Entrevista amb Jordi Medina, regidor de Promoció Econòmica i Projecció de Ciutat de Vilanova i la Geltrú

A Vilanova i la Geltrú, històricament la política comercial de l’Ajuntament de Vilanova s’ha cedit a la principal associació de comerciants de la ciutat: Viu Comerç. Des del consistori es considera que la relació actual i el clima de treball és molt bo i existeix una periodicitat de reunions que faciliten la creació d’estratègies conjuntes. Però la voluntat de l’Ajuntament de Vilanova és que el comerç s’impliqui més amb la ciutat, perquè que forma part del dinamisme social i econòmic de Vilanova i la Geltrú.

En aquest marc, i amb el context actual de restriccions a causa de la crisi del Covid 19, parlem amb Jordi Medina, regidor de Promoció Econòmica i Projecció de Ciutat, sobre les oportunitats del comerç local amb les eines digitals.

Abans de la crisi del coronavirus, quines accions realitzava l’Ajuntament de Vilanova en relació al comerç digital?

Quan vaig entrar de regidor es va tirar endavant el Pla comercial de Vilanova i la Geltrú i es va enfortir el teixit econòmic creant el Clúster de Desenvolupament Econòmic de la ciutat amb seu a la Rasa d’en Miquelet. Enteníem que l’activitat econòmica no podia estar al marge del esdeveniments de ciutat i vam crear un calendari específic de promoció econòmica perquè el comerç estigués dinamitzat al llarg de tot l’any.

S’estava ajudant al comerç a fer aquesta transició a plataformes digitals?

Tant com a Ajuntament com per part de les associacions de comerciants el tema de les plataformes digitals formava part de les converses i dels plans d’actuació. Les limitacions de contractació fixades per la Llei de contractació del Servei Públic fa que hagin de ser les mateixes associacions de comerciants qui duguin a terme aquestes plataformes i nosaltres els recolzem i les ajudem a dur-ho a terme.

Des de l’Ajuntament sempre hem tingut clar que el comerç electrònic havia d’estar present en totes les planificacions d’actuacions i el nostre discurs sempre ha promogut la diversitat de canals de venda i a aprofitar l’ús de les tecnologies per augmentar el volem de negoci dels comerços. A través de l’app Vilanova+ vam començar a treballar amb la difusió de les promocions dels comerços de la ciutat i que fossin ells mateixos qui les gestionessin. La situació actual ha fet accelerar la necessitat i des de l’Ajuntament hem donat suport a la iniciativa de plataforma de promoció de venda online i servei a domicili slowshopping.cat que moltes associacions de comerciants de Catalunya han desenvolupat. Han passat dels 30 establiments inicials als 60 adherits actualment. És un èxit i és el primer pas per aquesta transició cap a les plataformes digitals fent que els comerços tradicionals tinguin una finestra virtual oberta de forma permanent.

“Les botigues han de tenir el seu establiment físic però, també la seva finestra virtual i és perfectament compatible”
Jordi Medina, regidor de Promoció Econòmica i Projecció de Ciutat

Ja en el context generalitzat de la crisi, quines mesures s’han pres des de l’Ajuntament de Vilanova en relació al comerç local? Són totes en l’àmbit fiscal?

La situació ens ha agafat per sorpresa però des del minut zero vam crear un grup de treball amb els agents econòmics per dissenyar i redactar el Pla de Dinamització Econòmica de Vilanova i la Geltrú. Les actuacions del pla es van començar a fer visibles passada la Setmana Santa, avançant-nos així al desconfinament.

A banda d’aquest pla, evidentment, hi ha tot un tema de mesures fiscals com l’exempció i subvenció de pagament de taxes municipals, l’assessorament per acollir-se a ajuts econòmics d’altres administracions, el servei de mediació que facilités l’exempció i rebaixa del preu del lloguer dels locals durant el període d’inactivitat econòmica i el Pla de Xoc de l’Ajuntament amb unes línies d’ajuts i subvencions específiques per a comerços i empreses de la ciutat que aviat es donarà a conèixer.

En concret, amb el comerç en línia, en què està ajudant l’ajuntament al comerç local?

Primer de tot, el Pla comercial que vam redactar ja marcava la necessitat d’aquesta estratègia digital per desenvolupar progressivament. Alhora, amb tots aquests canvis sobrevinguts, dins del Pla de Dinamització Econòmica que vam dissenyar conjuntament ja hi havia el suport als projectes de plataformes digitals que es muntessin, com el de l’slowshopping.cat. Ara estem anant més enllà i estem treballant conjuntament per crear un market place virtual en l’àmbit català per enfortir la capitalitat comercial de Vilanova i la Geltrú, la marca de ciutat i el públic potencial ja no només a escala de Vilanova i la Geltrú sinó en l’àmbit nacional català. Hem de posar les botigues de la ciutat al mapa, fer-les visibles i mostrar-les a Catalunya com un referent.

Es preveu, que els efectes d’aquesta crisi duri bastant de temps, quins són els plantejaments que fa l’Ajuntament a llarg termini, vers el comerç local?

El Pla de Dinamització Econòmica de la ciutat fixa una pauta de treball conjunt amb els agents econòmics, té una durada prevista fins a finals d’any, i va acompanyat de campanyes de dinamització i fidelització vers el comerç de proximitat. Som conscients que en aquest temps, des de l’Administració Pública haurem de liderar molt més aquestes iniciatives de dinamització comercial per aconseguir que les botigues segueixin obrint les persianes i formant part de la vida de la ciutat. Hem dissenyat un calendari de promoció econòmica perquè cada mes hi hagi un gran acte de dinamització econòmica i comercial. Eines estratègiques com la nova llei catalana de les Àrees de Promoció Econòmica i Urbanes, APEU ens poden fer enfortir encara més la nostra activitat i la nostra dinamització econòmica i comercial de la ciutat, en un futur.

Per què és important que els comerços facin aquesta transició digital, i quin és el paper que hi ha de jugar l’administració local en tota aquesta conversió?

La transició digital dels comerços és bàsica per la seva supervivència amb els nous hàbits de consum, 24 hores al dia els 365 dies des de casa o el mòbil. Les botigues han de tenir el seu establiment físic però, també la seva finestra virtual oberta i és perfectament compatible. L’Administració Pública ho ha de promoure acompanyant a les associacions comercials, assessorant les botigues i facilitant les coses per fer-ho possible. Avui ja hi ha botigues que tenen una plataforma digital de venda en línia molt bona, n’hi ha que ofereixen encàrrecs per telèfon i servei a domicili però, encara n’hi ha que no estan a internet ni tenen aquesta finestra virtual oberta. El que és important és apostar perquè tots els comerços estiguin a les xarxes, si és possible estar tots dins d’un mateix paraigües per tenir un major impacte i crear marca de ciutat i, alhora, promoure aquest maket place català per arribar a un major públic potencial i incrementar les vendes de les nostres botigues. Som ciutat comercial i no podem estar al marge dels nous canals de relació amb els clients i dels nous hàbits de consum.