La Taula del Comerç del Garraf veu la dificultat de competir amb els grans monopolis del comerç digital

  • Des de Node Garraf s’aposta perquè el comerç local singularitzi els seus establiments al confort, seguretat i millor tracte al client
  • El binomi entre comerç i cultura pot ser un element a explotar per combatre la competència d’un comerç electrònic global

Precisament aquests dies, dimarts passat en concret, es va constituir la Taula del Comerç del Garraf, a la qual de forma telemàtica, s’hi van asseure una trentena de participants en representació de les entitats associatives del comerç i de l’hostaleria i també de les administracions locals i comarcals. Els sis municipis de la comarca i el mateix Consell Comarcal estaven representats en aquest fòrum promogut per l’Agència NODE Garraf. Els principals protagonistes han estat però els representants de les entitats de comerciants i els diferents gremis que van intercanviar experiències i van posar en comú eines i idees per impulsar el sector del comerç.

En realitat, alguns municipis de la comarca han iniciat pel seu cantó experiències de plataformes de comercialització conjuntes. Des de Node Garraf, el seu director, Isidre Also, comenta que “en aquests moments, molts dels comerços que encara no hagin fet una transició en obrir el seu negoci al comerç digital, difícilment ho faran ara. El cert és que els ajuntaments han de justificar la seva acció i no sempre hi ha prou massa crítica per oferir una oferta comercial prou atractiva a través d’espais com sistemes associats de tele-venda, de marketplace o aplicacions en línia”. Also es mostra preocupat per la viabilitat d’una plataforma de màrqueting comarcal, “perquè cadascú va a la seva“.

Els representants del comerç del Garraf noten la necessitat de competir amb els operadors gegants i saben que han de suplir els desavantatges en relació amb els líders de la gran distribució. Però també identifiquen moltes oportunitats en el seu tarannà de proximitat, i no volen renunciar a la relació interpersonal i la caracterització de l’espai físic: la botiga i l’aparador a peu de carrer continuen sent l’eix d’un negoci que sap trobar la complicitat del consumidor. “Si tan fàcil és fer màrqueting electrònic, què fem amb les botigues obertes? Per què s’han de pagar lloguers i factures de consums?”, es pregunten alguns botiguers. “El comerç local li cal cuidar l’estètica dels seus establiments i sobretot el manteniment del tracte proper, singularment mediterrani, que facin sentir a gust i segur al client. Ara mateix, cal reforçar molt la idea de comerç segur, en cordialitat i confiança, i amb això es pot ser molt competitiu. La subsistència del comerç petit no té res a fer contra Amazon, o Alibaba, ni per logística, ni per producte, ni per destresa. El repte és com transformar els establiments perquè siguin singulars en seguretat, confortabilitat i amabilitat“, reflexiona el director de Node Garraf.

Des de l’Agència de Desenvolupament Comarcal preocupa també que aquest element d’emergència pugui activar elements que no acabin sent eficients i suposi un malbaratament. “El futur no és internet només, és a més a més. S’han de fer els deures en interiorisme, en posar la botiga al dia“, insisteix Also. Pel conseller delegat de Node Garraf hi ha signes prou evidents que aquesta és una batalla que potser no es podrà guanyar intentant combatre amb les mateixes armes que els grans monopolis digitals, “el comerç en línia ho està matant tot. Si vas a un contenidor el que trobes més són cartrons d’Amazon. Contra això no es pot lluitar, almenys amb les mateixes eines, i competint en global. El comerç de proximitat només pot competir en local o en barri“.

És de preveure que aquesta Taula de Comerç del Garraf que s’acaba de constituir tingui continuïtat pròximament, en sessió presencial. Aquest és un sector cabdal per a l’economia de la comarca i el seu avenir demana un treball coordinat i una cooperació d’índole públic-privada. El repte és precisament mirar d’aconseguir una acció coordinada en l’àmbit comarcal.

Els ajuntaments demanen una plataforma de comerç comarcal, però com s’ha vist, fins al moment cada municipi té accions iniciades. Aquesta primera sessió de la Taula de Comerç, ha servit per explicar que s’està posant en marxa a cada municipi, i per veure si hi ha un mínim comú denominador, per traçar una acció conjunta, buscar recursos, traçar campanyes i fer formació. Node Garraf farà d’ens coordinador d’aquesta tasca que en l’àmbit comercial encara no s’havia fet en clau comarcal.
El binomi comerç i cultura també pot acaparar l’interès d’un comprador que respon favorablement a determinats valors afegits i que prefereix el diàleg amb els entorns i escenaris de la festa i la tradició. Aquestes són propostes que només pot oferir el comerç urbà, més arrelat i més compromès. Aquest ha estat el pensament majoritari dels participants en aquesta Taula de Comerç del Garraf, en què s’han debatut les iniciatives que s’estan portant a terme per part d’entitats i ajuntaments, en clau local o consorciada, per tal d’empènyer el petit comerç cap al món de la xarxa digital.

En el darrer Simposi Garraf, dedicat a l’economia taronja, es van mostrar accions prou reeixides que indiquen que aquest binomi entre el comerç i cultura funciona molt bé si va de la mà. És del cas del projecte Made In Zaragoza, on s’ha fet visible la vida creativa dels comerços del nucli històric, o el de Reus que ha sabut treure profit comercial del seu patrimoni modernista, amb Gaudí com a eix central, amb un programa cultural confeccionat per ens públics i l’empresa privada.


NODE GARRAF
Av. de Cubelles, 88
08800 Vilanova i la Geltrú

Tel . 938 10 07 22
Correu-e: mireia.valin@nodegarraf.cat
www.nodegarraf.cat/