Escombraries

L’Ajuntament de Vilanova augmenta un 19% la taxa d’escombraries, però el servei continuarà sent deficitari

Jordi Lleó Vilanova i la Geltrú 07-11-2019 06:01

Les queixes per la brutícia als contenidors d'escombraries són un constant a Vilanova i la Geltrú. EIX

El govern municipal estudia assumir la gestió directa o contractar un nou concessionari per optimitzar el servei i personalitzar la pressió fiscal pel 2021

PUBLICITAT

"El 2050 hi haurà més plàstic que peixos al mar", ha calculat l'Organització de Nacions Unides. Una dada que reflecteix la magnitud del problema que suposa generar residus sense control. Aquesta mateixa setmana 11.000 científics d'arreu del món, han signat un article a la revista BioScience per elevar el crit d'alerta sobre l’emergència climàtica. Òbviament, la generació de residus té un paper clau en aquest impacte antròpic al medi ambient, i reduir-lo és una tasca global i també individual.

Tenir més cura de la generació de residus és una de les moltes coses que cadascú pot fer. Amb una correcta actitud de reducció i reutilització de residus cada persona pot generar 400 grams menys de residus per dia. A Vilanova i la Geltrú, segons dades de l'Idescat de l'any 2017, cada habitant genera 1,44 quilos diàriament, una mica per sobre de la mitjana catalana, que se situa en els 1,39 quilos. Tot plegat té incidència directa al cost del servei de recollida d'escombraries, que resulta totalment deficitari per l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú. Perquè enguany, el servei ha costat 8,2 milions d'euros i la diferència entre costos i ingressos és de 3,3 milions. Del total de despeses directes del servei, 6,3 milions d'euros, entre personal, la recollida i el Punt Net, també es compten els 2,19 milions d'euros de tractament residus, una xifra que es podria reduir de la factura del servei si la ciutadania pogués disminuir la generació de residus.

Enmig d'aquesta sensibilització per la generació de residus, el ple de dilluns l'Ajuntament el govern municipal va aprovar la revisió de les Ordenances i Taxes Fiscals 2020, amb un augment considerable pel que fa a la Taxa d'Escombraries. El rebut de la brossa passarà de 98,20 euros a 117 euros per a les llars. Pel que fa a la taxa industrial, es planteja una racionalització i s'estableixen tres escales, de manera que cada establiment pagui en proporció dels residus generats. Però amb aquest augment de recaptació, el servei continuarà sent deficitari; dels 3,3 milions de dèficit d'enguany, el 2020 serà de 2,4 milions. La Llei Reguladora de Residus estipula que les taxes corresponents han de garantir l'autofinançament del servei: l'Ajuntament de Vilanova està molt lluny d'aquest equilibri. Aquests 3,3 milions de dèficit corresponen a l'11% del pressupost municipal.

"La Taxa d'Escombraries sempre s'ha utilitzat políticament, però en realitat, segons la normativa, s'ha d'utilitzar exclusivament per pagar el servei. En els darrers anys s'ha congelat la taxa. Si aquest augment s'hagués anat fent gradualment, ara no ens trobaríem amb la necessitat de fer aquest augment tan abrupte", indica Marta Jofra, regidora d'Espai públic i Medi ambient de l'Ajuntament de Vilanova. Tota l'oposició, Cs, PSC i SomVNG, va votar en contra d'aquest augment. Primer a al·legar el poc temps que han tingut per estudiar les ordenances i en segon lloc en considerar que el servei actual, concedit a l'empresa Valoriza, és deficient, i que l'augment del 19%, en el tram baixa de la taxa, no millorarà el servei. Un aspecte que l'equip de govern no contradiu, "No hi ha marge per millorar el servei. En aquest any vinent podem fer ajustaments però no modificar el contracte, perquè ens trobem en una pròrroga forçosa d’aquest. Tot just ara estem iniciant una fiscalització, i encara no sabem si es produeixen negligències per part del concessionari", admet Marta Jofra.

Des de la Regidoria d'Espai Públic s'està treballant en la definició d'un nou model d'escombraries, que contribueixi a una óptima gestió dels residus i una reducció del cost del servei, mitjançant les subvencions que s'atorguen als municipis en funció del percentatge de residus reciclats. "Abans d'acabar l'any haurem pres la decisió sobre quin model adoptar: si amb nou contracte concessionat o bé que l'Ajuntament n'assumeixi la gestió. El que no sabem és quan podrà implantar-se aquest nou model, esperem que al 20121, ni quin impacte fiscal podrà tenir, però no serà menor. Però si posem assegurar que el nou model serà molt més proporcional fiscalment amb relació a la generació de residus de cadascú", diu la regidora. Marta Jofra recorda però que la Taxa d'Escombraries preveu la possibilitat que la ciutadania bonifiqui fins al 40% de la taxa, mitjançant l'ús de la deixalleria, tant la fixa com la mòbil. Aquesta mesura, que vol fomentar el reciclatge a la ciutat, que en aquest moment és del 35% anual, mentre que l'objectiu és arribar al 60% en els propers exercicis.

La internalització de serveis és una constant en els programes electorals de la CUP. Per primer cop aquesta formació té competències de govern precisament en aquest àmbit de les escombraries, susceptible de ser gestionat directament pel consistori. "Aplicar aquest model estarà condicionat pel cost. D'entrada suposa estalviar l'IVA i no pagar el benefici industrial. La internalització té sentit si suposa la millora del servei i abaratir despeses. Amb una gestió directa la gestió serà més àgil, flexible i de major control municipal. Per contra, suposa la subrogació dels 100 contractes del personal de Valoriza", valora la regidora.

En aquests moments, l'Ajuntament tampoc sap quina fórmula de recollida d'escombraries s'adoptarà per poder fer més eficient el servei. La intenció de l'Ajuntament de Vilanova és la d'implantar totalment o parcialment el sistema de recollida porta a porta. Però això topa amb la morfologia de cada barri: en zones d'edificis unifamiliars i en establiments comercials la recollida porta a porta és molt factible, en zones de blocs plurifamiliars és més complicat, sobretot si la recollida selectiva ha de ser eficient. En aquest sistema les escombraries es deixen al peu de carrer, "aquests sistemes de recollida van molt seguits de control i en perdre's l'anonimat fa més complicades les actituds incíviques. També hi ha alguns tipus de residus que desapareixen al no tenir concentracions de contenidors", explica Marta Jofra. També s'estudia continuar amb el sistema de recollida amb contenidors en alguna zona, que podrien tenir una obertura amb targeta per controlar la generació de residus.

El nou govern municipal ha implantat un sistema de recollida d'andròmines per barris i un dia assignat. El sistema ha generat moltes queixes d'usuaris per l'acumulació de deixalles al voltant dels contenidors. La regidora d'Espai públic i Medi ambient reconeix que el servei no està funcionant correctament i es planteja tornar al sistema únic de trucades des del domicili. Una altra problemàtica greu és la generació de residus i la seva recollida a les urbanitzacions periurbanes que no estan revertides al municipi. Cada cop ha anat a viure més gent en aquestes zones, on l'Ajuntament dona un servei bàsic de recollida en punts molt concrets, que sovint es converteixen en abocadors descontrolats. Aquests propietaris no paguen taxa, però l'augment de generació de residus fa pensar a l'Ajuntament en aplicar algun tipus de tribut.

En qualsevol cas, amb una gestió més eficient per part l'Ajuntament no és resolt la problemàtica de la ingent generació de residus. Això és competència personal, de conducta ètica i sentit col·lectiu. La reivindicació perquè corporacions, monopolis, i estats tinguin major cura mediambiental comença per una actitud personal conscient. El millor residu és el que no existeix.

PUBLICITAT

Comentaris

PUBLICITAT

PUBLICITAT

GARRAF

ALT PENEDÈS

BAIX PENEDÈS

Catalunya-Mon