PUBLICITAT
CONFERÈNCIES, COL.LOQUIS
PUBLICITAT
Una mirada al passat. El record a una època passada amb reflexions actuals. Aquesta tardor, arreu de Catalunya es parlarà d’un concepte ben especial: “Retrobestiari” (Edicions Morera). Un projecte col·lectiu que fa referència als anys 70 i 80 del segle XX, quan amb la recuperació de la democràcia a Catalunya, començà la revifalla i renaixement del bestiari festiu. Un treball coral que explica i analitza en primera persona com va ser el retorn de la festa popular al carrer i de quina manera es va viure.
Tota aquesta feina, publicada ara en un llibre, és el resultat d’una tasca de més de quaranta anys realitzada per GABICP, Grup d’Amics del Bestiari i la Cultura Popular. Aquest col·lectiu, format principalment per Ramon Saumell, Abel i Salvador Masana, i amb la coordinació de Montserrat Soler, es va dedicar a estudiar i documentar la història i evolució de les figures de bestiari catalanes dels anys 70 i 80.
L’any 2017, el projecte va rebre un especial impuls gràcies a l’historiador i gestor cultural Heribert Masana, que des de finals dels anys 90 havia començat a recollir testimonis d’aquella època de més d’una trentena de persones. Totes elles van participar en la creació de les primeres versions d’algunes bèsties que trobem avui dia. Aquest seria el cas del primer Mamut de Sant Vicenç dels Horts, el primer Drac de Barcelona o la primera versió del Tolc del Clot, gens semblants als actuals.
Aquesta tardor, tot un recopilatori de figures ha agafat forma i color amb la publicació de Retrobestiari, un llibre editat per Edicions Morera i impulsat per l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya. L’obra, dirigida a tots els públics, té diferents lectures i permet fer un viatge en el temps per conèixer com es feien les bèsties fa quaranta anys, amb processos de fabricació col·lectius en els quals participava tot el municipi i amb tècniques i materials constructius més efímers que els actuals. Un moment en què, lluny de protocols, regnava per sobre de tot l’espontaneïtat.
Més d’una trentena de veus i experiències
Segons Heribert Masana, “Retrobestiari és un llibre que pretén explicar què va passar fa quaranta anys com a festa popular al país”. És un volum que pretén donar veu a un grup de persones nascudes als anys 50 que eren joves en aquella època. “Són memòria viva, ho van viure en primera persona i són una de les fonts més directes i fidedignes”, afirma.
Comptant amb testimonis com el de l’actor mataroní Boris Ruiz, constructor del cap de la Momerota de Mataró, o de Jaume Bernadet Munné, fabricant de la Guita de Comediants, el llibre conté experiències inèdites que no s’han explicat fins ara. Com assenyala el president de l’Agrupació del Bestiari, Mateu Tres, “els autors analitzen el món del bestiari festiu i el seu context amb una mirada fresca”. Tot plegat, complementat amb l’arxiu gràfic que elabora i recull des de fa dècades el vilanoví Ramon Saumell.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
Sant Sadurní d'Anoia | 05-09-2025 fins 28-09-2025
PUBLICITAT