Vegueria del Penedès

CRISI DEL CORONAVIRUS

Turisme per una nova vida


Catalunya en Comú Vilanova i la Geltrú

02-06-2020 21:33

Se’ns gira feina. Al nostre país i concretament al Penedès, és vital i urgent posar-nos -hi i començar per abordar un dels sectors que mou més del 12 % del nostre PIB: el turisme

Turisme per una nova vida. Catalunya en comú

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

A l’article “Aprendre en un temps perdut...” publicat al diari Ara fa unes setmanes, l’autor, l’Enric Canet ens llençava una pregunta: ‘Aquesta llarga nit del confinament caurà en sac foradat, en traurem res?.

La pandèmia ens ha situat en un difícil tràngol emocional, social i econòmic d’escala desconeguda. Ha canviat la mecànica del funcionament ‘normal’ de les nostres vides: de les relacions socials, de l’economia, del treball, de la cultura, de l’educació,...   En conseqüència la  sortida a l’atzucac en que ens ha situat, haurà de ser diferent de com ho havíem fet fins ara.

Hem de partir del fet, i tenir present, que un factor clau- singular i diferent a d’altres crisis-  ha estat que l’aturada de l’economia s’ha produït de forma total i a nivell mundial. Encara és d’hora per acabar de valorar l’impacte i els efectes reals que pot provocar.  Caldrà que hi esmercem tots els esforços i tota la intel·ligència col·lectiva per a reiniciar-la. És el moment de les iniciatives, per a desplegar la creativitat que permeti reorientar el model econòmic actual, les seves pràctiques i els instruments usats fins ara, a tots els nivells i escales: mundial, europea, nacional i local.

Se’ns gira feina. Al nostre país i concretament al Penedès, és vital i urgent posar-nos -hi i començar per abordar un dels sectors que mou més del 12 % del nostre PIB:  el turisme.

No partim de zero, i això és una bona notícia. Des de fa temps, s’ha anat fent feina en el procés de canvi de model, en major o menor mesura, i en alguns territoris s’ha avançat en la valorització del turisme de proximitat, la incorporació de les singularitats i dels recursos territorials  millorant els productes, dotant-los de valor afegit i de qualitat, garantint l’eficàcia en la gestió dels destins i la responsabilitat social associada, millorant la formació, la capacitació i la qualitat dels llocs de treball.

Segurament totes aquests canvis continuen sent vigents i necessaris, però caldrà anar una passa més enllà i centrar-nos en com els apliquem a ‘la nova normalitat’ sorgida de la crisi i quins haurem d’incorporar de nou.

Per una nova vida, un nou turisme?

Sí, evident i hem de partir d’aquí.  L’activitat turística que requerim ha de tenir la versatilitat, la capacitat d’adaptació i la flexibilitat per a produir coses diferents que donin resposta al canvi  que s’ha produït en les nostres vides i en la societat. Ha de respondre a la nova forma de moure’ns, de relacionar-nos. Ha de garantir que l’experiència turística ajudi a la tranquil·litat, a la reparació i a la recàrrega vital del visitant i de la comunitat acollidora.  Ha de tenir com a finalitat i premissa la funció de servei d’atenció, gaudi i cura de la gent, d’aquí i d’arreu: dels consumidors, dels productors i dels treballadors del sector i del territori.

Al Penedès, a la seva costa i al seu interior, el turisme és un element vital i en bona part un bon catalitzador pel nou redimensionament econòmic del territori, si sabem enfocar bé la seva transformació. Comptem amb un  bon bagatge d’experiències reeixides que funcionen i que des de fa alguns anys han sabut crear productes turístics de valor afegit lligats al territori: al patrimoni històric, al paisatge, a la natura, a la cultura, a l’enologia, a la gastronomia. Hi haurem de continuar insistint ampliant-les i reconvertint tota aquella oferta que encara mantenim orientada a un consum turístic de monocultiu i d’escàs valor.

Ara bé, la nostra mirada caldrà que posi l’accent a enriquir i treballar plegats territorialment -administració i sector -  per a sumar aquest valor afegit del producte l’empremta i el caràcter  d’acció de servei, de cura i de millora social que ha de tenir el turisme al Penedès, com a eina, base i motor corresponsable també del canvi, d’una nova economia,  que posa al centre la vida de la comunitat i del visitant.

Executiva del Penedès de Catalunya en Comú

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.