Cop de calor, què ho produeix i com evitar-ho

El cop de calor es dóna per una exposició prolongada a altes temperatures o bé, per realitzar exercici físic amb molta calor. Quan es dóna aquest tipus de trastorn, la temperatura corporal pot arribar als 41 °C, perdent-se molta aigua i part de les sals minerals necessàries per al bon funcionament del nostre organisme. Si s’arriba a aquesta situació per tant, cal buscar ajuda professional i intentar mentrestant fer descendir aquesta temperatura, perquè aquest trastorn si s’agreuja, pot ocasionar greus riscos per a la salut, com entrar en shock,o fins i tot, la mort.

Els símptomes que ens poden fer pensar que ens trobem davant un cop de calor són:

– Vòmits o nàusees
– Mal de cap intens
– Febre
– Dolors musculars
– Pèrdua de consciència
– Desorientació o confusió
– Set
– Nerviosisme
– Pell seca
– Feblesa en general
– Sudoració en excés

El cop de calor pot sofrir-lo qualsevol persona, encara que hi ha col·lectius molt més vulnerables com persones grans i nadons, per la qual cosa cal estar especialment atent a aquests davant qualsevol senyal d’alarma.
Quan es presenten aquests símptomes, cal evitar el sol i refugiar-se sota una ombra, no realitzar exercici físic, no subministrar fàrmacs per a baixar la febre, hidratar-se molt (amb aigua o begudes isotòniques que ens ajudin a recuperar les sals perdudes), mullar-se amb compreses humitejades (en coll, front, axil·les o clatell), aplicar gel de fred o donar-se banys en aigua freda. Està prohibit el consum de begudes alcohòliques (com ara la cervesa), ja que l’alcohol augmenta encara més la temperatura.

Per a evitar el cop de calor o la insolació abans que aparegui, hem de:

– Cobrir-se bé el cap amb una gorra i els ulls amb ulleres de sol.
– Evitar romandre dins d’un cotxe sense aire condicionat.
– Evitar menjars molt pesats que dificultin la digestió.
– Consumir suficients líquids.
– Evitar exposició solar en les hores de més sol (de 12 a 16 h).
– No realitzar exercici físic en les hores també més caloroses.
– Evitar begudes amb cafeïna.
– Vestir amb roba lleugera, preferiblement de cotó o lli.

El te verd amb llimona i els seus beneficis per a l’organisme

El te guanya adeptes per moments. Tot això acrescut per la preocupació creixent de la població de portar una vida saludable. El consum del te verd en concret està previst que creixi l’any pròxim prop d’un 7%. Si a les propietats del te (que vénen majoritàriament pel seu contingut de flavonoides i catequines), afegim a més les propietats que té la llimona, obtindrem un potent concentrat d’antioxidants. Però els beneficis que aquesta beguda pot aportar-nos, no s’atura aquí:

– La llimona posseeix una gran quantitat de vitamina C, protegint-nos de refredats i inflamacions.
– Afavoreix la perduda de pes i combat la retenció de líquids. Nombrosos estudis demostren que la ingesta de te verd redueix el greix abdominal i accelera el metabolisme.
– Millora els nivells de sucre en sang, i permet usar la insulina de forma més eficient, per la qual cosa és molt recomanable per a persones diabètiques.
– Evita la formació de càlculs renals, això es deu en part al fet que el te ens fa orinar més, dificultant l’acumulació dels cristalls culpables dels càlculs i les pedres.
– Manté una bona hidratació.
– Prevé alguns tipus de càncer com el de pulmó, pit o estómac. Els antioxidants abans comentats, eviten el mal cel·lular i evita el creixement de les cèl·lules canceroses.
– Prevé infeccions, gràcies a les seves propietats antimicrobianes. També evita la càries i combat el mal alè.
– Prevé les malalties cardiovasculars, disminueix el risc de trombosi i la formació de coàguls.
– Redueix el colesterol LDL “dolent”.
– Estimula el sistema immunitari.


Per Eva Remolina / AMIC