L’Ajuntament de Vilanova, amb les famílies i les empreses en plena crisi

El consistori vilanoví ajorna el pagament de taxes i tributs municipals fins al juny i prepara més mesures de suport a les famílies, empreses i autònoms i establiments comercials

L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú s’ha posa al costat de les empreses i les famílies en plena crisi pel coronavirus que ha confinat la població a les seves cases i ha obligat a tancar les portes de la majoria d’establiments. L’alcaldessa, Olga Arnau, afirma que “l’Ajuntament ha activat tots els mecanismes per continuar atenent les necessitats bàsiques de la ciutadania, especialment aquella més vulnerable”. S’han reestructurat serveis, adaptat l’atenció ciutadana i promogut mesures “per fer més confortable per a tothom aquesta situació tan complexa i superar conjuntament el repte que ens suposa aquesta crisi com a societat”.

Justament, la crisi social i econòmica esdevinguda arran de la pandèmia de la COVID-19 ha fet variar, entre d’altres procediments, el calendari fiscal amb la decisió del Govern municipal d’ajornar el pagament dels impostos municipals fins al mes de juny de 2020.

Ajornament del calendari fiscal

Entre les mesures urgents extraordinàries per fer front a l’impacte econòmic i social per la COVID-19, el Reial Decret 8/2020 habilita els ens municipals a aplicar mesures de caràcter tributari. En relació a aquest fet el Govern municipal ha decidit, en coordinació amb el departament de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona, ajornar el cobrament de tributs municipals que es trobaven en període de pagament per part de la ciutadania.

En el cas d l’IBI (Impost sobre Béns Immobles Urbana), els rebuts domiciliats que tenien el primer termini de pagament del 25% a data 1 d’abril, seran ajornats fins al 2 de juny. Els següents terminis, també del 25% cadascun, es pagaran l’1 d’octubre; el 2 de novembre i l’1 de desembre de 2020. Pel que fa al pagament de rebuts no domiciliats, del 4 de maig al 6 de juliol, es manté sense variacions.

Des de la Regidoria d’Intervenció i Tresoreria s’ha informat que l’ajornament també afecta d’altres tributs com l’Impost sobre vehicles i la taxa de guals. Així doncs, quant a l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica, es prorroga el termini voluntari de pagament fins al 2 de juny de 2020 i fins al juny no es carregaran en compte els rebuts domiciliats d’aquest impost. Pel que fa als guals, també s’ha prorrogat fins al 2 de juny el termini voluntari de pagament i la domiciliació bancària del rebut. Finalment s’ha decidit ampliar el termini de pagament de les fraccions o ajornaments fins al 30 d’abril de 2020.

Quant a l’atenció als contribuents, tècnics de la Regidoria de Gestió Tributària i Tresoreria resolen els dubtes, consultes o demanda d’informació de la ciutadania de forma telemàtica, a través del web vilanova.cat o bé mitjançant els correus electrònics gestiotributaria@vilanova.cat  i recaptacio@vilanova.cat.

Servei gratuït de consultoria per a autònoms, pimes i emprenedors

Aquest servei pretén donar un cop de mà al teixit productiu de la ciutat, en especial a les empreses locals, autònoms, emprenedors i pimes, en aquells dubtes, consultes o qüestions relacionades amb la situació actual, així com l’aplicació de les mesures que la Generalitat i l’Estat espanyol han posat en marxa per aquests col·lectius. Es tracta d’una iniciativa canalitzada per la Regidoria d’Empresa i Innovació. La consulta es pot adreçar per correu electrònic a l’adreça empresavng@vilanova.cat des d’on es tramitarà amb la màxima agilitat.

Altres mesures

L’Ajuntament de la ciutat ha impulsat diferents accions i mesures amb l’objectiu de minimitzar la pressió econòmica sobre la ciutadania en aquells serveis que presta directament l’ens local o en aquells programes que es vehiculen des de les regidories de l’Ajuntament. En aquest sentit, s’han deixat en suspens les quotes escolars del mes d’abril de les escoles municipals, llars d’infants, Escola de Música i EMAID. També es preveu, un cop restablert el funcionament habitual, el retorn proporcional de quotes dels serveis de menjador, tallers i extraescolars.

Quant a les beques menjador, la Regidoria d’Acció Social ha coordinat el repartiment de les targetes moneder a les famílies amb infants beneficiaris d’aquest servei. Mentre no han disposat de la mesura habilitada l’Ajuntament ha garantit els àpats amb el mateix sistema que s’utilitza en el període estival.

Altres mesures que ha posat en marxa l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú tenen a veure amb l’habitatge. S’ha decretat una moratòria en el pagament de la quota del lloguer dels habitatges municipals per al mes d’abril. Així mateix, des de l’Oficina Local d’Habitatge (OLH) se segueix prestant telefònicament el servei d’atenció ciutadana per tal que les persones que tinguin algun dubte, o necessitin informació i assessorament en matèria de pagament del lloguer o la hipoteca puguin continuar accedint al Servei d’Intermediació del deute hipotecari (SIDH). D’altra banda, s’estudia la posada en marxa d’alguna línia d’ajut a persones que no puguin fer front al pagament del lloguer a la nostra ciutat.

Quant a la zona blava, amb l’objectiu de facilitar el confinament de la ciutadania s’ha deixat en suspens aquest tipus d’aparcament regulat a la ciutat.

Xarxes solidàries 

La pandèmia del coronavirus COVID-19 i l’estat d’alarma han propiciat iniciatives solidàries sorgides de la societat civil i coordinades per l’Ajuntament. En aquest sentit des de l’ens local es coordina una xarxa de 450 persones d’entitats i associacions de la ciutat, en la iniciativa Xarxa Ciutadana de Suport, que s’ha creat per atendre les necessitats dels col·lectius més vulnerables de la ciutat durant el confinament. Es compta amb aquesta xarxa voluntària per atendre l’Economat, l’Espai Sopem o el repartiment de menjar a persones grans o vulnerables. També es coordina la recollida de material sanitari, com mascaretes, bates i guants, cedit per botigues i empreses de la ciutat, així com un grup de cosidores voluntàries per confeccionar-ne.  

Atenció especial a la gent gran i persones vulnerables

En una situació com l’actual, on els canals de comunicació habituals no poden funcionar amb normalitat, l’Ajuntament  ha impulsat accions per reforçar l’atenció al col·lectiu de gent gran, especialment a aquelles persones que viuen soles. Així, periòdicament se les contacta per telèfon per comprovar que tenen les necessitats cobertes, que es troben bé de salut, i també per donar-los suport emocional en uns moments en que és molt fàcil sentir-se sol.

A més de totes les persones amb dependència amb qui l’Ajuntament contacta a través dels circuits habituals, i del servei de Teleassistència, que també ha augmentat la intensitat de trucades i les persones usuàries, s’ofereix atenció a les persones d’edat avançada que viuen soles.

A més a més, s’ha posat en marxa una iniciativa que pretén detectar persones que poden necessitar ajuda aquests dies mitjançant un dispositiu de coordinació amb les farmàcies. Aquests establiments esdevenen serveis de referència per a les persones grans on hi troben professionals de confiança amb qui verbalitzar si necessiten suport. L’Ajuntament ha demanat a les oficines de farmàcia que ho comuniquin, en cas de detectar persones grans en aquesta situació. El procediment establert permet que en cas que es detecti una persona gran vulnerable, l’Ajuntament en pugui fer la valoració, i si és necessari posar en marxa el servei de la Xarxa Ciutadana de Suport per fer trucades per reconfortar les persones grans que no estan dins els circuits habituals d’atenció.

Finalment, per continuar donant atenció a les persones vulnerables, aquests dies que s’ha hagut de tancar el servei de menjador social de La Plataforma, s’ha buscat la manera de preparar els àpats i distribuir-los en carmanyoles en un espai habilitat de La Plataforma. També s’ha augmentat en més d’un 60% les persones que fan ús del servei d’àpats a domicili per a totes aquelles persones que no poden cuinar per elles mateixes.


Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Plaça de la Vila, 8
08800 Vilanova i la Geltrú

Telèfon: 938 140 000
Correu-e:  atencio@vilanova.cat
https://www.vilanova.cat/