Exposició

El llibre català en temps de l’art modern o modernisme

Teresa Costa-Gramunt Vilanova i la Geltrú 13-10-2020 12:04

Imatge de la coberta d'El llibre català en temps del Modernisme'. Eix

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

PUBLICITAT

Al Palau Maricel de Sitges es pot visitar una exposició d’alçada: El llibre català en temps del Modernisme. S’havia d’inaugurar el març passat, però la pandèmia no ho va permetre. Respecte d’aquesta exposició, els comissaris Aitor Quiney i Eliseu Trenc escriuen en el catàleg que aquesta mostra «ofereix una visió sobre el que va significar el llibre com a objecte d’art des de la darrera dècada del segle XIX fins a la segona dècada del segle XX, un dels períodes més rics en la creació artística del nostre país». Sens dubte l’Art Modern o Modernisme català va ser un moviment de gran vitalitat creativa, una explosió d’imaginació majúscula i una decidida aposta intel·lectual per embellir la vida quotidiana i elevar el pensament.

El recorregut per aquesta exposició de peces extraordinàries, procura a l’espectador una experiència singular. Pres per una commoció estètica d’alt voltatge, a mesura que avança en la visita de la mostra es va entusiasmant pel llibre com a objecte artístic fins al punt de pensar en quin lloc fora de les prestatgeries de la biblioteca de casa, atapeïdes de llibres que només deixen veure el llom, podria lluir un d’aquests llibres de tanta qualitat artística. Com una bella escultura en una exposició, aquest llibre o aquell altre que atrau la vista com un imant, lluiria amb majestat en una vitrina ben il·luminada i en un lloc ben visible en una habitació. Un aparador que per una banda permetés contemplar una bella i delicada enquadernació i, per l’altra banda, exposés el llibre obert per una pàgina on es pogués admirar una de les impressionants il·lustracions d’Apel·les Mestres, o d’Alexandre de Riquer, modernista de cap a peus que va forjar la seva personalitat artística en contacte amb el Prerafaelitisme que ell va importar d’Anglaterra en la segona onada d’aquest moviment, aleshores representat per William Morris, el creador d’Arts and Crafts.

La teoria i la pràctica prerafaelita de l’Arts and Crafts consistia a agermanar l’art pur amb les arts aplicades, el treball amb la creació, en definitiva, la manifestació de la idea Hand and Soul (mà i ànima). Compenetració, doncs, entre l’art i la vida, com havia impulsat i practicat William Morris: Arts i Oficis en l’harmònica combinació que permet la creació de llibres com Abril, Poema cíclich, de l’abans citat Apel·les Mestres, o el famós Crisantemes, d’Alexandre de Riquer, llibre en el qual es dona l’art total, ja que Riquer és l’autor dels poemes en prosa de Crisantemes, és l’autor de les il·lustracions interiors i de les caplletres i culdellànties, és l’autor del disseny d’una coberta que mostra la particularitat de ser estampada en sec sobre una cartolina en format allargat en vertical que fan d’aquest llibre una peça singular. Per totes aquestes qualitats i confecció acurada, el llibre Crisantemes (1899) va rebre un premi internacional: la primera medalla de l’Exposició de les Arts del Llibre de Londres l’any 1902. Al llibre Crisantemes hi sobresurten motius florals inspirats en els aires del japonisme de moda i que en aquesta època amaren tants dels treballs artístics d’Alexandre de Riquer, ben representats en l’exposició El llibre català en temps del Modernisme, que estudia el llibre dins dels moviments denominats Esteticisme i Modernisme, en els quals, com diuen Quiney i Trenc, podem trobar «obres simbolistes, decadentistes, naturalistes o realistes».

En aquest recorregut pel que en podríem dir uns dels capítols més brillants de la història de l’Art entre dos segles a Catalunya, trobem els noms i les obres dels protagonistes més importants d’aquest segle d’or dels llibres de l’Art Modern, com són impressors, il·lustradors, gravadors i enquadernadors. Val la pena la lectura atenta i la contemplació pausada de l’exquisit catàleg editat pel Consorci del Patrimoni de Sitges i Viena Edicions per a l’ocasió. Una bella edició que complementa una exposició en la qual es pot apreciar el gran nivell d’aquells artistes i artesans que van florir en els jardins esponerosos del Modernisme català.

PUBLICITAT

Comentaris

PUBLICITAT

PUBLICITAT

GARRAF

ALT PENEDÈS

BAIX PENEDÈS

Catalunya-Mon