix en la necessitat de més consciència del risc per part de motoristes, ciclistes i vianants, així com de respecte i precaució per part de la resta de conductors. La dada que 4 de cada 10 víctimes són usuaris vulnerables evidencia la fragilitat d’aquests col·lectius i la importància de reforçar la convivència i la seguretat a la carretera.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT