PUBLICITAT
CONCA D'ÒDENA
20-11-2025 8:08
Les mancomunitats catalanes han fet aquest dimecres un pas històric amb la signatura de la Declaració a favor de les Mancomunitats, un document que activa el procés de creació de la futura Associació de Mancomunitats de Catalunya. L’objectiu és posar fi a la discriminació que aquests ens denuncien en l’accés als recursos públics i reivindicar el seu paper en la prestació de serveis essencials als municipis.
La firma, celebrada a la seu de la Mancomunitat d’Abastament d’Aigua del Solsonès, ha reunit representants polítics i tècnics de les vuit entitats impulsores. Tot i això, una cinquantena de mancomunitats d’arreu del país ja han expressat la voluntat d’afegir-s’hi, fet que anticipa que l’associació es constituirà formalment durant el primer trimestre de 2026 amb una àmplia representació territorial i política.
“Ens dotem d’una veu conjunta”
En l’obertura de l’acte, Daniel Rovira Ciuró, president de la Mancomunitat d’Abastament d’Aigua del Solsonès, va destacar el simbolisme del moment: “Fem un pas endavant per defensar allò que ja fem i que funciona. Les mancomunitats garantim serveis essencials des del coneixement del territori. Ara ens dotem d’una veu conjunta.”
Les presidentes Anna Massot Font (Servei de Control de Mosquits de la Badia de Roses i Baix Ter) i Assumpció Castellví (MIDIT) van ser les encarregades de llegir el manifest, elaborat després de mesos de treball compartit. Massot va recordar que la cooperació és “una necessitat estructural”, mentre que Castellví va exigir que el finançament públic que la llei preveu arribi també a les mancomunitats.
Reclamació al PUOSC i al Fons de Cooperació Local
El president de la Mancomunitat La Plana, Pere Medina Serrahima, va exposar les principals línies d’acció de la futura associació: “Aquest espai ens ha de permetre actuar amb una sola veu davant la Generalitat, evitar duplicitats, coordinar serveis i dignificar la tasca mancomunada.”
Medina va recordar que les mancomunitats treballen coordinadament des de 2023 per revertir la seva exclusió del PUOSC (Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya) i del Fons de Cooperació Local, programes dels quals reclamen tornar a formar part en igualtat de condicions. També va informar que ja s’han iniciat accions legals per defensar els seus drets.
Una aposta per “sumar municipis i multiplicar solucions”
La nova associació neix amb l’objectiu compartit de:
.Treballar coordinadament entre mancomunitats d’arreu del país.
.Impulsar reivindicacions comunes davant les administracions.
.Donar valor al paper estratègic d’aquests ens en la prestació de serveis.
.Enfortir el model de cooperació local en un moment de màxima necessitat.
Aquest procés és fruit directe del 1r Fòrum de Mancomunitats de Catalunya, celebrat el passat 17 de juny a Vilanova i la Geltrú, d’on va sorgir la voluntat de crear una estructura conjunta i estable.
Durant els pròxims mesos, el grup motor treballarà en la redacció d’estatuts, governança i funcionament intern, amb la mirada posada en constituir oficialment l’associació a principis de 2026.
Tal com va resumir Pere Medina: “El futur passa per fer valdre allò que ja funciona: sumar municipis per multiplicar solucions.”
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT