Uber és una empresa de transports i se la pot obligar a tenir llicències, segons l’Advocat General del TJUE

“El servei ofert per la plataforma Uber s’ha de qualificar de servei de transport” i per tant està “sotmès a les condicions exigides als transportistes”, com l’obtenció de llicències. Així ho ha indicat en un dictamen l’Advocat General del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, Maciej Szpunar, en resposta a la petició del jutjat mercantil número 3 de Barcelona, que va plantejar al TJUE com qualificar l’activitat d’Uber arran d’una demanda de l’associació de taxistes Élite, que acusa la plataforma de competència deslleial. Tot i que el dictamen no és definitiu, les sentències de la justícia europea solen seguir les recomanacions del seu advocat general.

Szpunar conclou que el servei de posar en contracte passatger i conductor per via electrònica no és “autònoma” ni “principal” i que per això no es pot qualificar de servei de societat de la informació sinó d'”organització i gestió d’un sistema complet de transport urbà sota petició″.

El lletrat europeu avala els arguments de l’associació de taxis Élite, que ha denunciat la plataforma per competència deslleial

L’advocat general afirma que l’activitat d’Uber “únicament” pot existir gràcies a la plataforma i diu que l’empresa posa de manifest que “controla els factors econòmicament rellevants” del servei de transport urbà que ofereix. En aquest sentit, es refereix als requisits que Uber posa als conductors abans de treballar per a ells, que recompensa econòmicament als conductors que fan un determinat nombre de trajectes i exerceix un control –tot i que “indirecte”- sobre la qualitat del servei, perquè el client avalua el conductor i viceversa, i aquests darrers poden ser expulsats de la plataforma si no compten amb uns mínims. A més, determina el preu del servei.

Per tot plegat, Maciej Szpunar descarta que Uber pugui ser considerat un “mer intermediari” entre les dues parts perquè el transport és l’activitat principal de l’empresa. D’altra banda, també fa incís que no és “un servei de vehicle compartit, ja que els passatgers decideixen el destí i als conductors se’ls abona un import que excedeix àmpliament el reemborsament de les despeses ocasionades”.

L’opinió de l’advocat general no és definitiu i no vincula al Tribunal de Justícia, si bé les sentències solen seguir les seves recomanacions generals. A partir d’ara, el tribunal iniciarà les seves deliberacions sobre l’assumpte per dictar la sentència.