Turisme i turistes

Xavier Canalis: “cal estudiar bé la queixa per revertir l’hostilitat al turisme”

Bàrbara Scuderi Vilanova i la Geltrú 09-12-2019 10:27

Xavier Canalis. Eix

El periodista vilanoví, expert en turisme, participa dimarts en una taula rodona a Sitges (Centre Cultural Miramar, dimarts 10 de desembre a les 19h)

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

PUBLICITAT

El periodista Xavier Canalis ha publicat Turisme i turistes, de l’hospitalitat a l’hostilitat, un distès assaig sobre l’evolució i els reptes del turisme. Una singular mirada retrospectiva, als orígens i motivacions del turisme i també una anàlisi dels reptes davant el canvi climàtic, la precarietat laboral i la bretxa oberta entre turistes i residents per una mala gestió, en casos com Barcelona, però també Sitges.

Una setmana després de la publicació de Turisme i turistes, de l’hospitalitat a l’hostilitat, es feia pública la fallida del pioner operador turístic, Thomas Cook. Gairebé com un desenllaç esperat, en l’anàlisi de Canalis es podria fins i tot haver previst. Els canvis a què s’ha sotmès l’embranzida i massificació del turisme (turistificació), relacionat amb l’abaratiment dels preus per l’accés a les noves tecnologies, més l’explosió de mercats emergents i la multiplicitat tant de destinacions com d’establiments i tipus d’allotjaments, estan rere d’una transformació, que, segons el periodista, cal estudiar per no caure en crisi o fallida.

Canalis defineix el turista com aquella persona que realitza, almenys una pernoctació fora del seu lloc habitual de residència. Tot i que també s’inclou aquella persona que pernocta a Barcelona, per exemple, i diàriament es desplaça a conèixer altres poblacions o a la inversa, s’allotja a Sitges i visita la ciutat comtal. En aquest sentit assenyala la mobilitat com un dels reptes vinculats també al turisme, sense deixar de ser una preocupació també de residents. És en aquest i en altres aspectes en què Canalis traça una fórmula per obrir un veritable debat entorn el turisme, que considera ha estat en alguns casos  “el cap de turc de la població”, epicentre de les queixes, per una mala gestió i mala governança de les ciutats i pobles d’atracció turística.

En aquesta direcció, Canalis reclama de les poblacions turístiques, un veritable estudi de l’impacte turístic sobre la base d’una sostenibilitat ambiental i social. “La sostenibilitat comença per les persones”, reivindica Canalis, en referència a la precarietat laboral del sector hoteler i la dotació d’una necessària hospitalitat per no perdre turisme, com a motor econòmic i també com a font de riquesa cultural.

L’autor recomana “minimitzar la part negativa relacionada amb el turisme”, que senyala directament amb una mala gestió, tant del volum com de la qualitat. Amb tot, el turisme “és més que una font de riquesa, és un intercanvi cultural transformador” que vincula a la població directament relacionada amb el sector i de forma més indirecta al conjunt de la societat.

Cal “governar el turisme” i obrir un veritable debat. En la transició “descontrolada del turisme” s’ha assistit a un crit, a la queixa i fins i tot al rebuig. Ara, defensa el periodista vilanoví, cal obrir un debat rigorós, que tingui present un veritable “estudi de la queixa per revertir l’hostilitat cap al turisme”.

Canalis participa aquest dimarts 10 de desembre a la taula rodona El futur de les destinacions turístiques madures, al Centre Cultural Miramar, en el marc de les jornades de participació ciutadana organitzades per l’Ajuntament de Sitges.

El llibre, Turisme i turistes, de l’hospitalitat a l’hostilitat, editat per Publicacions de l’Abadia de Montserrat (PAM) i publicat en el mes de setembre, es presenta a la propera edició del Fitur, la Fira Internacional del Turisme de Madrid, del 22 al 26 de gener de 2020.  

PUBLICITAT

Comentaris

PUBLICITAT

GARRAF

ALT PENEDÈS

BAIX PENEDÈS

Catalunya-Mon