El Vendrell combina diferents models de gestió de residus per aconseguir els objectius de sostenibilitat

  • Els nuclis amb un model de porta a porta han aconseguit arribar fins al 80% de reciclatge

No apostem per un model únic, sinó per 16 Vendrells”. D’aquesta manera ho ha destacat la regidora de Medi Ambient, Sostenibilitat i Recollida de Residus del Vendrell, Núria Rovira. El passat novembre l’Ajuntament va iniciar el desplegament d’un nou model de gestió de residus per aconseguir augmentar el percentatge de recollida selectiva al municipi –fins a aquell moment un dels més baixos de Catalunya-. La implantació del porta a porta va començar en una primera fase als nuclis del Nou Vendrell, Torreblanca i Sant Vicenç de Calders, on ja han arribat a dades molts significatives de reciclatge, entre el 75 i el 80%. Un model que es combina amb d’altres realitats del municipi. En aquest sentit, el consistori, seguint el seu full de ruta, també ha avançat, en una segona fase, cap a la millora del servei porta a porta de la recollida comercial dels barris marítims de Coma-ruga, Sant Salvador i el Francàs. Els establiments podran demanar servei a través d’una aplicació mòbil amb l’objectiu de millorar l’eficiència del servei i no deixar els contenidors a la via pública, on estaran només una estona abans i una estona després de rebre el servei. La idea de l’Ajuntament és millorar la imatge de l’espai públic i la rapidesa en la recollida.

També als barris del Puig, el Pèlag i La Muntanyeta es començarà, abans de l’estiu, la nova recollida amb contenidors intel·ligents, amb les fraccions orgànica i rebuig tancades i amb identificació dels usuaris. “El porta a porta s’implementarà en alguns barris, però serà compatible amb altres models, perquè tenim diferents realitats”, ha explicat la regidora.

VOLUMINOSOS

Des del passat mes de març, l’Ajuntament del Vendrell també ha decidit fer un canvi en el servei de recollida de residus voluminosos per tal de fer-lo més eficient i alhora més còmode per a la ciutadania. Si fins ara les persones que volguessin desfer-se d’un voluminós havien de trucar i deixar el material el dia de la setmana que tocava segons el calendari de recollida, ara s’ofereix un servei a la demanda. L’objectiu és evitar al màxim possible els abocaments incontrolats de residus voluminosos i revertir de la situació per aconseguir un entorn urbà més net i endreçat. La regidora de Medi Ambient ha afirmat que el confinament i els canvis en els hàbits de consum s’han vist reflectits en els residus voluminosos i això “ens ha portat a adaptar-nos a la nova realitat”.

Rovira ha insistit que ha d’haver-hi una “coresponsabilitat” (ciutadania, empresa i ajuntament) per tal que els residus puguin ser identificats, d’aquí la campanya “Recicla, tu ets el canvi”. “La mitjana de reciclatge del nostre municipi era del 25% i amb els canvis realitzats en els diferents barris hem passat al 75-80%. Si facilites a la ciutadania, la ciutadania ho fa”, ha remarcat.

L’Ajuntament del Vendrell vol complir amb els requeriments legals marcats per la Unió Europea, és a dir, “hem de recollir el 60% de reciclatge i reduir els residus i això màxim ha de ser 2024”, ha assenyalat la regidora. Núria Rovira ha ressaltat també que el consistori vol que la gent –tant del municipi com els de fora- “se senti orgullosa de Vendrell i això va molt associat a la recollida de residus i a la neteja viària”.