Fires i festes
Fires i Festes de Sant Sadurní 2025
Sant Sadurní d'Anoia | 30-08-2025 09:05 h. fins 14-09-2025
Tal com ho indica el seu nom, les Fires inicialment eren un mercat de productes agrícoles que es feia just abans de l'època de més activitat de Sant Sadurní, la verema. A poc a poc, al voltant de la fira agrícola van començar a aparèixer un seguit de petites atraccions i activitats lúdiques per distreure els firaires i els compradors.
Sant Sadurní ja es prepara per viure les Fires i Festes 2025, que se celebraran del 30 d’agost al 14 de setembre i que tindran els dies centrals entre el 6 i el 9 de setembre. Seran dues setmanes plenes d’activitats que convertiran el municipi en un punt de trobada de tradició, música, cultura i convivència.
Enguany, la programació —amb una seixantena de propostes— ha estat elaborada conjuntament entre l’Ajuntament i el teixit associatiu sadurninenc, mantenint el caràcter col·lectiu que ha fet de les Fires un símbol de la vila.
Una festa adaptada als nous temps
La regidora de Cultura, Marta Castellví, ha explicat que aquest 2025 s’ha fet una aposta per adaptar horaris i espais als canvis de calendari, tenint en compte que el final de festa cau en dies laborables i amb el curs escolar ja iniciat. Això ha suposat traslladar la cercavila de balls populars a l’11 de setembre, amb la voluntat de consolidar aquesta nova data dins la festa.
Els concerts de cap de setmana tindran lloc a l’aparcament del Cavatast, mentre que l’Era d’en Guineu i el pavelló de l’Ateneu acolliran els grans concerts dels dies 8 i 9. Les atraccions, per la seva banda, es mantindran a l’esplanada del CAP, fidel al seu emplaçament habitual.
La Fil·loxera és el cor de la festa
Un dels punts àlgids del programa arriba amb la Festa de la Fil·loxera, els dies 7 i 8 de setembre, que torna a omplir els carrers de foc, música i imaginació col·lectiva. És l’acte més emblemàtic i multitudinari dins les Fires i Festes: una recreació popular que commemora la lluita dels sadurninencs contra la plaga de la fil·loxera i que s’ha convertit en el símbol identitari de Sant Sadurní. La cercavila de ceps i fil·loxeretes i l’esclat final a la plaça de l’Ajuntament fan que cada any milers de persones visquin amb emoció aquest espectacle únic.
Un cartell musical potent i divers
La música tornarà a ser un dels pilars de les Fires. El programa inclou noms destacats del panorama català com La Ludwig Band, Ginestà o Joan Colomo, i també ofereix propostes per al públic jove amb DJs i grups de versions en català. Una combinació que assegura nits de festa per a totes les edats i gustos.
Una pregonera amb arrels i tradició
Un dels moments més emotius serà el pregó del dissabte 6 de setembre, que enguany pronunciarà Maria Rosa Llopart, la Rosita puntaire. L’alcalde, Pere Vernet, la va definir com a “memòria viva de les Fires”, reconeixent la seva trajectòria com a mestra artesana i presidenta de l’Associació de Puntaires. El seu pregó des del balcó de l’Ajuntament simbolitzarà l’essència de la festa: tradició, art i identitat local.
Un cartell que homenatja la col·lectivitat
La imatge de les Fires 2025 porta la signatura de la dissenyadora sadurninenca Mariona Roca, que ha creat una composició clara i acolorida per representar els elements principals de la festa i posar en valor la tasca de les persones i colles que omplen els carrers de vida.
Un programa que mira a tothom
La festa començarà el 30 d’agost amb l’Espai Fil·loxera i seguirà l’endemà amb les Fires per als avis. El 5 de setembre s’inauguraran les exposicions i el 14 de setembre, el tradicional concert de la Coral de Sant Sadurní posarà punt final a dues setmanes de celebracions.
Una festa feta entre tots
Amb un pressupost de 150.000 euros, les Fires i Festes 2025 són possibles gràcies a la col·laboració de la Comissió de Festes, entitats, col·lectius i personal municipal. Tal com va remarcar la regidora Castellví, “les Fires són possibles gràcies a totes les mans que hi col·laboren durant tot l’any”.
Una cita imprescindible
Amb un accent local, inclusiu i familiar, les Fires i Festes de Sant Sadurní 2025 es presenten com una oportunitat única per viure la cultura popular en estat pur i compartir moments que formen part de la memòria col·lectiva del municipi.
Del 30 d’agost al 14 de setembre, Sant Sadurní és festa. No t’ho perdis!
Lloc i adreça de l'acte
Informació de contacte
T'ha interessat aquest acte?
Subscriu-te a Eix Diari i rebràs cada divendres l'agenda cultural més destacada al teu correu electrònic. Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.
El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.