Vegueria del Penedès

VNG

El Papiol podria tornar a obrir al públic en un any


VD

20-01-2010 23:15

Es preveu que a finals del 2010 o principis del 2011 la segona fase del projecte estigui enllestida

Procés de restauració de l'interior del museu

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Un cop finalitzada la substitució de la coberta de l’edifici, és a punt de començar la segona fase de les obres, a les quals s’afegeix el treball de restauració i conservació dels objectes

En aquesta segona fase es contempla la substitució de les bigues de fusta existents a la planta noble, ja que actualment es troben en un estat de conservació molt deficient a conseqüència de l’atac de tèrmits. Aquests treballs requereix d’un procés de preparació previ molt important i acurat per tal de protegir i preservar adequadament les grisalles de les parets, les vidrieres i la fusteria de les diferents estances de la part noble del museu.

D’altra banda, també serà necessari protegir la cuina i el forn de pa de manera que elements com els fogons, l’aigüera, la llar de foc o el mateix forn de pa no es facin malbé al substituir les bigues que els suporten.

Paral·lelament, des del desembre de 2009 i fins al març de 2010 es realitzaran tasques de restauració i conservació de les col·leccions que hi ha al Museu Romàntic Can Papiol. L’empresa SAIA-Art de Vilanova i la Geltrú és l’encarregada d’uns treballs que resulten molt lents i laboriosos donat el gran nombre d’objectes i tipologies, així com per la diversitat de patologies que acusaven el conjunt d’objectes i mobiliari, a causa de l’estat actual de les obres que es fan a la casa. Per tot això, ha calgut d’establir un ordre de prioritats respectant les intervencions estructurals i la disposició de les col·leccions, així com en el mateix procés de restauració.

Els primers treballs han consistit en la restauració i consolidació d’estructures d’uns 170 objectes (bàsicament mobles) el que suposa el 95% dels béns mobles amb problemes estructurals. En l’actualitat s’està treballant en altres fases d’ un procés que comença amb la desinsectació de l’objecte, a càrrec de l’empresa especialitzada Ibertrac, un cop finalitzat el qual es procedeix a la neteja i restauració de les superfícies, de la que ja s’ha fet el 25% del total.

La desinsectació es fa al mateix recinte del museu. Es tracta d’un procediment innovador, utilitzat per primera vegada i especialment recomanat per a mobles i objectes d’art. Consisteix en embolicar hermèticament els objectes en unes bosses d’atmosfera modificada per diòxid de carbó, gràcies al qual es poden eliminar els xilòfags en totes les seves fases. El tractament complert te una durada de vint-i-tres dies. Actualment, ja s’han tractat més de 500 objectes quan es porta realitzat el 50% de desinsectació de la col·lecció. Alguns d’aquests objectes son els carruatges o la taula de billar isabelina.

Seguint amb el procés de restauració i conservació de les col·leccions, quedarà pendent una darrera fase, prevista de fer entre els mesos de setembre i desembre de 2010, que consisteix en el treball sobre els acabats (daurats, vernissos....) per tal de donar l’aspecte final que tindran tots els objectes quan es reobri el Museu. Les neteges i el procés d’acabats permetran veure els mobles en el seu esplendor i poder apreciar detalls que el pas del temps havia amagat. La restauració també ha permès fer descobriments en alguns dels objectes de les col·leccions com nous compartiments a mobles secreters i colors originals que havien estat tapats per colors de les modes de l’època.

Pel que fa a la reobertura al públic del Museu Romàntic Can Papiol es preveu sigui a finals d’aquest 2010 o principis de 2011, un cop finalitzin les obres estructurals i el muntatge de tot el mobiliari i escenografia d’aquest important equipament cultural.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.