Altres
Diada Nacional de Catalunya a Vilafranca del Penedès
Vilafranca del Penedès | 10-09-2026 20:00 h. fins 11-09-2026
L’Ajuntament de Vilafranca del Penedès ha triat l’historiador Jordi Vidal Pla per pronunciar la conferència institucional amb motiu de la Diada Nacional de Catalunya, que tindrà lloc el dijous 10 de setembre, a les 20h, al saló de sessions de la Casa de la Vila.
Amb aquesta conferència, l’Ajuntament de Vilafranca se suma un any més als actes commemoratius de la Diada Nacional de Catalunya, en una jornada que convida a recordar la història del país i a reflexionar sobre el present i el futur de Catalunya.
La conferència que pronunciarà Jordi Vidal portarà per títol “Algunes reflexions sobre l’11 de setembre” en la qual enllaçarà valoracions sobre diferents aspectes relacionats amb aquesta data, lligant història i adoctrinament, valorant la continuïtat històrica de la derrota en la memòria col·lectiva dels catalans i situant històricament què és realment allò que políticament i socialment es va perdre el 1714.
Jordi Vidal Pla (Barcelona, 1956) és llicenciat amb grau en Història Moderna per la Universitat de Barcelona (1979) i catedràtic jubilat de Ciències Socials. Va desenvolupar tota la seva trajectòria docent a l’Institut Eugeni d’Ors de Vilafranca del Penedès, entre els anys 1981 i 2016. És membre de l’Institut d’Estudis Penedesencs (IEP) i de la Comissió per la Memòria de l’Alt Penedès.
La seva trajectòria investigadora s’ha centrat especialment en l’estudi dels aspectes polítics i socials de la Catalunya del segle XVII, amb una atenció particular a la història de Vilafranca i del Penedès.
Entre la seva extensa bibliografia destaquen les obres Guerra dels Segadors i crisi social. Els exiliats filipistes (1640-1652) (1984), En temps dels Àustries. S. XVI-XVII (1992), Sara Kirchner Catalán: La senyoreta Sara (2015) i La Universitat de Vilafranca del Penedès durant els segles XVI i XVII (2023). És també autor de diversos capítols i coautor d’obres com El Llibre Verd de Vilafranca (1992), Motines de Cataluña (1993), Poder i Conflicte (1996), Fires i mercats a Vilafranca i al Penedès. Economia i sociabilitat (2016) i Santa Maria de Vilafranca. El gran temple gòtic del Penedès (2024).
Vidal ha estat coordinador i autor de la Història de Vilafranca del Penedès, publicada l’any 2008, una obra de referència per al coneixement de la història de la ciutat. També ha publicat nombrosos articles en revistes especialitzades i ha col·laborat en diverses obres col·lectives d’història de Catalunya.
La seva vinculació amb la divulgació històrica també inclou la direcció dels vídeos Història de Vilafranca. Segle XX. El Franquisme. 1939-60 (1999) i La Vilafranca Moderna. Segle XVI a XVIII (2002), així com l’autoria dels guions de diversos reportatges de Retalls d’Història (2004-2006).
Ofrena floral
Acabada la conferència institucional, el consistori anirà fins al monument en honor al president Lluís Companys, a la plaça dels Països Catalans, al barri de la Girada, per fer una ofrena floral. En el mateix acte hi haurà altres ofrenes florals d’institucions i entitats de Vilafranca i comarca.
La Diada als barris
L’endemà, 11 de setembre, amb el lema “Viu l’11 de setembre als barris”, tindrà lloc un matí d’activitats a la plaça Doctor Bonet del barri de l’Espirall, que s’iniciarà a les 11h amb una festa infantil, un espectacle de músiques africanes amb el grup Inuwali Ki Fany, un taller de percussió infantil, l’actuació musical La Calle del Son i el grup de grallers La Maçana. Les activitats a l’Espirall finalitzaran amb el Cant els Segadors i un pica-pica per a les persones assistents.
Ballada de sardanes
A les 18.30 hores del mateix dia 11, a la rambla de Sant Francesc, hi haurà la tradicional ballada de sardanes de la Diada Nacional, organitzada per Vilafranca Sardanista i que anirà càrrec de la formació vilafranquina cobla Catània.
T'ha interessat aquest acte?
Subscriu-te a Eix Diari i rebràs cada divendres l'agenda cultural més destacada al teu correu electrònic. Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.
El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.