Exposicions
Translacions. Herba flotant al mar
Vilafranca del Penedès | 07-07-2026 19:00 h. fins 31-07-2026
L’Espai Jove La Nau de Vilafranca del Penedès, amb col·laboració amb el Programa d’Arts Visuals del Servei de Cultura de l’Ajuntament, exposa Translacions. Herba flotant al mar de l’artista Fina Miralles. Es tracta d’una peça de la col·lecció MACBA que s’ha exhibit poques vegades. La peça es podrà visitar del 7 de juliol fins al 26 de setembre a l’Espai Jove La Nau (c/ Baltà de Cela, 45-47).
Es tracta d’una iniciativa emmarcada en el projecte expositiu Un museu fora del museu que porta una quarantena de peces de la col·lecció MACBA a espais quotidians d’arreu de Catalunya. El Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i el MACBA impulsen aquesta iniciativa per apropar l’art contemporani a la ciutadania i ampliar la relació amb les obres més enllà dels espais expositius convencionals
Un museu que s’expandeix per connectar amb nous públics
Un museu fora del museu és un exercici de provocació en el qual la peça d’art s’ubica en un espai inusual per convertir espais de trànsit, espera o trobada en punts d’interacció cultural. D’aquesta manera, les obres —còpies d’exposició per qüestions de conservació— deixen la formalitat del museu per inserir-se en entorns vius i oberts on la ciutadania hi entrarà en contacte de manera espontània. «La iniciativa també planteja una reflexió sobre els límits físics i simbòlics del museu i investiga noves maneres de relacionar-se amb l’art contemporani des de la proximitat i la quotidianitat. Lluny dels espais expositius convencionals, les obres conviuran amb activitats i contextos quotidians, amb la qual cosa es generaran noves lectures i experiències per a públics diversos», apunta Martí Manen, comissari del projecte. Els centres d’arts visuals participants han triat els espais amb un únic requisit: que no fossin expositius.
Art contemporani, proximitat i noves lectures de la Col·lecció MACBA
La selecció de peces i localitzacions s’ha dut a terme en diàleg amb els centres d’art i equipaments participants, amb el guiatge de l’equip de Col·lecció i Arxiu del MACBA i tenint en compte les particularitats de cada espai. L’objectiu és generar «distàncies curtes» amb l’art i afavorir relacions més directes, accessibles i inesperades amb les obres. L’únic condicionant en la tria del punt d’exposició ha estat, precisament, que els espais no fossin expositius.
Vint-i-cinc centres d’arts visuals de Catalunya impulsen el projecte a tot el país
El projecte es desplega amb la participació de vint-i-cinc centres d’arts visuals de Catalunya que formen part del Sistema Públic d’Equipaments d’Arts Visuals (SPEAV), impulsat pel Departament de Cultura. El MACBA és el museu de capçalera d’aquest sistema, que treballa per garantir l’accés a la creació contemporània, reforçar la cooperació institucional i fer arribar la cultura a tota la ciutadania, per tal de contribuir a fer efectius els drets culturals al conjunt del país.
Artistes amb presència al projecte
Els artistes amb presència al projecte Un museu fora del museu són els següents: Allan Sekula, Àngels Ribé, Bruce Nauman, Carmen Secanella, Colita, David Goldblatt, Dora Garcia, Ferran Garcia Sevilla, Fina Miralles, Francesc Abad, Gary Hill, Iván Argote, Jana Sterbak, Joan Brossa, Joaquim Jordà, Jordi Benito, Jordi Mitjà, Josep Ponsatí, Mabel Palacín i Mirko Mejetta, Manel Armengol, Manel Clot, Marc Vives, Martha Rosler, Martí Anson, Miralda, Onofre Bachiller, Pepe Espaliú, Vito Acconci, Xavier Miserachs i Xavier Ribas.
Translacions. Herba flotant al mar
El diàleg amb la terra, el mar i els ritmes de la natura travessa tota l’obra de Fina Miralles, des de les seves primeres accions, a principis dels anys setanta, fins a les últimes, el 2020. Translacions és una de les obres més conegudes d’aquesta artista pionera de l’art d’acció a Catalunya. Es tracta d’un conjunt d’accions realitzades el novembre de 1973 en què Miralles es va plantar a terra fins a mig cos, com si fos un arbre; va desplaçar sorra de la platja fins al mig d’un camp de conreu; o va fer flotar uns panots d’herba damunt l’aigua del mar. En aquesta darrera acció, com documenten aquestes fotografies, Miralles va transportar fins a la platja de Premià de Mar un conjunt de pans d’herba de 40 x 40 cm que s’havien plantat a Sabadell. Arrossegats amb una barca fins a mar endins, la flotació va durar unes tres hores.
Fina Miralles Nobell (Sabadell, 1950)) és una artista plàstica catalana que ha treballat amb tot tipus de mitjans: passant de la pintura a l’art conceptual. Va tenir un paper destacat en l'art conceptual català que va sorgir amb força els anys setanta del segle xx. També va participar en la creació de l'Espai 10, l'actual Espai 13 de la Fundació Joan Miró, a finals d'aquella dècada. A partir dels anys vuitanta, va deixar les performances, els vídeos, les instal·lacions i els llibres d'artista, per girar bruscament cap a la pintura com a paisatge per explorar el que anomena «l'invisible/visible». Des de 1999 viu a Cadaqués per decisió pròpia, a banda de l'escena artística. Des d'allà Miralles continua activa i fidel al seu diàleg quotidià amb la terra, el mar i els ritmes de la natura.
Comissariat
Martí Manen (Barcelona, 1976) ha treballat intensament en la pràctica comissarial i organitzativa tant de forma independent com institucional. Des del 2018 fins al 2026, ha estat director d’Index – The Swedish Contemporary Art Foundation a Estocolm. És director del programa avançat de comissariat CuratorLab a la Konstfack University d’Estocolm. Manen va ser el comissari del pavelló d’Espanya a la Biennal de Venècia del 2015 i va comissariar la biennal Momentum10 (Moss, Noruega, 2019). Ha comissariat exposicions al Museo de Historia Natural (Ciutat de Mèxic), Aara (Bangkok), Tabakalera (Sant Sebastià), Konsthall C (Estocolm), CA2M (Madrid), Charlottenborg Kunsthal (Copenhaguen) i Fabra i Coats (Barcelona), entre d’altres. Als anys noranta va comissariar durant cinc anys un programa d’exposicions a la seva habitació, situada en un pis d’estudiants de Barcelona. Martí Manen ha publicat llibres com Salir de la exposición (Consonni), Contarlo todo sin saber cómo (CA2M) i Quan les línies són temps (Fundació Miró Barcelona).
Acte inaugural i taller de fotografia
L’acte inaugural de la peça tindrà lloc el proper dimarts 7 de juliol, a les 19h, i comptarà amb la presència del comissari del projecte Un museu fora del museu, Martí Manent, i la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Vilafranca, Àngels Dalmau.
Estretament vinculat a l’exhibició de la peça de Fina Miralles, el Servei de Joventut i el Servei de Cultura de l’Ajuntament de Vilafranca han organitzat conjuntament un taller de fotografia i natura adreçat a joves de 16 a 30 anys a càrrec del fotògraf Marc Cuscó. El taller tindrà lloc al mateix espai de La Nau, és gratuït i s’impartirà de 18 a 20h.
T'ha interessat aquest acte?
Subscriu-te a Eix Diari i rebràs cada divendres l'agenda cultural més destacada al teu correu electrònic. Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.
El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.