DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

VNG

L'OMIC va superar l'any passat les 3.000 consultes


VD

16-03-2009 21:44

Els serveis de telefonia continuen sent el motiu de reclamació de la major part d’usuaris

El segon tinent d’alcalde i regidor de Desenvolupament Local, Societat de la Informació i Promoció de la Ciutat, Tomàs Álvaro, ha manifestat que “fins fa poc al ciutadà li costava dirigir-se als organismes públics per fer una reclamació, perquè posava en dubte que pogués obtenir resposta. Doncs avui expliquem que això ja no és així”. De fet, el 2008 es va confirmar la línia ascendent dels darrers anys quant a nombre d’usuaris de l’oficina. Al 2006 es van comptar 2.492 consultes, 2.728 el 2007 i 3.068 el 2008. Es preveu que a finals del 2009 la xifra podrà aproximar-se a 3.500.

Justament pel fet que cada vegada més ciutadans i ciutadanes recorren a l’OMIC, Tomàs Álvaro ha anunciat que aquest any es dotarà el servei amb una persona més. Durant el 2008 l’OMIC ha realitzat 2.301 actuacions en les 3.068 consultes que ha atès. En els casos en què no s’ha actuat, s’ha facilitat informació immediata o s’ha redirigit l’usuari cap a un altre organisme competent. De les 2.301 actuacions de l’OMIC, 1.368 han estat informatives i la resta per tramitar reclamacions, sigui omplint fulls de reclamació o per exercir mediació o arbitratge.

De tots aquests casos, 620 han tingut l’origen en els serveis de telefonia. La responsable de l’OMIC, Eugència Ribalta, ha explicat que, tal com ja ha succeït en els darrers anys, la portabilitat i les dificultats per donar-se de baixa d’una companyia porten molts usuaris a informar-se i fer reclamacions. D’altra banda, 236 consultes han estat sobre el comerç en establiments, sobretot al voltant de les rebaixes, i 301 en qüestions relacionades amb l’habitatge, sigui per lloguer, compra o comunitat de propietaris. A banda, durant l’any passat s’ha registrat més demanda d’informació sobre com ampliar el crèdit hipotecari i a finals d’any es van realitzar més consultes relacionades amb la factura de Fecsa i Endesa, a causa de la regulació tarifària de la companyia.

Els usuaris de l’OMIC són principalment de Vilanova i la Geltrú: 2.100, enfront dels 147 de la resta de la comarca i dels 54 de fora. La gran majoria (1.896) han escollit l’atenció presencial, mentre que la resta han presentat sol·licituds per instància, per telèfon o per Internet, en els tràmits de www.vilanova.cat. Aquesta darrera via és encara poc difosa entre la ciutadania i només l’han utilitzada 34 persones.


Inspecció i formació

A banda d’informar, assessorar i tramitar denúncies, l’OMIC desenvolupa de fa anys una important tasca inspectora i de formació. Així, durant el 2008 s’ha mantingut la campanya d’inspecció sobre el compliment d’horaris comercials, que s’ha realitzat en 505 establiments. Durant el 2009 es continuarà amb aquesta i se n’iniciarà una d’informativa sobre la facturació amb IVA en cafeteries, bars i restaurants, amb col·laboració de la Diputació de Barcelona.

Quant a la formació, durant el curs passat 1.473 alumnes, des d’educació infantil fins a l’ESO, van participar en els tallers Drets dels consumidors i tecnologies d’informació i comunicació, Introducció a la publicitat, La Neus i l’Antoni juguen segurs, De gota en gota, Comprendre les etiquetes, Mirem-nos els anuncis de joguines i El mercat em cuida. L’objectiu d’aquests tallers a les escoles és donar als nens i nenes informació i referents per desenvolupar el seu sentit crític i la seva capacitat de prendre decisions davant dels productes de consum.

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.


Subscriu-te ara!


Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:


WhatsApp! Telegram!

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.