Informació

ETHNOS - agrupament de recerca i divulgació en ciències humanes

Qui som?

ETHNOS és una entitat creada el mes de juny de l’any 2002 per un grup de sitgetans decidits a construir un nou espai d’entrecreuament cultural, artístic, científic i social. Hem volgut adoptar el terme ‘ethnos’ (‘grup’ en grec antic) per que es tracta d’un vocable que prové de les arrels de la nostra civilització i que, a més, defineix una associació oberta, unida per la seva pluralitat, una agrupació creada per a galvanitzar idees, trajectòries personals i voluntats individuals i col·lectives. Un agrupament INTERDISCIPLINAR que té com a tasques prioritàries la investigació, el servei social, la divulgació de coneixements i la producció de cultura en el sentit més ampli i integrador del terme. També cerquem diversificar l’oferta cultural, així com DESCENTRALITZAR la investigació i la difusió d’idees, esdevenint una cinta de transmissió que connecti la gàbia tancada dels centres acadèmics i la societat civil. Volem fer circular els coneixements per tot el teixit de la societat, i que les idees deixin d’estar concentrades en les mans d’unes poques institucions.

Des de la nostra institució es tractarà de defensar el pensament obert, heterogeni, ja que volem constituir una xarxa plural, un nus de comunicacions, un vincle, una cruïlla de camins, un cable de transmissió, un espai de contacte, un lloc de fertilització mútua, un lligam social divers però cohesionat, un diferència feta carn però immediatament disposada a esdevenir el punt de partida de més ramificacions, una frontera porosa, un límit obert, un tot múltiple, una unitat diversa. Som una associació que vol combinar diverses òptiques per a generar un calidoscopi dinàmic. No partim de pressupòsits tancats, sinó d’un horitzó ampli que s’assenta sobre diversos pilars: difondre la cultura de la participació mitjançant la pedagogia activa, promoure la investigació en temàtiques humanístiques, reforçar la conscienciació ciutadana al voltant de qüestions d’interès social.

El nostre àmbit d’acció prioritari és Sitges, El Garraf i Catalunya, però, donat al caràcter plural que atresorem, el nostre interès s’estén a tota Europa i a qualsevol tema de caire universal. ETHNOS té vocació internacionalista: allò global no es pot entendre sense parar atenció a allò local, i viceversa. Volem combinar la rigorositat acadèmica amb un enfocament lúdic i fins i tot irònic de la realitat. Tractem de connectar amb el més ampli reguitzell de sensibilitats, opcions, sectors socials i persones. Volem aportar el nostre gra de sorra en la tasca de catalitzar i d’obrir la hores d’ara estancada, escindida i atomitzada societat. Per tal de sistematitzar les possibles perspectives i, així, poder entrellaçar-les, la nostra associació disposa de diverses seccions enteses no com a compartiments tancats i immòbils, sinó com a àmbits particulars del coneixement oberts a la interacció mútua:

· Àrea d’antropologia social i sociologia
· Àrea d’ecologisme-medi ambient
· Àrea de filosofia
· Àrea de psicologia
· Àrea de geografia
· Àrea d’història
· Àrea d’arts plàstiques
· Àrea d’educació social
· Àrea de pedagogia
· Àrea de cinematografia-arts visuals
· Àrea d’educació social
· Àrea de filologia, lingüística i literatura (direcció colegiada provisionalment)


Socis fundadors - junta directiva d’ETHNOS:

· Joan Manuel Cabezas i López (President; Director Àrea d’Antropologia Social i Sociologia, i de l’Àrea d’Ecologisme)
· Helios Ameal i Miranda (Director de l’Àrea de Filosofia)
· Elizabeth Cabrera i Picón (Vicepresidenta 3ª; Directora de l’Àrea de Psicologia)
· Jordi Dólera i Mirabent (Director de l’Àrea d’Història)
· Santiago Krahn i Uribe (Director de l’Àrea d’Arts Plàstiques)
· Vanessa Palacios i Villa (Vicepresidenta 2a; Directora de l’Àrea d’Educació Social)
· Bàrbara Pañella i Mairal (Vicepresidenta 1a; Directora de l’Àrea de Pedagogia)
· Miquel Àngel Perea i Parra (Secretari; Director de l’Àrea de Cinematografia i Arts Visuals)
· Ricard Vicente i Arnau (Director de l’Àrea d’Educació Social
· Jordi Vidal i Donoso (Director de l’Àrea de Geografia)


Socis d'honor d'ETHNOS (fins el 17-10-2002)

· Antonio Alegre Gorri. Professor de Filosofia (U.B.)
· Alain Anselin. Egiptòleg, Universitat de Martinica (Antilles)
· Manuel Delgado.Professor d’Antropologia Social (U.B.)
· Ferran Iniesta. Professor d’Història (U.B.).
· Fernando Krahn. Dibuixant, il.lustrador, pintor i fotògraf
· Claude Raffestin. Geògraf, Vice-Rector de la Universitat de Ginebra (Suïssa)
· Núria Rajadell. Professora de Pedagogia (U.B.)
· Daniel Raventós. Professor d’Econòmiques (UB)
· Ignasi Riera. Escriptor.
· Antoni Segura. Catedràtic d’Història Contemporània (U.B.)


Que hem fet? Activitats:

- 21 de juny de 2002: Acte de presentació de l'associació cultural ETHNOS, Biblioteca Popular Santiago Rusiñol (Sitges)

- Cicle de XERRADES D'ESTIU d’ETHNOS (Hotel Romàntic, Sitges):
· 12 de juliol de 2002, « Contra el fanatismo: elogio de los fanáticos”, a càrrec d’HELIOS AMEAL i MIRANDA. Sofista. Director de l’Àrea de Filosofia d’ETHNOS.
· 17 de juliol de 2002, «“Àfrica negra: el bressol de la civilització europea”, a càrrec de JOAN-MANUEL CABEZAS i LÓPEZ. Doctor en Antropologia Social.
· 2 d’agost de 2002, «El llop ibèric: entre el mite i la realitat», a càrrec de XAVIER GARCIA i MARQUÉS, Biòleg especialitzat en zoologia
· 9 d’agost de 2002, «El sufisme vist per un català musulmà», a càrrec de NUR MUHAMMAD BALDOVÍ.
· 14 de setembre de 2002, «Ciutat, ètnia i frontera», a càrrec de JOAN MANUEL CABEZAS i LÓPEZ. Doctor en Antropologia Social.
· 21 de setembre de 2002, «Cosmología: en los límites del conocimiento», a càrrec d’ALBERTO MANRIQUE, Doctor en Astrofísica. Professor de la Universitat de Barcelona.

- 1er CICLE DE CONFERÈNCIES-SOPAR D’ETHNOS (setembre de 2002):
· 13 de setembre: «Antropologia i Surrealisme a la França dels anys trenta», Joan Manuel Cabezas.
· 20 de setembre: «Tango y tragedia», Helios Ameal
· 27 de setembre: «Antropofagia e identidade no Brasil», Alex Vítor Pessoa Varella.
- Exposició «Fotopictografies», de Kátia Herzog (27 de setembre-5 d’octubre de 2002)

- CICLE DE XERRADES DE TARDOR D’ETHNOS
· 28 de setembre de 2002, «Antropologia de la violència», a càrrec de MANUEL DELGADO, Doctor en Antropologia Social. Professor de la Universitat de Barcelona.
· 17 d’octubre de 2002, «La Renda Bàsica», a càrrec de DANIEL RAVENTÓS, Doctor en Ciències Econòmiques. Professor de la Universitat de Barcelona.

Acords de col·laboració:
ACORDS JA ENCETATS:
· Jafra Natura
· Institut Català d’Antropologia (ICA)
· Center for Confessional and Regional Studies (Bulgària)
· Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN)
· Societat d’Etnopsicologia Aplicada i Estudis Cognitius
· Council for the Development of Social Science Research in Africa (CODESRIA)

ACORDS MÉS RECENTS:
· 15 d’octubre de 2002: Acord de col.laboració i elaboració conjunta de projectes i cursos amb GERÀFRICA (Grup d'Estudis i de Reflexió sobre Àfrica)
· 17 d’octubre de 2002: Acord de col.laboració i elaboració conjunta de projectes amb XARXA RENDA BÀSICA


Què volem fer?:

CONVENIS DE COL·LABORACIÓ:
ETHNOS preveu iniciar convenis de col·laboració conjunta amb una sèrie d’entitats de Catalunya i de l’estranger, per a fer realitat la nostra idea d’una xarxa plural vehiculada en base a un horitzó central: la generació d’una nova perspectiva i d’una alternativa a l’actual estancament social i cultural.

En les dates immediates preveiem aprofundir i consolidar els contactes amb:
· Associació per a la Protecció del Medi Ambient (APMA)
· World Wildlife Fund (WWF)-ADENA
· Greenpeace
· Amnesty International
· Earth First
· Ethnisme International
· Centre d’Estudis de Temes Contemporanis.
· West African Research Center (Dakar-Senegal)
· Centre d’Estudis Històrics Internacionals.
· Marmara Üniversitesi (Istanbul-Turquia)
· Boðaziçi Üniversitesi (Istanbul-Turquia)
· Center for Civilizational and Regional Studies (Rússia)
· Institut d’Etnologia i d’Antropologia de l’Acadèmia de Ciències de Rússia


ACTIVITATS PREVISTES:
- Cicle de Xerrades-Debat de Tardor 2002 (Biblioteca Santiago Rusiñol, dissabtes a les 7 h):
· 26 d’octubre: «Droga y exclusión social: el caso de Can Tunis», a càrrec d’ENRIQUE ILUNDAIN AYALA, Antropòleg, especialitzat en drogodependències.
· 9 de novembre: «Funcionario de ti mismo: cuando el tirano que te oprime eres tú», a càrrec d’Helios Ameal, Director de l’Àrea de Filosofia d’ETHNOS
· 16 de novembre: «L’humanisme destructor», a càrrec de FERRAN INIESTA, Doctor en Història i Professor de la Universitat de Barcelona.
- Cicle de Xerrades-Debat d’Hivern 2002-2003 (Biblioteca Santiago Rusiñol)
- Inauguració pàgina web d’ETHNOS: www.ethnos-ethnos.com
- Campanya de filiació de socis i sòcies d’ETHNOS
- Primer número de la revista electrònica «Paradoxa»
- Exposició d’art conceptual brasiler.
- Presentació d’ETHNOS en l’auditori del MACBA


A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.

Subscriu-te ara!

Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals:

Segueix-nos a WhatsApp! Segueix-nos a Telegram!


Articles d'opinió


SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local