PARLAMENT DE CATALUNYA
28-05-2025 20:18
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Els alcaldes de les quatre capitals de la Vegueria del Penedès —Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, el Vendrell i Igualada— han comparegut aquest dimecres davant la Comissió de Territori i Habitatge del Parlament de Catalunya per reclamar millores urgents en mobilitat, infraestructures i finançament. La demanda compartida: garantir un transport públic digne i eficient per afrontar el creixement sostingut de les seves ciutats i garantir l’equitat territorial.
L’alcalde de Vilanova i la Geltrú, Juan Luis Ruiz, ha denunciat les greus deficiències del servei de Rodalies que pateixen milers de ciutadans del Garraf: “Necessitem un servei ferroviari digne, fiable i amb una gestió eficient; no pot ser que la nostra mobilitat depengui d’un sistema obsolet”. Ruiz ha reclamat la reforma integral de la plaça de l’Estació com a nou centre d’intermodalitat de la ciutat, així com l’impuls del projecte del tren orbital amb tres noves estacions vilanovines.
Pel que fa al transport urbà i interurbà, l’alcalde vilanoví ha assenyalat la necessitat d’una millor planificació i ampliació de freqüències, especialment els caps de setmana, així com noves connexions, com una línia directa amb la Universitat Autònoma de Barcelona i millors vincles entre municipis del Garraf. Ha recordat que Vilanova ha passat de 50.000 a 71.000 habitants en 25 anys, un creixement que requereix una mobilitat robusta i sostenible.
Per la seva banda, l’alcalde de Vilafranca del Penedès, FranCisco Romero, ha criticat la precarietat del servei de la línia R4, agreujada per les obres i les mancances estructurals. Romero ha reclamat l’allargament de la R8 o la RT2 per millorar la connexió amb Barcelona i Tarragona, i ha advertit sobre el risc que les obres del Corredor Mediterrani beneficiïn només el transport de mercaderies. “Ens podem trobar la paradoxa que el transport de viatgers no noti cap millora”, ha afirmat.
Romero ha posat sobre la taula una proposta estratègica: aprofitar la infraestructura existent de la Línia d’Alta Velocitat per establir una parada a Vilafranca —la “parada del Penedès”— amb una àrea d’influència de 400.000 habitants. Segons ha explicat, els estudis tècnics avalen la viabilitat d’aquesta connexió, que permetria arribar a Barcelona en només 20 minuts.
Els quatre alcaldes han defensat la necessitat de planificar a mig i llarg termini amb una mirada territorial que tingui en compte el creixement i la generació de riquesa de les seves ciutats. Han refermat la voluntat conjunta de tirar endavant projectes com l’Eix Transversal Ferroviari i el tren orbital, tal com recull la Declaració de Vilafranca, document compartit que exigeix actuacions concretes per a l’equitat territorial del Penedès.
Amb una sola veu, les capitals de la vegueria han demanat al Parlament compromisos clars i inversions decidides per garantir un futur amb mobilitat sostenible, eficient i a l’alçada de les necessitats de la seva ciutadania.
PUBLICITAT
PUBLICITAT