Consells bàsics per a aprendre a meditar

La meditació és una tècnica mil·lenària que compta amb molts seguidors en l’actualitat i que ajuda a controlar l’estrès, a empatitzar amb els altres i en general a millorar la nostra qualitat de vida. Són molts per tant els seus beneficis i no sols en l’àmbit mental, ja que també milloren el nostre benestar físic tals com millorar el sistema immunitari, corregir la nostra postura i aprendre a tolerar més el dolor.

Malgrat la seva aparença simple, no és fàcil, ja que requereix molta pràctica per a arribar al punt de concentració necessari, sobretot al principi, per la qual cosa uns consells bàsics poden ser-nos de gran ajuda.

1. El primer que cal fer abans de començar amb la meditació és informar-nos de les diferents tècniques que existeixen i triar la que més s’adapti a les nostres possibilitats i necessitats.

2. Quan ja tenim clar quin tipus de meditació seguir, el segon pas serà vestir-nos còmodament. Per a això, ens treurem les sabates i ens posarem roba àmplia. Tampoc oblidarem desprendre’ns de rellotges, mòbils o qualsevol altre objecte que pugui desconcentrar-nos.

3. Triarem un escenari tranquil, retirat, lliure de sorolls i on ens assegurarem no ser interromputs.

4. Adoptarem la postura correcta. És fonamental una bona postura per a meditar, perquè gràcies a ella controlarem la respiració i donarem estabilitat al cos i també a la ment. Hi ha postures zen específiques per a la meditació com són el lotus, mig lotus, quart de lotus i seiza. No obstant això, almenys al principi, el que hem d’aconseguir és sentir-nos còmodes, que l’esquena estigui recta i les espatlles i braços relaxats, per la qual cosa poden acceptar-se altres opcions com mantenir-nos de genolls o fins i tot estirats, però sempre mantenint les anteriors pautes.

5. Asseure’s sobre una bona base: existeixen coixins especials (els anomenats Zafu) o també els bancs de meditació: ambdós dos ideals per a aconseguir corregir la postura.

6. Concentrar-se sobre un objecte o sobre la mateixa respiració.

7. Augmentar el temps de concentració progressivament. Primer comença amb uns pocs minuts al dia amb l’objectiu d’arribar a aconseguir uns 20 o 30 minuts. I això sí, incorporar-ho a la nostra rutina diària. És preferible meditar una mica cada dia, que no massa només un dia a la setmana.

8. Finalment, tria un mantra. És a dir, una frase o paraula que t’acompanyarà durant el procés de meditació i que t’aniràs repetint contínuament. El més utilitzat és el OM.


Per Eva Remolina / AMIC