Vegueria Penedès

L’ampolla (a desgrat) mig buida

Sixte Moral Vilanova i la Geltrú 16-08-2020 09:52

Quim Torra, passejant amb l'alcalde de Vilafranca del Penedès, Pere Regull. ACN / Gemma Sánchez

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

PUBLICITAT

El Vicepresident del govern de la Generalitat ha avançat la seva voluntat de desplegar els serveis de la Generalitat al Penedès sempre però que es puguin aprovar els pressupostos de la Generalitat de l’any 2021 i condicionat també a  com cada Conselleria tingui la planificació dels seus serveis. Això pendent també de que hi hagi eleccions -la incògnita encara no s’ha resolt- i que el govern que en surti estigui per la feina.

Sembla, pel que s’ha anat publicant que els serveis del Departament d'Educació i el d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, si que podrien ja descentralitzar-se. Són departaments que històricament ja ha estat molt descentralitzats i trepitjant el territori.  

Aquesta proposta que fa el vicepresident obeeix i és el resultat, sens dubte, a una moció presentada al Parlament per la majoria del partits que estan a favor dels Vegueria reclamant la posada en marxa ja de tots els serveis de l’àmbit territorial del Penedès.

Com ja s’ha dit el Govern garanteix que Educació i també Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació tindran oficines de Serveis Territorials durant el 2021, però Aragonès ha matisat que no està decidit on se situaran.

Aquí a l’Eix diari es recollien declaracions del Vicepresident i informacions concretes: "Serà en base al diàleg amb el territori com definirem la ubicació", ha apuntat el vicepresident, que ha subratllat que "allò més important és que els serveis estiguin desplegats". Aragonès ha evitat respondre a la petició reiterada que han fet els responsables polítics del Penedès, que demanen que aquestes oficines no se situïn a un únic municipi, sinó que es distribueixin a Vilafranca, Vilanova, el Vendrell i Igualada.”

En aquest sentit, a finals del 2018 el delegat al Penedès, Pere Regull, apuntava en una entrevista a l'ACN que existia un preacord no escrit per situar les primeres oficines entre les quatre capitals comarcals. Segons va explicar Regull en aquell moment, estava previst que Vilanova acollís Territori i Sostenibilitat, Vilafranca assumís Educació i Agricultura, a Igualada s'ubiqués Empresa i Coneixement, i al Vendrell s'instal·lés Cultura.

En fi les gestions també s’hauran de fer amb desplaçament i segons com, i pot semblar una paradoxa, és més ràpid arribar a Barcelona que no a Vendrell o Igualada des de Vilanova. Però tot sigui per apropar el govern a la ciutadania.

No hi ha dubte que és un pas endavant.

Un pas petit -com el del capità enciam-, però un pas.

Però veurem si, com deien al principi, abans hi ha eleccions i com queda després el govern i si es mantenen voluntat que ara semblen més fruit de la pressió i no del convenciment vista l’actuació i el tarannà que ha tingut aquest govern fins ara. Tothom pot canviar, això sí.

Podem tenir el sentiment de que sigui real però, ara per ara, tot plegat és voluntarisme, discurs retòric fàcil, recurrents bones intencions i també oportunisme.

La descentralització del govern de la Generalitat és una part -important clar- del que serà la Vegueria, però al nostre entendre sense vegueries també seria necessària la descentralització que a més fa temps que funciona en els diversos àmbits restant del país.

La Vegueria és una altra cosa, però sembla que amb la voluntat de tenir-la confonguem els termes, que amb les “ganes de vegueria” ens autoenganyem una mica, veiem l’ampolla mig plena i sobrevalorem l’acció del govern en descentralitzar per una governança més directa com és la vegueria.

La llei li atorga competències a la vegueria:

Són competències pròpies dels consells de vegueria:

a) Coordinar els serveis municipals entre ells per garantir la prestació integral i adequada dels serveis en tota la demarcació veguerial.

b) Prestar assistència i cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis, especialment els que tenen menys capacitat econòmica i de gestió, seguint criteris d’equilibri territorial.

c) Prestar serveis públics de caràcter supracomarcal.

d) Prestar serveis per encàrrec de gestió o per delegació dels ens locals.

e) Fomentar els interessos propis de la vegueria.

f) Les altres que li atribueixin expressament les lleis.

Les competències a què es refereix l’apartat 1 s’exerceixen d’acord amb el que estableix la normativa de règim local. Els consells de vegueria poden assumir competències diferenciades en atenció a les especificitats territorials de la demarcació veguerial, d’acord amb la legislació de règim local. Els consells de vegueria limítrofs poden constituir consorcis i establir altres fórmules de col·laboració per a portar a terme polítiques d’interès comú en el marc de llurs competències.

El redactat permet acció política perquè l’ambigüitat del concepte “Fomentar els interessos propis” dóna molt, però que molt joc a l’hora d’establir el programa d’acció política.

Però això i el que ara hi ha i van anunciant el vicepresident i el delegat territorial pel Penedès té poc a veure -una mica sí, clar- de la vegueria, ara estem parlant del desplegament de l’acció del govern de la Generalitat i el control sobre el territori, acció política que no ha de coincidir necessàriament amb la voluntat de la vegueria que s’explicitarà per la majories polítiques que hi hagi electoralment  i si són o no coincident amb la del govern de la Generalitat de torn.

Res a veure el Delegat del Govern amb el Veguer la llei és clara.

El consell de vegueria és format pel president o presidenta, que pot adoptar la denominació de veguer en cap o veguera en cap, i pels consellers de vegueria, que poden adoptar la denominació de veguer o veguera.

El president o presidenta del consell de vegueria és escollit pels consellers de vegueria d’entre ells

Per tant el veguer és un càrrec electe, representatiu de la ciutadania i no un delegat que no té l’aval popular sinó un nomenament administratiu.

Son plans i nivells polítics molt diferents i que sembla que es vulguin solapar interessadament. Ens podem auto enganyar però vaja de vegueria de moment una part, la que no té funció política pròpia ni capacitat de decisió directa del territori sinó aquella delegada.

Així seguim i seguirem.

Ara fa poc més d’un any el M-H. Torra deia: “Podria posar moltes excuses però és cert que el desplegament de competències no pot passar només per haver designat un delegat. No pot ser que després de dos anys de l’aprovació estigueu pràcticament nus. El compromís de la Generalitat és que això no succeeixi”.

D’això ja ha passat temps, La responsabilitat es tota seva. Ara anuncien pel 2021 novetats. Ja veurem, d’entrada escepticisme de que es compleixi. Ja veiem la nul·la voluntat d’aquest  govern i encara menys en la seva recta final.

No ens enganyem, potser tindrem descentralització, que està bé, no ho negarem, almenys el delegats coneixeran el territori però no tindrem vegueria.

Podem fer veure que sí que ja la tenim, però de res servirà viure en l’imaginari.

L’ampolla “veguerial” per nosaltres està mig buida quina sort els que la veuen mig plena, ja ens agradaria poder-ho sentir així. Però de moment res de res ...

PUBLICITAT

Comentaris

PUBLICITAT

PUBLICITAT

GARRAF

ALT PENEDÈS

BAIX PENEDÈS

Catalunya-Mon