14-07-2006 22:25
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Si està ben aparcat, és de Sitges, Si és verd, és de Sitges, Si és neta, és de Sitges, però en canvi, Si fa soroll, no és de Sitges i, encara menys, qui es passegi pels carrers amb el tors nu, perquè aquesta no és la moda de Sitges.
Aquests són alguns exemples de la campanya de publicitat Sitges, Vila Cívica impulsada per lAjuntament amb lobjectiu de donar a conèixer lordenança cívica aprovada el passat abril i que compta amb el suport de més de cent entitats locals. La campanya inclou material gràfic, audiovisuals, samarretes, espots publicitaris, banderoles, plafons i pins amb el tradicional eslògan nord-americà I love Sitges. La diferència és que la paraula love ha estat substituïda per dues xancletes de color vermell clavades a la sorra de la platja en forma de cor: El que volem fer entendre, explica lalcalde Jordi Baijet, és que les persones que tenen un comportament cívic les considerem daquí; en canvi, qui no és cívic, no és considerat de Sitges.
El naixement del pacte cívic
El Pacte Cívic parteix dun estudi previ coordinat i elaborat pels doctors Salvador Giner i Víctor Climent, de la facultat de Sociologia de la Universitat de Barcelona. I és que ja fa temps que lAjuntament volia dotar-se deines jurídiques per poder lluitar contra el turista que es passeja pel carrer amb banyador, sense samarreta, descalç, consumint alcohol i provocant aldarulls i la consegüent degradació del nucli antic, on es concentren la majoria de locals nocturns. Sitges vol ara un turisme de qualitat, interessat en la cultura, els museus i la gastronomia, i, per tant, incompatible amb qui només busca sol, platja i sangria.
Així, i un cop detectats els problemes, una comissió mixta formada per representants de tots els grups polítics i amplis sectors de la societat civil, cultural i econòmica, decideixen tirar endavant el Pacte Cívic i imposar uns criteris de conducta per tal de convertir la vila en un espai amable i acollidor. Baijet considera aquestes normes de sentit comú, però potser hi ha més duna persona que les ha oblidat amb el pas dels anys o, pitjor encara, ningú els hi ha ensenyat. Daquí que sincloguin sancions econòmiques que oscillen entre els 120 i els 3.000 euros, per si hi ha algú que li falla la memòria: una ordenança, si no inclou sancions, deixa de ser efectiva.
Des daquest cap de setmana a Sitges ja no es permet la mendicitat exercida per menors (les sancions, en aquest cas, van dels 1.500 als 3.000 euros), fer les necessitats fisiològiques al carrer, com ara defecar, orinar, escopir i altres ostentacions públiques de manca dhigiène, rentar-se a les fonts públiques, banyar-se en bandera vermella i posar en perill la vida dels socorristes, consumir alcohol al carrer, realitzar escultures de sorra a la platja sense prèvia autorització, activitats i prestació de serveis no autoritzats en lespai públic (tarot, vidència, massatges, tatuatges...), destrosses al mobiliari urbà, trepitjar la gespa, canviar loli del cotxe al carrer i comerç ambulant no autoritzat daliments i begudes. El Pacte Cívic proposa, en definitiva, fomentar un poble net, sostenible i on la convivència sigui fàcil i agradable.
La campanya Sitges, Vila Cívica conté tota la informació trilingüe (català, castellà i anglès) i quatre agents, anomenats agents cívics, i amb capacitat sancionadora, sencarregaran del seu estricte compliment. A partir dara, doncs, i tal i com diu la publicitat, A Sitges ens agrada veure la gent vestida com cal, tant pels carrers com per les places, el passeig, els comerços i els restaurants. No anar vestit com cal, rentar la roba en una font pública i fumar un porro al carrer pot ser sancionat amb més de 300 euros. La transgressió ja només és cosa de rics.
PUBLICITAT
PUBLICITAT