Vegueria del Penedès

EDUCACIÓ

Els altres aprenentatges a la programació d'aula


Aina Flores Sitges

04-06-2015 13:34

El currículum ocult

Eix. Puzzle

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Ja s’aproxima final de curs,  un any més els i les alumnes han avançat camí cap al seu projecte de futur, amb aprenentatges que, ara per ara, molts no són conscients que han assolit. En aquest sentit, encara els falta temps per adonar-se de tot el que han aconseguit, i segur que serà més endavant quan podran veure clar que l’esforç té la seva recompensa.

Però d’aquests aprenentatges, l’única mostra de coneixements adquirits són els resultats d’exàmens? Està clar que hi ha altres coneixements que estan presents al llarg dels cursos,  aquells que formen part d’un “currículum ocult”, sent igual d’importants com ho són els coneixements que l’Administració s’encarrega d’exigir en finalitzar una etapa.

Pel docent requereix més esforç trobar espai per incorporar aquest tipus d’aprenentatge més transversal, per aquesta raó, els experts parlem de “currículum ocult”, ja que no és fàcil visualitzar i identificar que són part de la programació d’aula, que els alumnes estan adquirint tots ells en el seu dia a dia, i que es manté com un fet extraoficial, ja que no ho exigeix com a tal l’Administració.

Si és cert que a les nostres aules han d’estar presents les matemàtiques, les llengües, la ciència, etc, però no podem oblidar treballar l’educació en valors, l’educació emocional, l’orientació professional, entre altres coneixements més transversals que tant poden estar incorporats a les assignatures habituals com formar part de projectes amb identitat pròpia.

L’alumne no és del tot conscient d’aquells aprenentatges més transversals, els que tenen  caràcter emocional, moral i ètic, sense una nota qualitativa que deixi clar el seu aprovat o sospès, ja que de la puntuació s’encarregarà la maduresa, del creixement i transcurs fins a l’adultesa, i com no, en l’autonomia per la resolució de conflictes habituals, en cada una de les decisions preses o no.

És important donar als estudiants les capacitats per fer front a aspectes que es puguin trobar en un futur, preparar-los per quan ja no estiguin entre les quatre parets de l’escola.

Sempre he cregut en la idea que l’educació no és per l’escola, per superar simplement cada un dels cursos i promocionar any darrere any, sinó que estem preparant a les persones pel futur, que siguin capaços de traçar i visualitzar que faran d’aquí a uns anys. Dotar als alumnes per poder resoldre de forma autònoma tot allò que pugui sorgir en un entorn professional o en entorns més personals.

Per tant, cal creure en la idea que els que ara per ara són aprenentatges “ocults” són aprenentatges complementaris als exigits per l’Administració, i al final, cada un d’ells ha de tenir el seu propi espai a les hores lectives.

Aina Flores
Llicenciada en pedagogia
Nº de col·legiada 01528
@caixa_dainas
afhpedagogia@gmail.com

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.