Vegueria del Penedès

VNG

El FIMPT tanca amb més de 35.000 assistents


Redacció

18-07-2011 22:23

El concert de Peret va ser el més esperat del programa i va aconseguir omplir de gom a gom la plaça de la Vila

María García. FIMPT 2011

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Per la seva banda, la regidora de Cultura, Marijó Riba, ha fet una valoració molt bona d'aquesta darrera edició del FIMPT i ha remarcat l'èxit de públic que s'ha assolit: “La marca FIMPT està consolidada i aquesta marca ens ha d'ajudar a omplir de música tradicional i popular la nostra ciutat al llarg de tot l'any". Riba ha explicat que "el Festival també ajudarà a normalitzar l'oferta cultural estable a la qual Vilanova i la Geltrú està obligada al ser capital de comarca".

La regidora també ha agraït la tasca de Jordi Bertran "que ha fet créixer aquest Festival i aquesta marca tant a la ciutat com a fora". Bertran reconeix que no creu en les xifres com a sistema de mesura de la qualitat del Festival, però sí que destaca que hi ha una realitat que és que el FIMPT s’ha consolidat en un entorn i una època gens fàcils, amb més de 35.000 assistents, i que ahir la mostra va marcar un rècord històric: el concert de Peret va congregar a la plaça de la Vila més de 4.000 persones, un nombre de públic sense antecedents en les 31 edicions del Festival. S’ha hagut d’esperar tres dècades perquè el pare de la rumba catalana fes ballar, cantar i riure durant 2 hores a un públic molt predisposat, una part del qual ja havia ocupat la meitat dels 800 seients disponibles hores abans de la cita rumbera.

Segons el director, la quarantena d’activitats i concerts que han composat el programa d’enguany del FIMPT “han permès que el retorn social del certament hagi crescut notablement”, de manera que no únicament el públic més especialitzat en les músiques del món, sinó el conjunt de la ciutadania, d’acord amb les seves preferències, ha pogut imbuir-se de l’esperit i dels serveis del festival en àmbits, com la xarxa de biblioteques municipals que han potenciat la seva implicació en l’esdeveniment, els mercats de la ciutat i els diferents espais, que inclouen també els de les entitats que han tingut un pes important en aquesta edició 2011.

Així, a més de la simbiosi amb la secció del FIRASAC que organitza l’Associació de Sacaires i Fabiolaires, que dissabte va fer possible gaudir d’un centenar de cormusaires i xeremiers, el FIMPT ha potenciat el protagonisme de diverses entitats, com és el cas del Foment Vilanoví, que ha acollit fins a quatre concerts enlloc del parell habitual, o el del programa Ràdio Nicosia de Canal Blau Ràdio–conduït per un col·lectiu de persones afectades per malalties mentals- que han participat en un seguiment especial del festival tant en els vermuts tertúlia com en els concerts.

La cooperació amb iniciatives privades ha permès estrenar fórmules innovadores com els Tallers d’instruments i música tradicional del món organitzats per MusicArea o el FIMPT & Sopar que, juntament amb el restaurant El Purgatori, va convertir la plaça Font i Gumà, i el castell de la Geltrú en un escenari màgic de la primera nit del festival amenitzat pels premiats Tazzuff.

D’altra banda, aquesta 31a edició ha fet possible millorar les sinèrgies amb els professionals del sector de les músiques del món i de la resta d’agents implicats en la seva gestió i difusió. Per primer cop, la revista Sons de la Mediterrània ha organitzat un concert –Xavier Baró- en el marc del FIMPT, mentre que la publicació Caramella, dedicada a la cultura i a la música popular, va convocar una trobada entre professionals, mitjans de comunicació i espectadors, amb l’assistència de les organitzacions Carrutxa de Reus, Solc de Prats de Lluçanès i Tramús de Massalfassar del País Valencià.

Així mateix el FiMPT ha potenciat els convenis de col•laboració i d’intercanvi cultural amb altres municipis, especialment en temes de difusió amb la Xarxa de Festivals amb Encant a la qual pertanyen els festivals Acústica de Figures i Altaveu de Sant Boi de Llobregat, i ha interactuat amb l’EuroMed Festival –un certamen auspiciat per la Unió Europea en els països de l’Europa de l’Est- i amb la Fira Mediterrània de Manresa per dur a Vilanova i la Geltrú la cantant sèrbia Bojana Nicolik, que ha esdevingut la revelació d’aquesta 31ª edició en un Auditori Eduard Toldrà, rendit al seu mestratge i virtuosisme de la veu. Precisament una de les incògnites de la convocatòria d’enguany era la resposta davant el trasllat de la secció Nocturns de Pau des de la plaça de l’Assumpció fins al nou Auditori. El públic, en els tres concerts, ha avalat la decisió de l’organització, confiant en el futur d’aquest equipament públic destinat a convertir-se en una referència en les comarques del gran Penedès.

A més de l’aclaparador Peret, les propostes més concorregudes d’aquest festival han estat les de l’escenari de la plaça de la Vila, on divendres El Pont d’Arcalís ja va congregar un bon nombre de persones, tres hores abans que el grup xilè Chico Trujillo fes embogir a prop de 2.000 seguidors (molts d’ells xilens i fans d’altres països llatins residents a Catalunya) amb una amalgama de ritmes ètnics en la qual la cúmbia colombiana es va impregnar de música tropical i ska, i una participació festiva del grup fent gala del seu bon humor i passió sobre l’escenari. Una de les sorpreses del primer dia del FIMPT va ser l’actuació del grup Santa Macairo Orkestar que va convertir la plaça de la Vila en una dansa festiva, acolorida, popular i intergeneracional, després que la banda Chico Trujillo hagués escalfat l’ambient amb el seu ritme frenètic.

Entre les descobertes artístiques del Festival, mereixen també un esment especial el flamenc del cantaor Arturo Jiménez al capdavant d’Azul y Nácar, que va redescobrir vares absolutament oblidades o menystingudes i les va brodar amb alguns temes finals de Camaron i Enrique Morente, o les cantareires gallegues residents a Bèlgica Ialma, que van delectar al públic que encetava l’Auditori divendres amb les seves cançons fresques i alegres, en una combinació intel·ligent entre tradició i contemporaneïtat, i un vestuari i coreografies molt originals. Cal destacar també les actuacions dels berlinesos 17 Hippies –estrena a Catalunya-, un demostració irrefutable de precisió musical i de capacitat de saber conjugar a la perfecció, amb dinamisme i diversió, un ventall molt ampli d’estils, com els ritmes gitanos, els balcànics, la chanson francesa o el country. I subratllar els concerts, també a la plaça de la Vila, dels catalans Sabor de Gràcia amb el seu especial homenatge a Gato Pérez en el 20è aniversari de la seva mort i de la reina de l’acordió irlandès Sharon Shannon, pont màgic entre la música tradicional i els gèneres del pop i rock, que va tancar el FIMPT.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.