10-10-2006 20:59
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Laposta per la formació, qualitat i internacionalització és essencial si la indústria del cava vol encarar el futur amb garanties dèxit. Aquesta recepta, fàcil de llegir però difícil daplicar, topa amb el neguit dels cavistes davant un fenomen nou com el canvi climàtic, al qual es va dedicar part de XXIVè Congrés Internacional del Cava celebrat dimarts a la seu de la Confraria, ubicada a Torre Ramona (Subirats). Per ara, les xifres de vendes són bones, fins al punt que lany passat van créixer un 0,46%, gràcies a les exportacions, que van contrarestar la caiguda del mercat interior provocada pel boicot. Però a aquests bons resultats shi contraposa lombra de la incertesa, i és lògic, perquè en aquesta indústria que mou xifres astronòmiques la base no depèn del nostre treball i esforç, sinó dels capricis del temps, explica Àlex Torelló.
Aquest representat de la casa Agustí Torelló Mata mostra preocupació, no pels boicots, que fan més mal a lànima que a la butxaca, sinó pel canvi climàtic, una realitat que obliga a canviar la manera dentendre i treballar la terra. Al capdavall, les 268 empreses productores de cava catalanes representades al Consell Regulador van destinar lany passat més de 90 milions dampolles al mercat nacional, mentre a lexterior les vendes augmentaven un 6,3% gràcies a Alemanya, Regne Unit i Estats Units, els principals receptors del que tècnicament es coneix com a Vi Escumós de Qualitat Produït en una Regió Determinada. Amb aquestes xifres no és estrany que per ara la preocupació sigui el clima i no pas les vendes, perquè la segona no pot exisitir sense la primera. Daquí que els representants i equips tècnics de Torres, Freixenet, Codorniu, Llopart, Juvé i Camps, Gramona, Can Feixes i Mas Tinell, entre daltres, a més destudiants i professors denologia reunits a la Confraria estiguessin molt atents en les explicacions dels experts sobre canvi climàtic. Tothom té clar que, si falla el raïm, falla tota la cadena.
Què cal fer?
Jaume Gramona, responsable de la marca que porta el seu mateix cognom i organitzador del congrés, assegura que lobjectiu és voler sensibilitzar enòlegs i viticultors sobre un problema palpable com el canvi climàtic, perquè començar a collir raïm el 10 dagost no havia passat mai. Per Gramona, això suposa que les veremes cada vegada són més primerenques, que hi ha poc contrast entre nit i dia (necessari per poder madurar la pell del raïm, per exemple) i que cal preveure el reg quan la planta està en estat vegetatiu. Així, amb laugment de la temperatura i la manca daigua shauran de buscar solucions per adaptar la viticultura de qualitat a la nova realitat, va assegurar el professor José Ramón Lissarrague. Tot això, diu Gramona, a les varietats com macabeu, xarello i parellada no els afecta tant perquè estan adaptades a la nostra zona, però nhi ha daltres, com chardonnay i pinot noir, de cicle més curt, que ho passaran pitjor. De fet, la de 2004 és considerada lúnica collita normal dels darrers quatre anys. Les altres han patit un excés de temperatures altes i manca daigua.
També, però, cal tenir en compte el factor humà. Ho explica el cavista Eudald Massana Noya: el canvi climàtic fa madurar el raïm depressa. Això ens obliga a fer la verema abans de setembre i collir el raïm a la nit, per evitar que arribi massa calent a les bodegues i pugi de grau. Però, clar, això suposa un sobrecost per a les empreses petites, eprquè vol dir contractar gent que vingui al mes dagost, quan tothom fa vacances, i, a asobre, que treballi de nit!. Massana creu que aquesta és una època de canvis profunds que marcaran una nova concepció del treball al camp i la relació amb el consumidor: no hem de fer ampolles més petites ni vi sense alcohol, sinó adaptar el model europeu que passa per emportar-se lampolla a casa, sdi ha sobrat vi. Si no som pràctics, el sector sen ressentirà, com també el gremi de la restauració.
Josep Maria Huguet, de Can Feixes, assegura que més enllà del canvi climàtic hi ha una manca de promoció genèrica i cal prestigiar la marca cava. Per a aquest productor, la decisió de 76 petites i mitjanes empreses descindir-se de lInstitut del Cava i crear una nova patronal, Pime Cava, és un exemple duna possible eina útil de cara al futur del sector.
Xifres
6,3%
Van augmentar les vendes de cava a lexterior lany passat gràcies als mercats alemany, britànic i nord-americà
2004
És considerada lúnica collita normal dels darrers quatre anys. Les altres han patit un excés de temperatures altes i manca daigua
PUBLICITAT
PUBLICITAT