Vegueria del Penedès

TRANSTORNS DE L'APRENENTATGE

La consciència fonològica


Alicia Bailey Vilanova i la Geltrú

06-11-2013 12:07

Un pas previ a l’aprenentatge de la lectoescriptura

Eix. Lletres

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Cada cop més sentim a parlar d’escoles que treballen la consciència fonològica, i sovint molts pares no saben a que es refereix aquest terme ni quina importància té aquest treball.

Què és la consciència Fonològica?

La consciència fonològica és l’habilitat que tenim els humans per a analitzar de manera conscient els sons individuals en les paraules. Aquesta habilitat és prèvia l’aprenentatge de la lectura i la escriptura, per això s’ha d’estimular ja des del cicle infantil amb activitats que passen de del reconeixement de rodolins o la discriminació auditiva de sons semblants (cara-cala, bota-mota) fins a arribar al reconeixement del fonema de manera aïllada.


Perquè és important la consciència fonològica?

És molt important ja que , si no hi ha un coneixement previ i madur del so (fonema) és molt difícil després fer el pas a la lletra (grafia), per això molts estudis científics han mostrat la estreta relació entre les dificultats amb la consciència fonològica i les dificultats d’aprenentatge de la lectoescriptura.

I com puc estimular la consciència fonològica a casa?

Molts jocs tradicionals treballen la consciència fonològica. Aquí van alguns exemples:

- Fer rodolins amb paraules (roca-boca) o amb frases divertides (el llop es menja un pop).
- Jugar al “Veo-Veo” però amb variants:  “veo-veo” paraules que comencen amb un so (amb la s: sopa), o que acaben en un so (amb la a: pissarra) o que tenen el so al mig (amb la r: cara).
- Fer cadenes de paraules: la paraula que un diu ha d’acabar com la última lletra de la paraula anterior (armari-indi) o com la última síl·laba (casa- sala).
- Fer paraules entremaliades: si a RA-QUE-TA li tret QUE, què em queda? RATA! I SA-BA-TA sense SA, què tinc? Una BATA!

Tanmateix, en l’actualitat trobem multitud de recursos a la xarxa per a treballar aquestes habilitats amb jocs multimèdia. A www.clic.xtec.cat trobareu les activitats: consciència fonològica, consciència fonològica 2, juguem amb els sons i oposicions fonològiques que treballen aquest aspecte de forma lúdica.

 

Alicia Bailey Garrido
Logopeda Col. 08-823. 

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.