Contra el deteriorament cognitiu

Eldertoy, la primera joguina per a gent gran

Investigadors del Consorci Sanitari del Garraf participen en el disseny de la primera joguina interactiva concebuda per i per a gent gran

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.

Investigadors del Consorci Sanitari del Garraf, juntament amb la Fundació Abat i l’empresa tecnològica Treelogic, han creat Eldertoy, la primera joguina pensada per a gent gran amb demència i deteriorament cognitiu. El prototip, que es va presentar el passat 28 de febrer a Vilanova i la Geltrú a professionals de l’àmbit sanitari i social, consta d’una carcassa amigable dotada de sensors i una tablet amb la que els usuaris poden jugar i interactuar.

L’objectiu que es persegueix amb Eldertoy és buscar la interacció entre el pacient i crear vincles a través del joc. Tal i com explica la Dra. María José Sanguino, geriatra al CSG i participant en el projecte d’innovació,  “el joc no solsament és divertiment. Quan la persona juga estimula tota una sèrie de capacitats cognitives i motores. Amb aquesta eina podem mesurar la capacitat terapèutica de la joguina”. Això és gràcies al software que incorpora, que permet avaluar per a cada usuari com juga, quina dificultat té, i si aprèn a mesura que juga. Amb aquesta informació el terapeuta pot mesurar els efectes que es produeixen en cada usuari.

Ester González, neuropsicòloga del projecte, comenta que “fins ara només s’associava el concepte de joguina a nens, i alguns jocs per a adults i gent gran. La innovació del projecte radica en què es tracta d’una joquina coma a tal, que permet crear vincles. L’usuari interactua en funció del seu estat d’ànim, ja que amb una sèrie de preguntes, Eldertoy planteja diferents preguntes, i proposa jocs específics.” “Un cop fets els pilots “hem observat que tant l’acceptació, com la usabilitat i la interacció són molt positives entre els usuaris de la Unitat d’hospitalització en psiocogeriatria i l’Hospital de Dia de l’HSAA. El fet de que l’eina sigui una tablet, que es pot tocar amb el dit, facilita l’ús entre aquestes persones, que sovint tenen dificultats per utilitzar llàpissos i altres elements”, conclou González.

El projecte està finançat pel Ministerio de Ciencia e Innovación, i desenvolupat pel Consorci Sanitari del Garraf, la Fundació Abat, Treelogic, AIJU i la Universidad de Extremadura.

El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.

Subscriu-te ara!


Articles d'opinió


SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local