Desescalada del confinament

Tímida obertura dels comerços del territori en el primer dia de la fase 0 de desconfinament

Redacció/ ACN Vilanova i la Geltrú 04-05-2020 04:26

Tímida obertura dels comerços del territori en el primer dia de la fase 0 de desconfinament. EIX

PIMEComerç calcula que sis de cada deu comerços catalans han obert

Uneix-te al nostre canal de Telegram https://t.me/eixdiari i rebràs tota la informació abans que ningú.

PUBLICITAT

L'obertura dels comerços del Penedès i Garraf en el primer dia de la fase 0 de desconfinament ha estat tímida i desigual, segons el sector. Els dubtes sobre els protocols per a l'atenció als clients han fet que molts comerciants hagin decidit ajornar l'aixecament de les persiones. Uns ho faran demà, altres al llarg de la setmana i d'altres es qüestionen si fer-ho en aquestes fases primerenques del desconfinament. Tot i això, la imatge del carrers plens de famílies passejant i algunes cues al carrer per accedir a l'interior de les botigues obertes han començat a canviar el paisatge urbà dels municipis.

Entre un 60% i un 65% del petit comerç català ha obert les seves portes aquest dilluns coincidint amb el primer dia de la fase 0 de desconfinament, segons el president de PIMEComerç, Àlex Goñi, que en una entrevista a l'ACN també ha precisat que aquesta xifra "anirà canviant" a mesura que els botiguers es puguin adaptar a les noves normes. "No és fàcil, en tenim moltes ganes i necessitat", ha dit Goñi, que ha lamentat que s'han sentit "abandonats" per les administracions després de dos mesos tancats i davant les mesures de seguretat que ara exigeix el govern espanyol. Goñi ha també ha criticat no haver disposat de les normes incloses uns dies abans i ha qualificat les mesures i la manera com han estat comunicades com "un despropòsit".

Goñi assenyala que per a un empresari "gran o petit" estar tancat dos mesos és el "pitjor" que li pot passar i considera les mesures imposades pel govern en aquesta primera fase del desconfinament no els ajudarà a reprendre l'activitat, com per exemple la cita prèvia, que hi hagi un client per treballador, haver de deshigienitzar les peces de roba que s'hagi emprovat un client i netejar el provador després cada ús. Amb tot, el president de PIMEComerç comprèn que s'hagin de prendre aquestes precaucions perquè "el Covid és aquí fora".

Àlex Goñi també assegura que entén aquells comerciants que s'esperin fins a la següent fase de desconfinament davant aquestes mesures, ja que els requerirà una inversió important en neteja o mampares, entre d'altres, que els pot no sortir en compte.

La mitjana de la despesa que haurà de fer cada comerciant per tenir el local obert al públic depèn de cada negoci. Per exemple, en una perruqueria s'hi haurà d'invertir més ja que pot requerir la retirada d'algunes butaques o la instal·lació d'algunes mampares, i tot això, recorda Goñi, després de dos mesos sense obrir i havent d'afrontar despeses ordinàries com els autònoms.

El president de PIMEComerç calcula que després d'aquesta crisi el comerç electrònic "avançarà moltíssim". En aquest sentit, ha celebrat que des de la seva patronal s'hagi treballat molt en la digitalització i que alguns establiments, sobretot els dedicats a l'alimentació, hagin pogut subsistir gràcies a les comandes per Internet o per whatsapp. En aquest sector, pronostica que la digitalització ha passat d'un 20%-25% fins al 70%. "Sinó estaríem morts", ha dit. Concretament, Goñi calcula que el 55% del comerç ja està digitalitzat i que ara anirà a l'alça.

Les perruqueries obren de forma desigual malgrat l'allau de clientes i amb molts dubtes sobre els protocols

Fer-se les metxes el primer dia que poden reobrir les perruqueries no és senzill. El sector ha aixecat la persiana aquest dilluns de forma desigual arreu de Catalunya. Els establiments més grans, com els Raffel Pagés, han obert un 80% de les perruqueries però admeten que el rendiment només serà el 30% de l'habitual. Les perruqueres autònomes o amb centres més petits admeten a l'ACN molts dubtes sobre com cal treballar, tan si han optat per obrir com si no. Critiquen que l'administració faci normatives "a corre-cuita" sense protocols clars de seguretat, i avisen que les franges horàries per a la gent gran, per exemple, fan molt "complicat" atendre totes les clientes. "Paciència, cada dia una", diu la Maria Luisa, de Total Look a Ripollet.

La propietària de la perruqueria Total Look explica que ha adquirit capes i tovalloles d'un sol ús i líquid hidroalcohòlic perquè tots els clients puguin desinfectar-se les mans quan entrin a l'establiment. "Han de venir amb cita prèvia, d'una en una i han de portar guants i mascareta", apunta.

Calafell assegura que en els darrers dies ha rebut moltes trucades i ha apuntat que està treballant a tota màquina per donar-hi resposta. "Jo estic sola i m'he hagut d'organitzar", assegura. Admet que el cas de les persones grans és el més complicat: "Només poden venir de deu a dotze i hi ha moltes interessades, hauran de tenir molta paciència", afegeix.

Calafell va tancar el negoci el passat mes de març i va acollir-se a les ajudes del govern espanyol. "El fet de tenir local propi i de no tenir cap treballador a càrrec ha fet que la situació no hagi estat tan greu, però d'altres perruquers ho estan passant molt malament", reconeix.

Treballadores en ERTO

Cinta Pastor, propietària de la perruqueria Ribbon de Sabadell, que explica que ha ajornat la reobertura fins dilluns de la setmana vinent perquè considera que no han tingut prou temps per prendre les mesures de seguretat pertinents. "Som un sector de risc i trobem molt precipitat que dijous s'anunciés que podríem tornar a treballar dilluns i que fins diumenge per la nit no es publiquessin al BOE quins protocols havíem de seguir", critica.

Amb tot, ha explicat que fa dies que van començar a adquirir mascaretes per a les empleades i els clients, guanys, tovalloles i capes d'un sol ús, una màquina d'ozó per sanejar l'aire del local, un termòmetre làser per prendre la temperatura i fins hi tot unes mampares per la recepció i la zona de rentar el cap. "Hem invertit més de 2.000 euros en tot aquest material", comenta la perruquera.

Tot i no tornar a la feina aquest dilluns, Pastor afirma que han començat a contactar amb els clients habituals per atendre la demanda. "Hi donarem resposta per fases, primer atendrem les persones que han de tallar-se el cabell o tenyir-se i després a la resta", detalla.

La plantilla d'aquest establiment està formada per set empleades. A causa de la pandèmia la perruqueria va aplicar un ERTO que va afectar-les a totes. A partir de dilluns començarà a aixecar-se: "Preveiem que inicialment torni a la feina el 30% de la plantilla", comenta Pastor.

"Falta de respecte" de l'administració

Seguint així la recomanació de la Federació Catalana de Perruqueria i Bellesa (Fedcat) i davant la manca d'un protocol oficial de seguretat específic per al sector, la perruqueria Cromm de Lleida també ha optat per no obrir. La seva propietària, Anna Costa, sosté que només amb les mesures que recull el BOE, les perruqueries "no poden donar una total seguretat" als seus clients, ni tampoc garantir-la als treballadors.

En aquest sentit, considera una "falta de respecte" cap al sector que ara hagin de reobrir a "correu cuita" i, per això, reclama que des de l'Estat es concreti un protocol se seguretat amb mesures específiques per als perruquers. La perruqueria Cromm preveu tornar a rebre clients a partir del 12 de maig –el dia 11 és festiu a Lleida-, ja en la fase 1 de la desescalada. Costa considera que aquest fet els "dona més seguretat" ja que "l'aforament pot ser més distès", tot i que això no vol dir que no donin igualment cita prèvia i apliquin totes les normes i mesures de seguretat. A més, confia que llavors ja puguin disposar del protocol que reclama.

D'altra banda, destaca les pèrdues econòmiques que suposarà haver tingut tancada la perruqueria prop de dos mesos. Durant aquest període, Costa, que és autònoma, ha fet un cessament de l'activitat, i ha hagut d'aplicar un ERTO a les treballadores que tenia contractades, mesures que aixecarà quan reobri. Tot i això, remarca que ha hagut de continuar pagar factures a proveïdors i de subministraments com ara la llum, malgrat que alguns impostos els podrà pagar més endavant però "s'han de pagar igual". La responsable de Cromm també critica que les perruqueries hagin de pagar un IVA del 21% i reclama a l'Estat tornar al 8% d'anys enrere tenint en compte que és un servei de "primera necessitat".

Més costos, preus més alts?

Pel que fa als costos associats a la protecció extra, les perruqueries consultades per l’ACN a Madrid afirmen que mantenen les tarifes. Algunes obliguen a contractar serveis com la neteja del cabell o apunten a la possibilitat de cobrar un ‘kit de protecció’ al client per cobrir el cost del material de protecció. Tanmateix, diversos establiments consultats descarten aplicar sobrecostos al client i afirmen que tenen dificultats per trobar material de protecció i recomanen als clients que vinguin equipats amb les seves mascaretes i guants.

A la perruqueria 'AreYouReady?' del centre de Madrid, mantenen les tarifes però demanen al client que es faci un tractament de "desintoxicació" que costa 10 euros abans d'oferir-li qualsevol altre servei, segons explica la directora del centre Jessica Rodríguez, que destaca "l'esforç" del sector, que té "importants" despeses però menys ingressos. Rodríguez afirma que altres perruqueries, en lloc d'obligar a contractar un tractament extra, cobren al client el cost de les mascaretes, guants o tovalloles d'un sol ús.

En canvi, la propietària dels quatre salons 'Lola Aranda' de Madrid, Virginia Carmona, descarta aplicar qualsevol sobrecost al client o obligar-lo a fer un tractament extra. Explica que l'objectiu és "fidelitzar-lo" i, per això, també mantenen les tarifes. Tanmateix, Carmona apunta que és un "problema" per als comptes poder atendre menys clientela amb el mateix personal i destaca la feina que estan fent per mantenir les condicions de seguretat.

Màxima seguretat als centres d'estètica

Els centres d'estètica també estan autoritzats a reobrir aquest dilluns. Ana Espinar, propietària del negoci Oxygen y Ana de Sabadell, explica que ha implantat un ampli ventall de mesures per garantir la seguretat de la seva clientela i la seva pròpia.

"M'he informat i he adoptat les accions que he cregut necessàries, fent servir el sentit comú", ha indicat Espinar que ha lamentat que no existeixi una normativa clara que defineixi quins protocols cal seguir. "Tots els clients han de desinfectar-se les sabates quan arriben i han de portar mascareta", comenta l'esteticista que assenyala que també ha adquirit una pantalla facial per utilitzar-la en aquells tractaments que impliquen més contacte com ara les neteges facials.

A banda, ha plastificat totes les camilles, les butaques i seients i ha demanat a les clientes que acudeixen al centre per depilar-se que portin una bossa de casa per guardar la seva roba.
"S'ha de venir amb cita prèvia i ser molt puntual perquè entre client i client desinfectem el local", ha explicat. Alhora, ha dit que aquesta primera setmana només es faran serveis essencials com depilacions, manicures i pedicures.

La propietària d'aquest petit negoci afirma que a causa de la covid-19 ha hagut de prescindir d'una treballadora que tenia.

PUBLICITAT

Comentaris

PUBLICITAT

GARRAF

ALT PENEDÈS

BAIX PENEDÈS

Catalunya-Mon