Nou espai de repòs

Vilanova recorda les víctimes en el 75 aniversari de l'entrada de les tropes franquistes

L'indret és dedicat a les persones enterrades a la fossa comuna, que van perdre la vida pels seus ideals democràtics i en defensa de la llibertat

Ajuntament de Vilanova. Vilanova inaugura el nou espai de repòs del cementiri municipal

Ajuntament de Vilanova. Vilanova inaugura el nou espai de repòs del cementiri municipal

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.

L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú i la Comissió de la Memòria Històrica de Vilanova i la Geltrú han impulsat l'obertura, aquest migdia, del nou Espai de repòs creat a la fossa comuna del cementiri municipal. Es tracta d'una petita remodelació efectuada en aquest indret, per tal de millorar la indicació de la fossa i alhora de homenatjar i ressaltar la memòria de les persones que hi són enterrades.

Coincidint amb el 75è aniversari de l'entrada de les tropes franquistes a Vilanova i la Geltrú, l'acte ha volgut ser "senzill però d'un contingut de gran transcendència", en paraules de l'alcaldessa de la ciutat, Neus Lloveras. S'hi han reunit persones, entitats i col·lectius compromesos amb la recuperació de la memòria històrica, així com amb representants de diversos partits polítics.

L'alcaldessa ha manifestat que "una societat democràtica té el deure de no oblidar", i que "la recuperació de la memòria ens serveix per reparar ferides i alhora per reconèixer i agrair la lluita de les persones que van deixar la vida en defensa dels drets i llibertats democràtics".

Així mateix, la regidora de Cultura, Marijó Riba, ha expressat la necessitat "d'acabar amb el silenci", de fer sortir a la llum la repressió i la persecució que van viure milers de persones durant la Guerra Civil i la dictadura. En la mateixa línia, l'historiador Miquel Àngel González, en nom de la Comissió de la Memòria Històrica de Vilanova i la Geltrú, ha denunciat que encara avui hi hagi qui "s'entesta a frivolitzar i mai s'ha condemnat la persecució i el genocidi" que van suposar els 40 anys de dictadura franquista.

En l'acte d'aquest migdia s'ha descobert un text inscrit a la paret, dedicat als soldats republicans enterrats a la fossa i a les persones que van morir en la defensa dels valors democràtics. D'altra banda, a l'espai s'ha renovat el paviment i s'ha instal·lat un banc, que convida a aturar-s'hi i dedicar un record a les persones que van perdre la vida pels seus ideals. L'acte ha acabat amb una interpretació amb clarinet del professor Miquel Bagó, de l'Escola i Conservatori Municipal de Música Mestre Montserrat.

Amb aquesta acció, la Comissió de la Memòria Històrica, de la qual forma part l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, contribueix a un dels seus objectius essencials, que és recordar, mantenir, recuperar i transmetre la memòria històrica de la ciutat des de principis del segle XX fins a 1975, com a salvaguarda fonamental per evitar la repetició de qualsevol tipus de violació als Drets Humans. 

El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.

Subscriu-te ara!


Articles d'opinió


SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local