SEPES Atenció Domiciliària ofereix qualitat de vida i professionalitat als seus usuaris

SEPES Atenció Domiciliària sorgeix fa més de 15 anys amb l’objectiu d’atendre les necessitats bàsiques de les persones en matèria de salut, psicològiques i socials que ho requereixen. D’aquesta manera, es busca augmentar la qualitat de vida, tant de les persones usuàries com dels seus familiars. Sense la necessitat de sortir de la seva llar atenen a les persones per contribuir en la millora de la seva qualitat de vida. És un servei que es dirigeix a infants, adolescents i gent gran. La Gemma Montero és gerent de SEPES Atenció Domiciliària i ha explicat com s’aconsegueix aquesta qualitat de vida.

Com definiu el vostre servei?
Personalitzat i proper a les famílies perquè oferim qualitat. Qualsevol persona pot venir a demanar informació i comprovar que hi ha un equip humà darrera i que no som una empresa online, que truques per telèfon i cada dia t’atén una persona diferent i no coneixen el teu cas. A nosaltres ens podem trucar i ja sabem quina situació té la família, de qui ens parlen perquè els coneixem… en canvi, a una multinacional no podran trobar aquest servei personalitzat perquè ningú et coneix d’aquesta manera. A més, fem molt seguiment amb les famílies per conèixer com va, què opinen de la treballadora, si tenen qualsevol dubte, o si existeix qualsevol anomalia. Petits detalls que intentem també solucionar i anant perfilant perquè la persona atesa se senti bé. Solucionem els petits conflictes de manera fàcil gràcies a aquesta atenció amb les famílies. En definitiva, el més important del nostre servei d’atenció domiciliària és la qualitat del servei i la professionalitat. Som professionals qualificats i formats per atendre a les persones que ho necessiten.

Com és el funcionament d’aquest servei?
El gran volum de persones que atenem són persones grans. Normalment, és la família qui detecta que hi ha un problema, o una dependència de l’usuari. Des de la falta d’higiene, l’alimentació fins no voler no sortir de casa són alarmes que generen inquietuds en les famílies. Per això, venen a demanar-nos informació i els oferim professionals que poden estar 6, 8 ó 24 hores amb la persona que necessita ser atesa. A partir d’aquí, la nostra tasca és descobrir la part més implícita, és a dir, per què aquella persona que es feia el dinar, sortia, etc… ara no ho fa. Generalment, hi ha darrera un tema de soledat, de dependència, o alguna patologia. Per exemple, a vegades deixen de fer-se la higiene perquè els fa por entrar i sortir de la banyera, o deixen de sortir al carrer perquè no tenen la mateixa estabilitat que abans i tenen por de caure i fer-se mal. En aquest punt, aquestes persones acostumen a entrar en un bucle: no fan la higiene, no tenen una alimentació adequada i hi ha un davallament de l’estat anímic. Aquesta seria la demanda implícita.

Quin seria el següent pas?
La família ens dóna moltes dades al respecte i, a partir d’aquí, segons l’estat de salut d’aquesta persona, fem un pla d’intervenció. Valorem la patologia i necessitat de la persona i on cal intervenir, ja que hi ha persones que necessiten una estimulació cognitiva o una potenciació de l’autonomia. La professional no ha de substituir a aquesta persona a fer les seves tasques , sinó li ha de donar eines perquè aquesta persona sigui el mes autònoma possible i comenci a fer allò que havia perdut. Sobretot, és una tasca molt psicològica. Per exemple, busquem que la professional acompanyi a aquesta persona a la compra. Tenint en compte les seves limitacions, volem que continuï fent les seves rutines, com anar a comprar, però li proporcionem l’ajuda que necessita amb l’acompanyament d’un professional.

En una residència, l’usuari s’ha d’adaptar a unes noves rutines, però al seu domicili pot decidir el que vol i el que necessita. Les treballadores familiars tenim eines per fer, per exemple, que una persona que no es vol dutxar, pugui fer-ho sense forçar-la. Si tenen una banyera posem una cadira, és a dir, facilitem i ens adaptem a les seves pròpies necessitats, i després reforcem els seus actes perquè se sentin autònoms.

D’aquesta manera, una persona guanya qualitat de vida, però sense moure’s del seu domicili…
No fem, t’ajudem i fem participar a la persona en les tasques diàries de casa. Un conjunt d’accions que empenten i faciliten que el seu estat anímic no caigui. Són aquelles activitats de la vida diària (AVD): higiene, alimentació i socialització.

La socialització és un dels problemes més freqüents?
Sí, perquè hi ha persones que deixen de sortir al carrer i després és difícil que reprengui aquesta acció. A vegades, només el fet d’haver de sortir amb un bastó o un caminador els fa molta vergonya i, aleshores, prefereixen quedar-se a casa. Llavors, intentem treballar l’aspecte psicològic, potenciem l’autoestima i l’autonomia i conscienciar-les en allò que s’anomena “aquí y ahora”. Moltes abans sortien en bicicleta o caminaven molta estona, però els fem veure que la situació ha canviat i que ha de valorar que aquella activitat també li ha servit per comprovar que ara continua estant bé, però d’una altra manera.

Aquesta socialització també depèn molt del seu entorn?
Sí, perquè hi ha persones que han perdut amics i deixen de sortir o, per exemple, moltes dones estaven acostumades a anar al mercat, fer les feines de casa, i quan veuen que això ja no ho poden fer es queden a casa i s’aïllen totalment. En aquest sentit, les ajudem a veure que ho poden continuar fent, però amb un ajut. És important que la treballadora familiar comenci a fer estratègies. Teníem una senyora que feia tres anys que no sortia al carrer per por a caure i quan la treballadora va anar a casa seva, va veure que li agradava molt la pintura. La seva estratègia va ser buscar exposicions i xerrades relacionades amb la pintura que la motivessin a sortir. Tot i que va ser difícil, finalment, es va animar. Es tracta de trobar l’afició o allò que li motivi.

Quin és l’objectiu del SEPES Atenció Domiciliària?
L’objectiu és mantenir a la persona que necessita el nostre servei amb una qualitat de vida el màxim de temps possible al domicili i evitar l’ingrés a residència.

Quins són els aspectes fonamentals per mantenir aquesta qualitat de vida?
El professional treballa, sobretot, quatre tasques: l’educativa, la preventiva, la social i l’assistencial i tenim en compte els factors psicològics, socials i de salut de la persona atesa. Tenim un professional que t’ajuda a cobrir les teves necessitats estant a casa teva i treballant totes les tasques d’estimulació cognitiva, fent exercicis, etc. sempre valorant abans la persona i les seves necessitats.

Com us ha afectat en el servei la pandèmia de la Covid19?
Durant en el confinament, ens vam col·lapsar perquè l’economia submergida no regulada es va veure totalment afectada i aquestes persones no podien anar treballar, ja que es necessitava una sèrie de requisits per poder desplaçar-se. Llavors, vam notar un increment en la demanda del nostre servei. Des d’aleshores, moltes famílies s’han adonat que més val invertir una mica més i tenir al professional regularitzat, amb els seus drets. També el tema de les residències ha fet que molta gent es replantegi el model d’atenció i aposti per l’atenció domiciliària. Nosaltres també tenim el servei de 24 hores. Una persona es queda a viure amb tu, amb el seu contracte, la seva assegurança, les seves vacances. És un servei que evita l’ingrés a residència. Es destina a persones molt dependents, que necessiten una atenció continuada. L’aparició de la pandèmia ha servit per obrir els ulls de la societat en la importància de contractar un servei d’atenció domiciliària professional, com el que oferim al SEPES, i garantir uns serveis integrals al pacient.

En un futur, aquest servei del SEPES serà més demandat?
Suposo que amb el tema del Covid19 la gent serà més reticent a ingressar al seu familiar a una residència. Llavors, ens hem de donar a conèixer i sobretot que les famílies s’informin i coneguin el nostre servei de 24 hores i el cost és més econòmic que una plaça de residència. Som un servei professional, de qualitat, presencial, personalitzat i amb molts anys d’experiència a la comarca del Garraf.



SEPES ATENCIÓ DOMICILIARIA

Carrer Llibertat 64
08800 Vilanova i la Geltrú
Barcelona
Correu electrònic: recepcio@sepes.net
Móvil: 607 16 26 06